Strindbergs Julie med voldtægt

Det lykkes ikke for opsætningen af ’Frøken Julie’ på Aarhus Teater. Men i birollen som Kristin stråler Mette Døssings køkkenpige, der kender sin plads ved køkkenvasken
14. september 2015

Man skal kun spille Strindbergs Frøken Julie, hvis man har en Jean og en Julie, der kan få det til at slå gnister. Det er desværre ikke tilfældet på Aarhus Teater. Der sker ingenting mellem de to skuespillere. Jesper Dupont siger godt nok alle Strindbergs kvindefjendske replikker med passende arrogance og foragt som grevens loyale tjener, og Sara Hjort Ditlevsen har en glimrende pigenaivitet og spontanitet over sin grevedatter. Men der sker intet mellem dem. Ingen erotisk leg. Ingen fælles drøm. Ingen forførelse. Egentlig ender deres vilde møde med at ligne en decideret voldtægt – som Jean vel at mærke er stolt over bagefter. Det er ikke godt.

Døssing imponerer

Til gengæld stråler køkkenpigen Kristin. Mette Døssings køkkenpige har i hvert fald al den jordbundethed og den træthed i håndleddene, der skal til. Hun kender sin plads, og hun er ikke engang jaloux på den fine frøken. Hun synes, at det er synd for frøkenen!

Det er en imponerende tolkning, og Mette Døssing trækker samtlige point hjem i sin grimme, turkis rengøringskittel med portørtrætte bukser. Her er en kvinde, der kan sove stående!

Instruktøren bag denne strittende fortolkning af Strindberg er den 32-årige engelske instruktør Polly Findlay. Sammen med den britiske scenograf Alex Lowde har hun omskabt Strindbergs berømte herregårdskøkken til en klaustrofobisk glasmontre, akkurat som de fleste nybyggede lejligheder på Amager eller Aarhus Havn ser ud med glas fra gulv til loft og køkkenøer.

Ideen med det klaustrofobiske glas virker umiddelbart besnærende, og det giver i hvert fald lyddesigneren Kim Engelbredt en skøn mulighed for at lege med dump diskolyd fra midsommerfesten i salen oven over køkkenet.

Men i længden bliver mikrofonlyden bag glasset temmelig distancerende. Når disse mennesker rent faktisk spiller for os live, så vil vi helst kunne mærke dem i rummet. Deres kropslighed forsvinder bag glasset. Og dermed lukkes historien inde og føles gammeldags og mærkeligt fejlplaceret, uanset hvor moderne køkkenet end er. Ikke engang kanariefuglens sørgescene fungerer her mellem skarpslebne knive.

Klassikertumult

Det har været svært for Aarhus Teater at tumle klassikerne de seneste sæsoner. Sidste års Hedda Gabler var serbisk selvmordsbombertolkning af Ibsen, og nu er der altså kuldsejlet britisk kuldetolkning af Strindberg. Heldigvis er den kunstvalgene af nu afgåede teaterchef Mick Gordons ved at klinge af, og den nyudnævnte direktør, den 43-årige dramaturg Trine Holm Thomsen, skal fremover præge repertoiret med sit valg af kunstnere.

Forhåbentlig vil hun overlade klassikerne til folk, der både fysisk og sprogligt kan fornemme, hvad der foregår på scenen på Bispetorvet.

’Frøken Julie’. Tekst: August Strindberg. Oversættelse: Sven Holm. Iscenesættelse: Polly Findlay. Scenografi: Alex Lowde. Lys: Benjamin la Cour. Lyd: Kim Engelbredt.
Aarhus Teater, Scala, til 3. oktober.