Russisk klaverkolos på Louisiana

Den russiske pianist Grigorij Sokolov har kultstatus. Måske er han bare den sidste af sin æra
19. oktober 2015

Grigory Sokolov har kultstatus og visse steder udnævnes han endda til vor tids bedste pianist. Louisiana har den effenhed med mellemrum at kunne skaffe kolossen til sin koncertsal og onsdag og torsdag sidste uge spillede han to koncerter af samme program. Sokolov er af den gamle Sovjet-støbning, uddannet i Sankt Petersborg helt tilbage i 60’erne. Det gør ham hverken til en Sviatoslav Richter eller en Emil Gilels, men det gør ham til en stærk viderebringer af en tradition, hvor musikken er sin helt egen selvforsørgende organisme som en parallelverden til et enormt politisk pres. Det er denne parallelverden Sokolov har konserveret. Det, Sokolov desuden altid har haft med sig, er en foragt for og forsagelse af studieindspilninger, således at koncerten stadig er den egentlige mulighed for at opleve fænomenet. På programmet for Sokolovs besøg denne gang stod noget så klassisk som Schuberts a-mol sonate op. 143 og hans »Six Moments Musicaux«, to nocturner af Chopin samt den overordentligt velkendte Chopin-sonate nr. 2 med den berømte tredjesats »Marche Funèbre«.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk