Steril Lennon

John Lennons hyldest til kærligheden er fjernet med desinfektionsspray i den ømhedsløse teaterkoncert på Aarhus Teater
4. september 2015

»Imagine« er en fantastisk sangtitel. I John Lennons berømte omkvæd ligger drømmene lige om hjørnet – sammen med håbet om en bedre verden. »Imagine« er tydeligvis også en effektiv titel på en teaterkoncert. Billetterne på Aarhus Teater er i hvert fald revet væk til mange spilledage. Også dem til 405 kroner.

Men ak. Forestillingen er blottet for kærlighed. Den er nærmest helt steril – som om al Lennons inderlighed og hans erotiske manifest og idealistiske paroler er fjernet med desinfektionsspray. Scenografen Maja Ravn har ellers skabt en sjov kælkesliske i hvidt og sort. Her glider performerne ned og kravler op igen, uanset om de er iført sære haute couture-kostumer i hvidt og sort eller hyperperfekte jakkesæt med trippelrækker af knapper; hippiegevandterne er velsagtens sendt til Syrien.

Men her er ingen leg. Ingen ser ømt på hinanden – og ingen kærtegner hinanden. Selv når performerne optræder i hudfarvet undertøj, virker de alle sammen underligt uerotiske, uanset hvor akrobatisk og tætslynget Esa Alannes koreografi er. Alle performere klarer bare hvert sit.

Diskolyd

John Lennon er en særlig kunstnerskikkelse. Selv hørte jeg faktisk først egentlig om John Lennon, da han blev skudt i 1980. Men lige siden har jeg hørt hans sange igen og igen, og jeg har forelsket mig i deres globale omfavnelse af menneskers følelser. I sange som »Woman« og »Happy Christmas« har jeg mærket hans budskab om Make Love, Not War – og jeg har været imponeret over musikkens enkle virkemidler og dens insisterende rytme, der løfter lytterens følelser og skaber klump i halsen. Under teaterkoncerten opstår der dog ikke nogen klump i halsen. Den unge instruktør Maria Kjærgaard-Sunesen har tilsyneladende ikke haft nogen samlende idé med forestillingen, så sangene lires bare af, den ene efter den anden – 14 sange på hver side af pausen. Komponisten Kåre Bjerkø har skabt tjekkede arrangementer til de fire musikere, der jammer godt igennem. Men stilistisk rutsjer musikken uforudsigeligt fra rock til ren disko til musical og ballade; på nær lige »Happy Christmas«, der må nøjes med at blive spillet som en antydningsstrofe. Desuden er trommeslagerens monotone akkompagnement hele tiden bagud med stikkerne. Det er meget underligt.

Skuespilleren Jacob Madsen Kvols har imidlertid kimen til noget John Lennon i sig. Han ligner ham slet ikke – Kvols er lige så høj og lys, som Lennon var lille og mørk, og Kvols er heldigvis ikke blevet udstyret med runde Lennon-briller.

Men Kvols har dramaet i sig. Både følsomheden og styrken – og en masse spørgsmål i sine øjne. Derfor fungerer han stærkt som forestillingens samlende person. Iscenesættelsen bruger bare ikke hans indre drama til noget som helst.

Dicte er forestillingens sangertrækplaster. Hun synger klart og standhaftigt – og hendes glatte ansigt med hvidglinsende månemakeup matcher fint scenografiens forkærlighed for det glitrede og uantastelige. Men jeg bliver ikke ramt i min sjæl. Desuden er Sofia Nolsøe og Ida Cæcilie Rasmussen lækre og musikalske performere, sådan som de smyger sig syngende rundt på scenen sammen. Og den nyuddannede Michael Lundbye Slebsager imponerer med sin adrætte krop og sin stemmepræcision. Men al deres løben og kurren fører ikke rigtig nogen steder hen.

Baggårdsjimmy

Jimmy Jørgensen er teaterkoncertlegenden over dem alle – med erfaring fra Gasolin med »Køb bananer« og alt derefter. Men her står han lidt alene med sin hvislestemme i det renskurede Aarhus-univers, som om han mangler en baggård til sin skønne skrålestemme. Måske bliver københavneromgivelserne et lidt bedre match for ham, når forestillingen rejser videre til Aveny-T om et par måneder? Imagine er blevet en flot forestilling, ingen tvivl om det. Så flot, at man slet ikke kan mærke den indeni.

’Imagine’. Musik og tekst: John Lennon. Musikalske arrangementer: Kåre Bjerkø. Iscenesættelse: Maria Kjærgaard-Sunesen. Scenografi: Maja Ravn. Koreografi: Esa Alanne. Aarhus Teater til 3. oktober. Herefter på Aveny T i København 9. oktober-12. december