Shaka Loveless indhentes af sine protegéer

Selvom Shaka Loveless’ tredje album er fyldt med veloplagt radiopop, er melodierne for tunge og vaneprægede. Hans unge protegéer i Moses: ”Andreas” er til gengæld fulde af gode overraskelser på deres EP ’Tryghed er støj’
4. september 2015

Shaka Loveless er en sentimental sanger på den helt rigtige måde. »Dengang du græd« hed en af singlerne fra hans anden plade, hvor det lyriske du fik lov at være en rapper og dancehallsanger, der havde brug for en trøstende krammer. Sjældent. Hans måske største hit »Tomgang« var en hjerteskærende fortælling om, hvordan to venner splittes som følge af et kokainmisbrug: »Vi to var som én/ Du var min bedste ven / Stærkere end sten / Men li’som man kan sprænge et bjerg / Kan sne få enhver i fordærv.« Charmerende, simpelt, effektivt.

Shaka Loveless’ værn mod at blive sentimental på den dårlige måde har bestået af to ting. Nummer et: hans stemme, der med sin nasale, flade klang er alt andet en teatralsk. Nummer to: de jamaicanske rytmer, som har holdt produktionerne på sikker afstand af effektsøgende føleri.

Men nu er der kommet nye boller på suppen. På sin tredje plade, Til Vi Ligger, har Shaka Loveless valgt at dæmpe reggae- og dancehall-elementerne for i stedet at give mere plads til de poppede strukturer og pladskrævende omkvæd. Resultatet er en blandet fornøjelse. På en duet med Medina, »Ud af mørket«, fungerer det næsten. Her har verset en stærk og inviterende melodi, men omkvædet lider med sine tre fraser – to næsten ens og en afsluttende hale – af hook-mangel. På det korte C-stykke er melodien tæt på skalaagtig ligegyldighed. »En Anden Mand« har samme problem. Verset har en stærk produktion og en smuk rytme, men omkvædet lander tungt i (endnu) et uinspireret to-ens-og-en-hale-skema, hvor fraserne hver især er ganske uinteressante og tilsammen kun netop danner en melodi, der er værd at fløjte. Det er en skam, for sangen har melodisk potentiale, hvilket viser sig i dens udgang, hvor en blæser diskret spiller produktionens bedste melodistykke, mens musikken fader ud. Ironisk.

Der er desværre tale om en generel tendens. Versene på »Til Vi Ligger« har melodisk vilje, men sangene drukner i storladne, hookløse omkvæd. Det er sangskrivningsmæssigt for tyndt, når man præsenterer en plade, der kun netop overskrider 30 minutter. Hvis Shaka Loveless skal gå fuld skrue på popmusikken, skal han finde sig en bedre topliner, der kan levere flere holdbare hooks.

Alvoren er imidlertid i behold hos Shaka. På »Venus« prøver han kræfter med en politisk tekst. »Debatklimaet er blevet så hadsk, og ytringsfrihedsfundamentalismen er gået for langt efter min smag,« siger han i en pressemeddelelse. Det er yderst velkomment med stillingstagen i dansk pop, men linjerne famler desværre i en ret abstrakt tåge: »Der er lukket ned / vi var åbne, nu vi ind’ og sidde / i intetheden. / Man kan ikke sige / det man tænker, vi er ikke frie. / Hvad sker der lige her? / For der’ stadigvæk nok at græde for / for der’ stadigvæk nok, der sker / og hvad er det egentlig vi forsvarer / hvor meget har vi lært?«

Det er kun lige netop mere kødfuldt end et »Hallo, ting sker faktisk«-udråb.

Melodisk præcision

Hvis man som jeg er skuffet over Shakas egen udgivelse, så kan man på hans kommende turné til gengæld glæde sig til hans annoncerede opvarmningsband. Der er tale om duoen med det krukkede navn Moses: ”Andreas”, der netop har udgivet EP’en Tryghed Er Støj, en plade der imponerer med stor melodisk præcision.

Hør f.eks. åbningsnummeret »Vi kan gå op«. Først hører vi en langsom, bred og klar melodi, et kor. Så strammer produktionen op i et skarpt beat, og Andreas Odbjergs intense stemme rammer sangen med ordene »Begraver våben før vi går til ro / som sol og måne, der aldrig mærker hinanden, men ved, de er to«.

Sikke en åbningslinje! Ordene synges med stor omhyggelighed, så du kan høre, hvordan hvert eneste fonem påvirker den frasering, det ligger på. Præcis sådan skal man synge popmusik: Hver eneste stavelse tæller – der findes ingen ligegyldige mellemled.

Da andet vers rammer, bevæger melodien sig ud i nye variationer, der forholder sig aktivt til en ny tekst. Hvor melodien før landede dybt på ordene ’ro’ og ’to’, lander den nu højt på ord som ’svimmel’ og ’syvende himmel’. Ingen tilfældigheder her.

Singlen »Ved vi vil det samme« har mange af de samme kvaliteter. Et nummer som »Farvel« virker derimod en anelse tilbageskuende med sin overdrevne autotunebegejstring og sit lidt flabede, Niklas-agtige na-na-na-omkvæd. Hvis Moses: ”Andreas” imidlertid får mulighed for at udvikle deres sangskrivning og produktion i samme retning som nu, kan vi sandsynligvis glæde os til et nyt interessant popnavn i Danmark.

Shaka Loveless: ’Til Vi Ligger’ (Universal) Moses: ”Andreas”: ’Tryghed er Støj’ (Nordic Music Society)