Romanen er en banegård

Læseren hænger fast med det yderste af neglene i Kasper Nørgaard Thomsens nye roman – i det mindste mangler den ikke ambitioner
31. oktober 2015

Det er virkelig ikke let at læse sig gennem prosamasserne i Kasper Nørgaard Thomsens nye roman La Guerre Civile. Dens sætninger bumler af sted, lader myter, verdenslitteratur og hverdag flikflakke mellem hinanden, bobler ud i sære lister, ustabile visioner og udsyrede besyngelser.

Et sted derinde er der den svageste forankring i noget genkendeligt, sådan nogenlunde Danmark i dag. På et plan handler La Guerre Civile vist nok om et jeg, misbruger og marginal, der med den russiske forfatter Gogol på slæb rejser gennem et København, der for ham er beboet af levende døde, og videre over Sjælland og i al fald frem til Storebæltsbroen, måske endda helt ned til Rhinen.

Men det er også sådan, at Gogol og hans følgesvend længes mod de russiske vidder. De drømmer om Volga og stepperne, de besynger en anden geografisk orden. Og på et tidspunkt rejser de med den ægyptiske dødsgud Osiris. Og så dukker Hamlet op, og også scener fra Tarkovskijs film, i et kort glimt A Clockwork Orange og T.S. Eliots modernistiske klassiker The Waste Land.

Og alt muligt andet. Romanen er en banegård, kunne man sige, Europas klassikere farer på kryds og tværs igennem den. Læg til det, at Kasper Nørgaard Thomsen nok skriver godt, men også skriver nærmest tvangsmæssigt visionært. Som læser må man noget for tit opgive ethvert håb om at etablere et stabilt rum eller nogen anden form for orden. Her er vi ved en fragthavn eller måske ved Strøgets forbrugshelvede eller måske i en forestilling om mennesket som et administreret dyr:

»Kreaturvognene er et passabelt helle. I stalden, mellem burhønsene, er der stille toogtyvetimer i døgnet. Når solen står op tænker vi kun på at spise. Men de levende døde er ikke optaget af transporten af kargo. De vil over på den anden side. Vi står som pingviner i tågen. Lufferne som vinduesviskere; lufferne som stegepander. Lufferne som svedklude, islagets forunderlige sol.«

Nutidens romantik

Nå. Jeg er glad for de stegepander. I glimt skriver Kasper Nørgaard Thomsen virkelig sjovt, med helt overraskende skred mellem en nærmest plat hverdag og en patosfyldt civilisationskritik. Har man tålmodighed til det, kan man godt læse La Guerre Civile for de groteske højdepunkter i skriften – en sætning her, en side der – og ellers ignorere resten.

Det er straks sværere at læse den som bog, som hel roman. Jeg tror ikke, det hjælper at tænke den som et modernistisk skrifteksperiment eller en postmoderne leg. Det er mere som om, Thomsen vil opdatere den tidlige, tyske romantiks allermest ambitiøse visioner. Undervejs er der i al fald masser af referencer til Friedrich Hölderlins digte – et af dem står som indgangscitat til bogen – og til hans filosofiske roman Hyperion fra 1797.

Som hos Hölderlin er natten ensomhedens og anelsens sted i La Guerre Civile, men også stedet for åndens fravær. Også i denne bog spiller Dionysos, rusens gud, og forestillingen om en »æter«, der får alt til at hænge sammen, en vigtig rolle. Og så skrev Hölderlin digte, der lod antikken og kristendommens skikkelser flyde sammen. Og som lod Grækenland spejle sig i Tysklands floder. Han ville lave en ny mytologi, der kunne forudane gudernes genkomst i det moderne.

Med lidt god vilje kan man læse samme ambition hos Kasper Nørgaard Thomsen. Vi lever i en åndløs verden, vi må have en ny mytologi, de gamle fortællinger – de ægyptiske, de russiske, de tyske – er byggesten til noget nyt og uset.

Ikke at det lykkes, som læser bliver man forvirret og træt i hovedet undervejs, ikke gennemlyst af verdensånden. Alligevel er der noget ved en roman, der er så stor og fremmedartet i sit anslag. La Guerre Civile minder virkelig ikke om noget andet ny dansk litteratur. Det er også en slags kvalitet.

La Guerre Civile
Kasper Nørgaard Thomsen:
OVO press