Læsetid: 7 min.

Eckersbergs lille løgn

For første gang i over 30 år kan man nu se en større Eckersberg-udstilling på dansk grund. Internationalt er guldaldermaleren i mellemtiden blevet anerkendt som en kunstnerisk pioner
Eckersberg manipulerede diskret med udsigten i værket ’Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk’. Det, der ligner én samlet udsigt, er snarere tre forskellige, der er sat sammen.

Karen Søndergaard

16. oktober 2015

Da det blev forår, gik Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853) ud i det fri for at male. Fra den danske guldalderkunstners breve ved vi, at han den 9. maj 1814 havde malerkasse og feltstol parat til at flytte arbejdet ud under Roms åbne himmel. Indtil han to år senere vendte hjem til Danmark for at blive hofmaler og professor ved Det Kgl. Danske Kunstakademi, udførte han en række romerske prospekter, bl.a. »Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk«.

»Det er jo de færreste, der kommer til at stå her, hvor vi står nu,« siger Kasper Monrad, overinspektør ved Statens Museum for Kunst, da vi har taget opstilling det sted, hvor Eckersberg sad i timevis på sin feltstol for 200 år siden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Krøjer malede fx efter fotografi en gang imellem. Zorn gjorde det også og måske gælder det i virkeligheden for de fleste kunstenere at man bruge de midler og teknikker der er til rådighed. Det ville sådan set også være fjollet at spænde ben for sig selv, med mindre man er Lars von Trier (så er det i følge nogle anmeldere genialt). I kunst ligesom i kærlighed gælder alle kneb; det er resultatet der tæller og hvis du maler udsigten gennem tre buer i "korrekt" perspektiv ser du måske kun halvdelen. Picasso ville se og føle det hele og det et gav verdensberømmelse, at male i sytten perspektiver på én gang. Men det er vigtigt at være den første, hvis du vil have berømmelsen med.

Maj-Britt Kent Hansen

Benspænd! Det er vist ikke kun i filmens/Lars von Triers verden.

Når der arbejdes med ord/sproget - herunder af digtere - gribes der også til diverse spændetrøjer.