Det udsatte ophør besunget

Knud Sørensens nye digte søger ind mod fornemmelsen af på én gang at være midt i tiden og på et sted uden for tiden
19. september 2015

Det er en stor kunst at skrive bemærkelsesværdige digte på de mindste, mest enkle og hyppigst anvendte ord. F.eks. sådan en glose som ’jeg’, men også andre byggeklodser såsom ’her’ og ’der’ eller ’dag’ og ’nu’. Knud Sørensen har længe øvet sig flittigt på denne tilsyneladende nemme, men i virkeligheden hundesvære praksis, og han driver den i sin nye samling nærmest til perfektion, idet han skriver sin åbne poesi ned til en stilfærdig, fortrolig, undrende tale om møder mellem menneske og natur.

Teksterne er på samme tid simple som et mælkebøtteblad og så forunderligt smukke, som mælkebøtteblomsterne jo er, hvis ellers man giver sig tid til at kigge ordentligt på dem. En sådan dvælende opmærksomhed er, hvad Knud Sørensen her prøver sig frem med – i bogens første del gennem et forløb, der følger årets gang, og i dens anden del mest ved tætte situationer, hvori der lukkes op for noget alment og tidløst.

Kropsbåren indsigt

Jeg har ikke talt op, præcis hvor mange gange han bruger de steds-udpegende småord ’her’ og ’der’, eller nøjagtig hvor ofte han skriver ’dag’ og ’nu’, for det vigtigste kan jo ikke være oplevelsesmådens konkrete grammatiske udtryk. Det væsentlige er hans bestræbelse på, at situere det specifikke digt såvel spatialt som temporalt for så at lade den opstå, den formulerede sansning, den kropsbårne indsigt, visheden, fornemmelsen af på én gang at befinde sig på et sted midt i tiden og være et sted uden for tiden:

KLODEN ÅNDER STILLE

i lavningen derhenne
den
manifesterer sin vilje til liv
og et svagt pust
ude fra universet
forener sig med klodens ånde
og fortaber sig i den evighed
der skjuler sig et sted derude
bag min fjerneste
horisont.

Prøv engang at se på den tekst. Den fastholder samlingens hele ambition om at udvide øjeblikket og indfange evigheden, men den er også karakteristisk formmæssigt derved at den trækker titlen ned som en del af digtet og derved underspiller navngivningen og lader ordene fremstå mere som en art svævende ting end som et egentligt udsagn.

Male og modellere med ord

Ikke for ingenting har Knud Sørensen gennem årene kørt et tæt parløb med malere og billedhuggere. Det begyndte allerede med debuten, hæftet Eksplosion (1961), skabt i samarbejde med Preben Wölck, og det har manifesteret sig i et langvarigt engagement i den lokale kunstforening på Mors, men visualiteten og plasticiteten træder også frem i hans tekster, når han maler og modellerer med ord i et forsøg på at nå ind eller ud til det afgørende, der indfinder sig pludseligt, som en fornemmelse, som en undren, men som i bedste fald kan blive til et digt:

ENDNU EN SOLMODEN

septemberdag
hænger under den fjerne himmel
måske er det netop i dag
man skal bede tiden deroppe
om at stå stille
og selv gå i ét
med dette åbne landskab
og forene et før
og et efter
i et nu.

Sådan kan en digter tage bestik af situationen – sin egen og verdens – og besynge det udsatte ophør. Med sanserne åbne og med ordbogen lige ved hånden, men altså bogen med enkle ord, der forener, og som paradoksalt bringer os tæt på tavshed og stilhed.

Råger eller ravne?

Med til bogens oplevelse af, hvordan det uendelige og det endelige mødes, og af at se forskelle og grænser opløses, hører en besindelse på døden. Som når digteren i et stort øde landskab lader to ældede træer holde hinanden i kvistene »velvidende at mørket / er på vej«. Men heldigvis har Knud Sørensen midt i sin eksistentielle alvor ikke glemt at grine. Få sider senere står det lyriske jeg i skumringen og iagttager de sorte fugle – disse »sammenknugede / groft formede klumper af mørke«. Gid det nu bare er råger, tænker han, ikke to ildevarslende, ophørsbebudende ravne, der har sat sig til at vente!

Selv har Sørensen grebet øjeblikket og beriget, eller skulle man sige befuglet os med endnu et bind smuk og vedkommende poesi, hvis titel Mere endnu med rette klinger af triumf.

Mere endnu
Knud Sørensen