En by i blodet

’Norskov’ er et ærligt, indsigtsfuldt og barskt, men ikke ukærligt portræt af en by i provinsen. Om den nærhed, der kan være både tryg og kvælende. Om de synlige og usynlige magtrelationer. Om at god intention kan føre til korruption. Forbrydelsen fungerer som kortlægger i en stærk analyse af en gammel men stadig gældende samfundsstruktur
Betjenten Tom Noack (spillet af Thomas Levin) vender hjem til Norskov (Frederikshavn) i Nordjylland for at lede optrevlingen af et narkonetværk i serien ’Norskov’.

Rolf Konow

24. november 2015

Norskov kommer stille snigende ind på dig. Som havgus. En mur, der bevæger sig ind mod kysten fra Kattegat. Tavst slynger den sig omkring kroppen, så den til sidst omslutter dig helt. Temperaturen falder pludseligt, det bliver svært at se klart, og åndedrættet høres tydeligt. En ensomhed, der kan virke både tillokkende og skræmmende. Rolig og dramatisk på én og samme tid. Sådan er tv-serien Norskov, som i løbet af de seneste uger er blevet vist på TV 2.

I aftes vistes sidste afsnit, men serien kan stadig ses på TV 2 Play, og det fortjener den at blive. Seertallene har slet ikke været så høje som de burde, for med Norskov blander TV2 sig for første gang for alvor i konkurrencen med DR’s dramaserier.

Thomas Levin spiller narkobetjenten Tom Noack, der efter en årrække i København vender hjem til byen Norskov i Nordjylland for at lede optrevlingen af et narkonetværk, der forsyner byens unge med meget rent kokain.

Han genforenes med den gamle a-kæde fra sin ungdoms ishockeyhold Casper (Bonden) Bondesen (Jakob Hauberg Lohmann), der nu har sit eget byggefirma og Martin Kierkegaard (Claus Riis Østergaard), der er kongen af lortebyen Norskov og som populær borgmester desperat forsøger at redde byen ind i det nye årtusind med anlægningen af en klimahavn på området, hvor det livsvigtige, kulturbærende, men nu lukkede skibsværft lå.

Det er genialt set af holdet bag serien at vise, hvad klimainitiativer betyder lokalt. Borgmester Martin Kierkegaard kører rundt i en gigantisk Volvo og virker generelt uinteresseret i klodens tilstand, men han forstår, at hvis Norskov skal tiltrække arbejdskraft, styrke sit brand og stikke snablen ned i både EU- og statskassen, så er klimaindustrien én af få muligheder.

Mens klimaproblematikken i hovedstaden er vækstkritikernes dagsorden, så er den en redningsplanke for Udkantsdanmark, hvor en vækstnedbremsning ikke er en drøm men et mareridt.

Martin går i panik, da hende hippien bag et stort bølgeenergiprojekt truer med at flytte det hele til Esbjerg, fordi de lover flere penge. Han er først og fremmest lokalpatriot. Det er hun ikke.

Og her er det, det begynder at gå rigtig galt for den gode borgmester. I sin iver, sin tiltro til egne ideer og sin magtarrogance omgår han først god forvaltningsskik, og til sidst er der slet ingen skik tilbage. Kun lovbrud. Ungdomsvennen Casper Bondesen ved også, hvordan lokalsamfundet fungerer, og sammen forsøger de at holde både sig selv og byen oven vande.

Old money

Klasseperspektivet, som stadig er så afgørende i små samfund – på en måde som den kulturelle overklasse i København måske har svært ved at forestille sig – er med på en meget subtil måde.

Anne Sofie Espersen spiller meget overbevisende og naturligt datteren i byens fremmeste direktørfamilie. Jackie Noack har nu selv overtaget direktørposten i møbelfirmaet og viser gang på gang, at det, der stadig taler tydeligst i en provinsby, er ikke smarte vækstplaner, klimainitiativer og demokratiske processer. Det er old money. Når de vil, kan de gøre sig til herre over byens fremtid og til alvidende administratorer af byens hemmeligheder, som de bruger, når det er nødvendigt for dem selv. Ikke for dem, det handler om.

Jackie har forsøgt at fjerne sig mentalt fra sit ophav, men da det kommer til stykket, beder hun alligevel modvilligt sin mor om hjælp. Eliten rækker sin klamme hånd frem fra fortiden og hjælper de forkomne og rådvilde arbejderklassedrenge, Bonden og Borgmesteren, og fucker samtidig deres liv op med hemmeligheder, der kunne have været afsløret på et langt tidligere tidspunkt.

Drengene forstår måske nok at manøvrere i byens undergrund, men det er ikke dem, der har bygget strukturen. Thomas Levins enkle ansigtsudtryk kommer til sin ret her, hvor han som direktørfamiliens søn, der blev politimand, nu legemliggør den gamle strukturs opfattelse: Han ved, hvad der er bedst for byen og for de gamle venner. Han giver ikke sig selv lov til at tvivle. Han lader sig ikke besudle af dem, der ligger og roder rundt nede i vandkanten. Han bliver oppe på bakken, hvor han kan bevare overblikket og rene hænder.

Det er to vidt forskellige familier, der er i fokus i Norskov: Old money i Noack-familien og new money i Bondesen-familien. Hver har de deres moralkodeks, der fungerer uafhængigt af lovgivningen. Begge hænger de fast i gamle mønstres måde at løse problemer på. Ingen af dem er særligt sympatiske, selv om personerne måske er det.

Kokainens bane

Kvinderne er ikke i hovedrollen, men også det virker logisk i et provinsportræt – her fungerer kvinderne stadig som undseelige, men uundværlige katalysatorer. Selv om de måske ikke er i fokus, er det dem, der får tingene til at ske. Mændenes motiver handler om kvinder, relationerne er defineret af kvinder, og det er kvinderne, der nægter at lade sig definere af dem. Der havde således slet ikke været nogen historie uden Jackie Noack, Diana Bondesen (Annemette Andersen) og Claudia Bondesen (Marijana Jankovic).

Læg mærke til, at jeg i denne gennemgang af Norskovs mange elementer nærmest ikke har nævnt den forbrydelse, der skal opklares. Det er, fordi det aldrig har været det, Norskov handler om. Forbrydelsen er ikke det plotdrivende – det er karakterernes relationer. Forbrydelserne er et middel, der sætter magtrelationerne i byen på spidsen, og opklaringen af dem bringer os ind til kernen af provinsbyens logik.

Det er både en stærk samfundsanalyse og et velkomment fortællegreb i et dansk tv-seriemorads af maltrakterede lig og seriemordere med flot hår. Holdet bag tv-serien er manuskriptforfatter Dunja Gry Jensen, konceptuerende instruktør Louise N. D. Friedberg og producer Senia Dremstrup, og de har skabt et velgennemtænkt, veltilrettelagt og veludført stykke provinsportræt, der med forbrydelsen som katalysator tydeliggør de samfundsstrukturer, som vi alle lever i. Kokainens bane gennem byen kortlægger dens krop. Norskov (Frederikshavn) fremstår grimsmuk i de vide vinkler.

På politistationen i Norskov er et par ærgerlige rester af Rejseholdet-skabelonen. Sådan noget som en uduelig ung lokalbetjent, en regelret, sympatisk, men utålmodig politichef, og Tom Noacks makker Steen Brammer (Henrik Birch), en gemytlig erfaren klippe, der ved, hvordan man taler med de lokale – både rødderne og deres mødre.

Det havde ikke gjort mig noget at se Henrik Birch i hovedrollen som Tom Noack eller i det mindste en mere udfordrende rolle. Han gjorde et stort indtryk som den resignerede fisker med ulmende dybde i den fremragende film Klumpfisken – en hovedrolle han også fik en Robert for tidligere i år.

Man kan håbe på, at hans karakter får lov til at udvikle sig i en evt. sæson to. Hvis Norskov får rystet Rejseholdet helt af sig, så kan jeg ikke vente, til havgusen igen ruller ind fra Kattegat.

’Norskov’, afsnit 1-10 kan ses på TV 2 Play

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.