Fin og poetisk step-in bog til børn

Den digitale børnelitteratur har det godt – når den ellers findes
22. august 2015

Det lille røde hus ligger som en rød plet midt i den sort-hvide flade af træer og snekrystaller. Vinden hylder, uglen tuder og et klokkespil glimrer. Trykker man på stenen »Jeg læser« fortæller en mandestemme, at det er den koldeste vinter i to tusind år. Sådan starter den interaktive app Wuwu og Co., som er en såkaldt step-in bog. På udvalgte steder bliver man bedt om at løfte iPad’en, hvorved man kan træde ind i historiens univers. Helt konkret ved at man stiller sig på gulvet og drejer rundt og trykker på skærmen. Bevæger man sig ind i husets stue, hvor ilden buldrer fra kaminen, møder man de fem væsener: Storm, Gregers, Thit Maja, Wuwu og Sveske, som man kan besøge i vilkårlig rækkefølge, men som hver især har brug for hjælp. Eksempelvis kan Thit Maja ikke ryste koglerne ned fra træet, da hun har brækket alle sine ben. Derfor bliver læseren bedt om at ryste iPad’en, så først sneen og siden koglerne kan komme ned til sultne Thit Maja og hendes ligeså sultne venner.

Sommerfuglen Gregers

Målgruppen er børn på fem år og derunder. Selv om mine børn er for gamle til at opfylde alderskategorien, og selv om de naturligvis ikke kan gælde som repræsentative for børn som sådan, valgte jeg at lave en uformel testlæsning. Min søn på otte år har ingen problemer med at leve sig ind i fortællingen. Han går rundt og taler til app’en, mens han lytter og spiller. Især episoden med sommerfuglen Gregers er populær. Gregers familie hedder i øvrigt alle sammen Gregers. Stakkels Gregers kan ikke vække sine søskende, som hænger i et træ. Min søn starter roligt med »vågn nu op«, men da der ikke sker noget, går han hurtigt videre til et højt og indtrængende »motherfucker«. Det virker! Gregersene vågner op og de ekkoer bandeordet tilbage i forvrænget form til stor begejstring for sønnike. Han går videre til Wuwu, som bor ved stranden og ikke tør fange fisk, da en haj svømmer rundt i havet. Opgaven er at hjælpe Wuwu med at skyde hajen. Gule fuglelignende Wuwu får at vide, at hun er »en ugly bitch«, men da han skal dræbe hajen, hvisker han »I am sorry« med munden helt inde ved glasset.

Det er en fin og poetisk step-in bog med sjove opgaver, hvor det jazzede musik og lyddesignet understøtter historierne. Hver figur udgør en selvstændig historie, som man kan gennemføre i vilkårlig rækkefølge. Der er ingen overordnet sammenhængende fortælling, men blot det lille røde hus som fælles afsæt. På den måde minder app’en mere om et spil end om en bog. Min datter på 13 er især glad for Thit Majas pinjekerneelskende små venner. Hun synes, at de er nuttede og snøvsenagtige af udseende, og morer sig over deres mange »goddav-hallo« når man trykker på dem, hvilket hun gør meget energisk.

Jordbærkuglesolen

Selv er jeg vild med Storm, der bor på Snelygtemarken med sine fyrre onkler og tanter, der alle er meget bange for mørket. Med iPad’ens kamerafunktion skal jeg finde noget gult, og fylde feltet op, sådan at familien kan få lys og danse tango! Tegningerne er ekspressive og underfundige. Teksten er sjov og billedrig med ord som grannåledrys og snelygtemark og beskrivelser som: »Solen ligner en kæmpe kugle jordbæris, når den går ned«, efterfulgt af den originale metafor »Jordbærkuglesolen«.

Ser man bort fra e-bøger og lydbøger, har børnelitteraturen aldrig fået den digitale revolution, som nogle frygtede og andre forventede. Det skyldes formentlig, at det er dyrt at udvikle gode apps. Uden støttekroner ville Wuwu og Co. samt TAVS, en sammenlignelig app mht. ambition og tyngde, aldrig være blevet produceret. Trods støtte er disse apps dyrere end flertallet og selv om 39 kr. for en app ikke kan ruinere en middelklasse kulturforbrugende familie, har vi måske vænnet os til at gennemsnitsprisen for en app er 8 kr.? I så fald er det op app bakke ...

App’en Wuwu og Co. Kun til iPad. 39 kr. Produceret af Step In Books.Forfatter: Merete Pryds Helle, illustrator: Kamila Slocinska, producer: Aksel Køie, interaktionsdesign: Tim Garbos, udvikler: André Taono, lyd og musik: Jesper Ankarfeldt, oplæser: Morten Søndergaard.