Læsetid: 2 min.

Tredagesbrandert stjæler billedet

Lasse Popp forfører publikum i sin uimodståelige ’intimteaterkoncert’ over Tom Waits’ sange bag vinduerne i en tjekket tøjbutik i Nykøbing Mors
Skuespilleren og sangeren Lasse Popp håndterer både banjo og kvinder overbevisende i sin Tom Waits-druktur under intimteaterkoncerten ’Træt lever og tungt hjerte’.

Søren Kløft

28. august 2015

Det er svært at synge og spille lige så hæmningsløst opløst som Tom Waits. Men Lasse Popp kan. Denne musiker og skuespiller kan trylle med Tom Waits’ sange, så den dekadente, amerikanske underverden forvandles til et forhutlet Jylland med pølsevogne og skure langs Limfjorden – og elendig kærlighed for resten. For kvinderne lyver – eller også bliver de i hvert fald gravide. Som Lasse Popp synger:

»Det er svært for en mand at blive ved med at være sur / Når han er vild med en pige fra Fur.«

Lasse Popp har samlet en sejlivet håndfuld af Tom Waits’ sange i Træt lever og tungt hjerte hos Limfjordsteatret. Forestillingen er en såkaldt ’intimteaterkoncert’. Vi var da også kun 20 tilskuere, der allernådigst fik adgang til VIP-taburetterne inde i den tjekkede tøjbutik Annex’z på hovedgaden i Nykøbing Mors under Kulturmødet. Vi satte os til rette mellem modebukser i farvestakke og designerstearinlys, og så indtog Lasse Popp ellers modigt den minimale scene iført militærhjelm og selvkørende pladespiller med slagtøjspåhæftning.

Vind fra Klitmøller

Lasse Popp ligner vitterlig en tredagesbrandert, sådan som han står og luder i sit forsovede antræk, mens han prøver at beslutte sig for at sætte sig ned på bænken.

»Hun havde en gammel Mercedes med selvmordsdøre,« konstaterer han tørt, inden han rammer træsædet med klare konsonanter. Og så synger han ellers om Klitmøller, hvor »vinden er stærk / Og hvor folk holder sig til det, der rager dem en skid«.

Lasse Popp har en eminent sans for den sproglige desperation i dette øde Jylland. Alt er ordknapt, men præcist. Her tænker folk, før de taler – hvis de overhovedet siger noget.

Lasse Popp har tidligere skabt en intimteaterkoncert over C.V. Jørgensens sange. Han er også manden bag den nye børneopera For enden af tunnelen, hvor han har fundet stærke ord for at være nørd midt i et forventningsfyldt Folkeskoledanmark. Det er simpelthen Popp-tid lige nu.

I Træt lever og tungt hjerte har han sin vildtspillende søn, Bastian Popp, med sig på kontrabas og multikunstneren Kim Fast Jensen på diverse blæseinstrumenter. Selv spiller han guitar med snublende vægt og nonchalant efterknipsen.

Lasse Popp synger godt nok om at holde »lav profil, til hundene er trætte af at gø«. Men jeg er altså vild med, at han stjæler hele billedet og butikken.

Træt lever og tungt hjerte. Tom Waits Intimteaterkoncert. Oversættelse: Lasse Popp. Instruktion: Gitta Malling. Scenografi: Kim Fast Jensen. Limfjordsteatret. Spilles bl.a. i butikker i Nykøbing Mors 12-17. oktober og i Skive 19-24. oktober. Herefter på turné. www.limfjordsteatret.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu