Læsetid: 3 min.

Folde-ud-gys

John Kenn Mortensen folder ud og fyrer op for kannibalklovne, svævehekse, monstre og tusmørketjenere med kæmpestore superlativ-skønne tegninger, som man har lyst til at indramme og hænge op på væggen
Illustration: John Kenn Mortensen/fra bogen

Illustration: John Kenn Mortensen/fra bogen

31. oktober 2015

Så står man der foran en forbandet skov med forheksede skabninger og har besluttet ikke at krydse trægrænsen for at hente skovens fineste pind til Petro, sådan at han vil være ens bedsteven, og så kommer en vampyrpige og lokker med sit ’det kunne være skide hyggeligt’. For troldeungen Dennis med store undrende øjne og markante fortænder er det starten på en dannelsesfortælling gennem skoven og frygten for den skrækindjagende Tusmørkemester, hvis troldmandsstav er skovens fineste pind. Sammen med vampyrpigen Lizzy, edderkoppemanden Charles, enhjørningegrisen Samantha kommer han ud på den anden side som troldmand og en vigtig erfaring rigere: Rigtige venner kan ej købes for pinde.

Historien er sød og med en overraskende vending undervejs, Lizzy har sine egne motiver, skal det vise sig, men det mest markante er uden tvivl de store folde-ud-sider, hvor John Kenn Mortensens tegninger folder sig ud som de fineste tableauer af gys og gru.

Kannibalklovne

Bogens store format betyder, at de fabelagtige folde-ud-tegninger får hele 88 cm at bredde sig på, hver side har en sort kant og et brunligt indre, hvorved illustrationerne konnoterer gamle sort-hvide fotografier. Et opslag viser, hvordan kannibalklovnene lokker forheksede børn med sig i et optog, der minder om Rottefængeren fra Hameln. Et andet opslag er tegnet sådan, at man skal vende bogen vertikalt, fordi flokken er på vej ned i en meget dyb brønd. Mit yndlingsopslag viser den brogede flok sejle på griseryg hen over en sø, som lige under vandoverfladen og således usynlig for vores protagonister huser farlige væsner i alle mulige og umulige former – med en reference til Mortensens monsterbøger. Sultne piratfisk, en krokodille, en kødædende plante, behårede monstre uden pupiller og med enorme tænder, tusindøjede vandmandsklumper og væmmelige væsner med tentakler. Alle har frygtindgydende tandsæt og hovederne aggressivt vendt mod de tavse sejlende. En enkelt parafraserer coverbilledet til Dødens gab, hvor hajen stiger op, her i deformeret nærmest forhistorisk version.

Turen gennem Midnatsskoven er en god påmindelse til den voksne højtlæser om ikke at haste efter plottet, men lade barnelæseren dvæle og udforske hver en detalje af billedet. Og der er mange!

Lodne monstre

John Kenn Mortensen fik sit gennembrud med Post-it-monstre (monstre tegnet på de små post-it-lapper), der vandt Pingprisen for bedste debut i 2012, og har siden slået sit navn fast med striben JOHN-JOHN i Politiken. Mortensen tegner med en uhørt detaljeringsgrad, hvor hver en flade er minutiøst skraveret og med en tæthed, så man paradoksalt nok får lyst til at røre ved de lodne monstre. Figurerne og landskaberne lader til at vokse ud af såvel gyserfilm som gotisk litteratur m.m.: E.A. Poe, H. P. Lovecraft, Edward Gorey og Tove Jansson. Mortensen forvrænger den normalt tilforladelige klovnefigur, hvilket udmønter sig i de væmmelige kannibalklovne og Tusmørkemesteren, der med klolignende fingre, ekstremt buskede øjenbryn og et tandsæt som en haj er ganske afskyelig. Vampyrpigen Lizzie derimod er skøn med sin lille strutmave, flyveører og hugtænder, og tusmørketjenerne bærer deres horror på en tilforladelig, tumpet måde. De to baglænsmænd i jakkesæt og med smaskende slimgurglende stemmer og de lidet poetiske navne Jensen og Andersen er anderledes realistiske. De vil vide hvad Dennis’ ærinde er i Midnatsskoven, for det skal rapporteres med det samme til Tusmørkemesteren! De er en slags djøf’ere in disguise, og dem skal børn jo også stifte bekendtskab med.

Der er stor forskel på, hvor meget gys børn kan tåle, men undvære det vil vel de færreste. Når man spørger børn, hvilken litteratur de foretrækker, hvis de helt selv kan vælge, svarer flertallet gys, humor og serier. Så vær varsom med den moralske panik, for måske træner børn instinktivt deres evne til at håndtere det skræmmende, og i så fald er der al mulig grund til at læse Turen gennem Midnatsskoven, som fuld af overdådigt smukke og skræmmende tegninger helt sikkert vil hjemsøge et barn eller to!

Turen gennem Midnatsskoven
John Kenn Mortensen
Carlsen
200 kroner
32 sider

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu