Byggeteknik for børn

Den lille blå elefant Mimbo Jimbo vokser sammen med sine læsere og udvider persongalleriet i Jakob Martin Strids nye bog
14. november 2015

Jakob Martin Strids nye bog om den lille blå elefant Mimbo Jimbo indeholder mere interessante og alsidige karaktertegninger end en gennemsnitlig dansk tv-serie. De første bøger om Mimbo Jimbo var rettet mod små børn i en sådan grad, at de manglede lidt af den kant, som ellers er at finde i forfatterskabet. Måske har forfatterens opfattelse af Mimbo Jimbos læsere ændret sig, eller måske er de bare blevet ældre. I hvert fald er persongalleriet blevet udvidet, den kontrollerede absurditet er blevet vildere, detaljerne rigere og karaktererne mere interessante. Mimbo Jimbo er stadig sig selv. En entreprenant og venlig men også fåmælt lille elefant.

I Mimbo Jimbo bygger et fyrtårn samler et lille fællesskab sig om at hjælpe Mimbo Jimbo med at bygge et fyrtårn til en kæmpe el-pære. Eller det vil sige, det er ikke alle, der er begejstrede hjælpere. Tapiren virker decideret reaktionær. Altid negativ og skeptisk overfor de andres idéer i byggeprocessen. En proces, der i øvrigt er byggeteknisk interessant – for Strid fungerer den ikke bare som en tredje ting, vennerne kan samles om. Han tager konstruktionen lige så alvorligt som dem. Der er cementblandere, grus, stenbrud og en trappebygningsvejledning inkluderet i sættet.

Krøllet, kaotisk og troværdigt

Det er ret enestående for en billedbog til små børn, at man hver gang man læser den kan holde øje med en ny karakter på siderne og se arbejdet fra deres perspektiv. Ingen af dem gør det samme, men ingen funktion er vigtigere end andres. De rummer hinanden – også den evigt kommenterende Tapir, og det betyder jo blandt andet, at han giver dem ros, når han virkelig føler, den er berettiget (GENIALE trappetrin! sagde Tapiren). Et fælleskabsorienteret, byggeteknisk og rummeligt el-pæreprojekt, der tager en seriøst overraskende drejning.

Jakob Martin Strids værker balancerer altid på grænsen til det absurde, men plottet svigtes aldrig. Den voksne læser har nok regnet ud, at der må være en grund til, at Post-geparden læser om Baron von Rumpel Stumpel og underholder med facts om denne frygtlige luftpirat (Baron von Rumpel Stumpel har haft FNAT!), så for dem er det det ikke overraskende, at han kommer flyvende i sit dobbelt-zeppeliner-luftskib – men måden det udvikler sig på har den særlige Stridske fabuleren, som ingen kunne have regnet ud. Det ellers så rolige og langsommelige byggeprojekt eksploderer pludselig, og det fyger om hovederne på vennerne med kanonkugler og stikflammer. Så krøllet og kaotisk kan få tænke og samtidig bevare troværdigheden i værket. Men det kan Jakob Martin Strid.

Mimbo Jimbo bygger et fyrtårn
Jakob Martin Strid
Gyldendal