Læsetid: 3 min.

Alle tager en bid af Rihanna

I Rihannas nye musikvideo hævner den caribiske sangerinde sig på en mand ved at tortere hans kvinde. Videoen spiller på misogyni, vold og racehad og har fået folk til at spørge: Er Rihanna ude på at hævne sorte? Er hun feminist, eller hader hun simpelthen kvinder?
Kvinden, der udsættes for Rihannas tortur i videoen ’Bitch Better Have My Money’, spilles af den canadiske supermodel Rachel Roberts. Hun hører til dem, der mener, videoen har et feministisk budskab

Kvinden, der udsættes for Rihannas tortur i videoen ’Bitch Better Have My Money’, spilles af den canadiske supermodel Rachel Roberts. Hun hører til dem, der mener, videoen har et feministisk budskab

Stillbillede fra Youtube

9. juli 2015

Rihannas nye syv minutter lange video til sangen »Bitch Better Have My Money« udspiller sig kort fortalt sådan her: En revisor, spillet af Mads Mikkelsen, har franarret Rihanna hendes penge. Rihanna hævner sig på ham ved at kidnappe hans kæreste, en hvid, slank, smuk kvinde iført pels, perler og skødehund. Selv går Rihanna med sort læbestift, vifter med pistoler og ryger marihuana. Hun afklæder og binder sit offer og kører kvinden ud til en lagerhal, hvor kvinden hænges op i loftet med hovedet nedad. Senere klædes hun ud, ydmyges og tvinges til at tage stoffer. Til sidst drukner Rihanna hende i en swimmingpool. Det hele for at straffe revisoren, som stadig ikke vil betale Rihannas penge tilbage. Til sidst ser man Rihanna line et udvalg af knive og save frem, hvorefter der klippes over til revisoren, som sidder bundet til en stol i sin lejlighed. I næste klip ligger Rihanna nøgen, smurt ind i blod og chiller oven på alle sine penge, mens hun ryger en fed.

Ydmygelse af kvinden

Denne video er i de seneste dage blevet debatteret voldsomt i verdens medier. Grundlæggende kan man sige, at debattørerne lander i tre forskellige kategorier. Nogle ser videoen som et feministisk statement, andre som kvindehadsk. I sidste kategori havner de, der ser en sort kvinde, som gør op med århundreders raceundertrykkelse og sætter sig selv før en hvid kvinde.

Kvinden, der udsættes for Rihannas tortur, spilles af den canadiske supermodel Rachel Roberts, som hører til den første kategori. Til avisen The Guardian siger hun, at hun mener, videoen har et feministisk budskab. »Rihanna portrætterer en stærk kvinde, som hævner sig på en mand, der har gjort hende ondt.«

Helen Lewis, som er journalist på det britiske magasin New Statesman (og hvid) undrer sig dog over, hvorfor hævnen skal inddrage en uskyldig kvinde. »Det er ikke særlig feministisk at tortere kvinder. Uanset om de er hvide, rige, eller om du selv er en kvinde,« skriver hun. Hun læner sig ind i kategorien af folk, der kalder videoen hadefuld mod kvinder, og som mener, videoen reproducerer et maskulint blik og fører til spørgsmål som: Hvordan kan Rihanna, som i den virkelige verden er blevet banket af sin ekskæreste, udsætte andre kvinder for vold? Hvorfor skal vi se en uskyldig kvinde blive afklædt, seksualiseret, ydmyget, og torteret i næsten syv minutter, mens vi skånes for at se, hvad Rihanna gør ved den mandlige, fuldt påklædte revisor, som hun først og fremmest ønsker at straffe?

Det tredje ståsted i debatten handler om hudfarve og privilegier. Rebecca Carroll, som skriver for The Guardian (og er sort), mener, at det, der forarger hvide feminister ved Rihannas nye video er, at en sort kvinde sætter sine egne behov før en hvid kvindes.

De sortes hævner

Rebecca Carroll medgiver, at musikvideoen er voldelig, men for hende og bloggeren Mia McKenzie er den interessant, fordi Rihanna giver en sort kvinde styringen og dermed vender om på århundreders racehistorie. Hvide mennesker i USA har altid været privilegerede. Både socioøkonomisk, men også i forhold til deres adgang til politi, retssystem og medier, pointerer Mia McKenzie.

»Jeg siger ikke, det er okay, at sorte kvinder skader hvide, men jeg siger, at vi sorte udsættes for vold af hvide kvinder langt oftere, og at dette er en hævnvideo, som forstår os. Også selv om hvide feminister ikke gør.«

Stillbillede fra Youtube

Der er ingen tvivl om, at folk ser forskellige ting i Rihannas musikvideo, men hvilket budskab ønsker sangerinden mon egentligt selv at sende med den? Ifølge Jamieson Cox, som skriver for det amerikanske medie The Verge (og er hvid), har Rihanna ikke noget budskab. At oversvømme internettet er det vigtigste for en popstjerne anno 2015, og derfor stiller Rihanna sig i en position, hvorfra flest muligt kan tage en bid af hende.

»Det er vigtigt at huske på, at denne video er udtænkt af en person, som har et helt intuitivt greb om, hvilken rolle hun spiller i popkulturen,« skriver Jamieson Cox.

Rihanna kan derfor både agere feminist, kvindehader, raceforkæmper og spille på vores opfattelse af hende som et offer for vold. Så længe vi fortsat gider beskæftige os med hende som kunstner.

Rihannas ’Bitch Better Have My Money’ (BBHMM) kan ses her

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Mikkel Madsen
Mikkel Madsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Lange

Rihanna er et kunstprodukt skabt af mænd med for mange penge - Videoen er tydeligvis skabt efter den velkendte formel : vold sex og stiletter.....

Jeg tror, at substansen i videoen er, at scorer du nogle 12 taller til studentereksamen, så får du adgang til en videregående uddannelse.
Den vestlige del af verdenen har så fantastiske mange frugtbare ting at gå op i.

odd bjertnes

Det var det plotto-botten skrev ud efter seneste trendup. Incl. Mads.
Og så indspillede de det ... længere er den ikke.

Et andet interessant spørgsmål: Havde man spurgt om racehad og misandri, hvis personen der blev tortureret var en hvid mand?

Mads Jakobsen

Ke Lar:

Det spørgsmål er let at svare på: Mads Mikkelsens figur BLIVER torteret og dræbt i videoen, og alle er ligeglade.