Vildt ridt gennem kønnets jungle

Det klæder Stochholms nye digte at have selve relationen mellem de elskende og mellem kønnene i centrum og således blidt forskubbe det centrallyriske anker, som hidtil har været hans adelsmærke
Nicolaj Stochholm er født i 1966 og debuterede med ’Biografi’ i 1991. Siden har han skrevet en række digtsamlinger og er nu aktuel med den voldsomme og søgende ’Titlen i paradis’.

Peter Klint

26. september 2015

I Titlen i paradis udforsker Nicolaj Stochholms en kærlighedsrelation som på samme tid er stærkt kropsligt kønnet og umulig at fiksere. At undersøgelsen udføres fra et tydeligt maskulint jeg, kan man bl.a. forvisse sig om i et usædvanlig direkte selvbetitlet digt (»min pik er uden empati/den elsker feminister og hader/på sin svingende vis at få ret«), men det er en kompleks mandlig position som åbent undersøger både sit eget og den andens køn gennem tætte, og kun drypvist dunkle billedformationer.

Pronominerne smutter ind og ud af hinanden, som kroppene gør det i en række seksuelle situationer, som imidlertid bredes ud til at favne et helt samliv, der også forankres i kulturelle kontekster. Sammenføjningerne sker ikke altid uden friktion og glimtvis desperation, men voldsomheden er klart en styrke, hvor den optræder. F.eks. i »joan riviere«, hvor samlejet udvikler sig i retning af et surrealistisk sceneri a la Body Snatchers:

»(…) det//er hendes krop jeg optager nu/og hun tager min hun skriger at vi//to er et kød jeg tror hende hun elsker/for mig og jeg er hendes din lakaj/ hun er min dronning min drejning/min drivende tøsehud jeg mærker/mine bryster vokse mine balder/sprede sig ud jeg ser min mund /åbne sig og jeg rører ham min/eneste fuldendte kærlighed/jeg ser hans muskler spændes jeg /snaver anklagen op i hans bihule og stønner at han er min nyeste form/som hugger og støder og tænder/strålerne ind i mit flydende åbne/hungrende varme blivende skød«.

Margaret Thatcher

Det mest overraskende greb i Titlen i paradis er at det, der tematisk opfører sig som en sammenhængende strøm, er delt op i polerede enkeltdigte forklædte som kendisportrætter. Alle digttitler er navne på mere eller mindre berømte personer, og en ganske broget flok er der tale om. Fra sikre kastrationsangstfremkaldere som »margaret thatcher« og »lorena bobbitt« til overskurketyper som »benito mussolini« og Nestlé-bossen »peter brabeck« over de mere komplekse mediegestalter, der på en gang er tomme tegn og tragiske figurer, f.eks. »christina onassis«, »kate moss«, »charles lindberg«.

Kunstnerisk eller politisk vægtigere navne optræder også, og et tydeligt mønster i portrætgalleriet byder sig ikke sådan til. Bortset fra i samlingens tredje del, som består af et strømmende langdigt til og med »vanessa paradis« (som også samlingens titel vinker til), optræder titelpersonerne kun via ret indirekte referencer og associative forbindelser i deres digte, hvilket giver fornemmelsen af, at titlerne er tilføjet som en slags struktureringsprincip, der skal indføje nogle vejskilte i den jungle af kønslige positioner, som digtene arbejder sig igennem. Og som sådan fungerer de faktisk slet ikke dårligt.

Det litterære portræt er en ret underskattet genre, som jeg sætter højt, og den bringes i spil på en interessant måde i Titlen i paradis. At genren ofte i lige så høj grad afspejler portrættøren som den portrætterede, er hos Stochholm præmissen for at lege med den. Titlernes navne er således ikke personer, der optræder i digtene. I stedet er de en slags nedslagspunkter, som digtenes bevægelige subjekter kan orientere sig og positionere sig i forhold til i deres interaktion med hinanden. Undersøgelsen af den kropslighed brydes således åbent mod de forskelligartede subjektpositioner, kulturen stiller til rådighed, og det passer mig udmærket, at Stochholm denne gang tyer til mere samtidige og mindre litterært gennemtyggede persongallerier end de bibelske og antikke, han tidligere har vist stor veneration for.

Nicolaj Stochholm: Titlen i paradis. Gyldendal. 56 sider. 150 kroner