Hvad campingfatter ved om lystne kvinder

Opera Hedelands ’Così fan tutte’ var underholdende, sjov og velspillet i et regi, hvor kaffehus var byttet ud med campingplads, og aristokraten røg til fordel for den laskede type
14. august 2015

Pernille Bækholm Sloth/iBureauet

I dag trænger mange ældre operaer til et skud modernisering, hvilket også praktiseres i vid udstrækning. Ofte rækker det, andre gange er det alligevel for lidt for vores flakkende sanseapparat, der er vant til, at vi klikker eller zapper væk fra det uvedkommende eller kedsommelige.

Derfor er et dynamisk regi og skuespil utrolig vigtigt for opera i dag, hvilket også fra første syn på Opera Hedelands opsætning sandelig gav nyfigenheden næring. På den kæmpe drejescene i det græsgrønne amfiteater ude på landet mellem Roskilde og Taastrup var opstillet et ømt syn af en campingplads med slidte campingvogne, -telte, -møbler, hønsegård med levende dyr og over hele herligheden et neonskilt med teksten »Don Alfonsos Camping« og undertitlen »Amore«. Stemningen var effektivt sat inden første tone. I Mozarts og da Pontes opera Così fan tutte fra 1790 foreskriver de, at handlingen begynder i et kaffehus, og at Don Alfonso er en ældre, aristokratisk filosof.

I en opera som denne, der om nogen er en ensembleopera, bør man næsten ikke fremhæve ét individ frem for et andet, når sangerne både enkeltvis og sammen klarede sig fornemt, men man kom ikke udenom, at basbarytonen Simon Duus var som født til denne laskede sjofert af en campingfatter med åbenstående slåbrok og behåret mave og kulørt bæltetaske. Ud over at være kostelig balancerede han samtidig rollen til at beholde nok autoritet til at udfolde sin sindrige leg, der får de to mere noble campingbeboere Guglielmo og Ferrando til at teste deres respektive kæresters troskab. De to lader, som om de bliver indkaldt til farlig militærtjeneste, så Dorabella og Fiordiligi tror, at de ikke får dem at se igen, og en tårevældet farvelscene udspiller sig så. Ungersvendene forklæder sig (i librettoen som albanere) og vender tilbage for at forføre hinandens forlovede, hvilket efter en del modstand og krumspring inklusiv hjælp fra den snu Despina i diverse forklædninger rent faktisk lykkes, til herrernes store fortrydelse. Don Alfonso vinder altså væddemålet, men får de fire desillusionerede turtelduer til at se miseren som en lærestreg i kærlighedens skole.

Velsmurt og pænt

Tenoren Adam Frandsen og barytonen Lars Møller var et godt makkerpar, der forvandlede sig fra svigermors drøm til flippede typer. Frandsens tenor var klangfuld, ubesværet og egal, en sjælden stemme på disse kanter. Efter seks år som solist i Mannheims Nationalteater er Lars Møller unægtelig rykket en klasse op og var fredag aften som en fisk i vandet som Guglielmo, ikke mindst uforglemmelig hoppende rundt i en sovepose halvnøgen med hængehue på. De alt for menneskelige søstre, spillet af Dénise Beck og Maria Kontra, der må overgive sig til deres følelser, udgjorde et klangligt homogent par på spindesiden.

Dènise Beck er snart til stede alle vegne i forestillinger og ved koncerter og er et sikkert kort at spille både vokalt og scenisk. Den ligeså velsyngende Maria Kontra havde en anelse mere menneskelig fragilitet til at understøtte det tab, søstrene tror, de er ude for: Mozarts partitur er jo mestendels ret munter, så musikerne skal hive det i en anden retning, så vi forstår de underliggende lag. I librettoen er Despina tjenestepige, i Hedelands opsætning var hun stikirendpige, der tilfældigvis var klog på mænd. Ditte Højgaard Andersen var faktisk sjov og scenisk travl med at cykle omkring og rende rundt til forskellige campingvogne på pladsen, og i forklædning som læge med sin vrøvlelatin tog hun kegler.

Velklingende

Man kan påstå, at i en ensembleopera som denne er der fare for, at stemmerne smelter for meget sammen, så de bliver for koragtige og for lidt solistiske, hvilket kan gå ud over karaktertegningen. I nogen grad gjaldt det også Opera Hedelands produktion, men de mange kvintetter, kvartetter og tertsetter var så velklingende og så meget i pagt med Collegium Musicums kyndige orkesterspil, at man bare kunne læne sig tilbage og nyde det. Måske søgte Hedeland bevidst denne homogenitet. Man kunne have castet en mere kantet koloratursopran som Despina, en mørkere mezzo som Dorabella, og Guglielmo og Ferrando kunne have været castet som et mere umage par. På den måde var det nok uundgåeligt, at Simon Duus stjal rampelyset, ud over at han ramte plet med sin snu taskenspiller.

Den skuespilleruddannede svenske instruktør Tobias Theorell fortjener stor ros for sin iscenesættelse og personinstruktion, der sørgede for et konstant dynamisk liv, så selv de mere reflekterende og stillestående arier blev ’aktive’. Det var sangerne helt med på.

Fremragende instrumentalside

I front for Collegium Musicum, der heldigvis er genopstået efter at være lukket på grund af mistet sponsor, var Henrik Schaefer, der har dirigeret alle tre Mozart-operaer, som Hedeland har spillet. Han har en fortid som bratschist i Berliner Filharmonikerne og assistent under maestro Claudio Abbado. Tidligere på året startede han som musikchef ved Göteborg Operaen, og i Hedeland forstod man, hvorfor de bliver ved med at hyre den 47-årige tysker, der havde et kontinuerligt greb om de på samme tid transparente, lette og substansfulde strukturer og detaljer.

Orkestret udgjordes af primært nuværende og forhenværende musikere fra DR SymfoniOrkestret, der spillede både klangskønt og vittigt, som Mozart nu skal. Nævnes skal også den unge svenske cembalist Marcus Mohlin, der gik krystalklart igennem med et raffineret og frækt spil i de mange orkesterløse recitativer.

Opera Hedeland: ’Così fan tutte’ af Mozart, d. 7. august i Tobias Theorells iscenesættelse med Collegium Musicum dirigeret af Henrik Schaefer i orkestergraven