En medierevolution på størrelse med klør fem

For faste læsere af Information er navne som Lars Trier Mogensen, Nikolai Thyssen, Lasse Lavrsen og Oliver Stilling velkendte. Nu har disse markante profiler valgt at forfølge entreprenørdrømmen med det nye mobilmagasin Føljeton, og det vil jeg betegne som en lille medierevolution
24. november 2015

Hvad kan man ellers kalde et fænomen, der kun udkommer på mobilen, og som har modtaget intet mindre end fire mio. kr. i mediestøtte over de næste fire år? Og som får premiere i en tid med store samfundsmæssige opbrud præget af flygtningestrømme og terror. Måske kræver en ny tid også et nyt medie, og en ny form for journalistik.

En føljeton er et andet ord for et ’lille blad’, og det passer godt til et magasin, hvor den enkelte side ikke er meget større end klør fem. Som nyskabende medie følger Føljeton i slipstrømmen af mediehuset Zetland og i et vist omfang også Den Korte Avis.

Stifterne har brugt de sædvanlige fraser ved lanceringen: De vil mobilisere og kortslutte vante forestillinger, og dermed forstyrre status quo. Surprise. Læseren mødes af fem faste ’føljetoner’, der er længere historier om såkaldt presserende emner. Som supplement får læseren tilbudt ’kuraterede’ revyer, (det vi andre kalder notestof), og vi vil også få små analyser med infografer inspireret af The Economist. Alt sammen for kun 49 kr. om måneden.

Over betalingsmuren

Det er langt billigere end de trykte aviser og passer til en ny generation af mediumbrugere, der er opflasket med mobiltelefonen, og som endda er ved at lægge computeren på hylden. At gøre mobilen til et seriøst nyheds- og baggrundsmedium er i teorien ikke nogen tosset idé, men fungerer det også i praksis? Første barriere er at få nye læsere til at kravle over betalingsmuren. Hvor mange kan overvinde sig selv til at betale 49 kroner frem for det gratis alternativ, som er et Facebook- eller Twitterfeed.

Det er projektets akilleshæl, for det er svært at få danskerne at betale for andet og mere end Netflix og HBO, når det kommer til digitalt indhold på nettet.

Ekstra Bladet (eb.dk, der er et af Danmarks mest læste websites) har klaret sig digitalt ved hjælp af annoncer, men det har Føljeton fravalgt. Politiken.dk har forsøgt at gennemføre den digitale transformation, men har haft meget begrænset succes med deres indtjening. Papiret er åbenbart en del af Politikens dna, men det gælder jo ikke for Føljeton, der blot skal have 8-10.000 abonnenter for at blive rentabel.

Fantastisk handy design

Markedsføringen er afgørende, og det er også vigtigt med en solid start. Føljeton vil benytte sig af, at brugerne er produktets bedste ambassadører, og derfor vil man kunne dele et antal artikler via Facebook hver måned. Det vil fungere, hvis ellers produktet er værd at anbefale. Lad os se på, om det er tilfældet.

Designet er fantastisk. Ældre læsere vil huske overgangen fra pladecovers til cd’er, og her er overgangen endnu voldsommere fra broadsheetformatet og helt ned til spillekortstørrelsen. Det er en indlysende begrænsning, men Føljeton giver læseren et flot overblik og indbyder til fordybelse – ikke bare med rubrikker, men også med et gennemført fotografisk udtryk.

Man springer let fra det ene tema til det andet, og artiklerne er godt tilpasset skærmformatet. De kan sagtens være lange, men er ombrudt til at blive læst på en mobilskærm, og det fungerer overraskende godt.

Nogle vil måske efterlyse flere videoer, men det forstyrrer læsningen, og derfor savner jeg det ikke. Det handler om skrevne ord, billeder og infografikker. Læsetiden oplyses også, så man ved, at 15 minutter passer til togturen til og fra arbejde, og at de små revyer på ét minut er rene overspringshandlinger.

Zlatan og Mellemøsten

Det irriterer mig dog, at man ikke får at vide, hvornår artiklerne er publiceret. Måske er det for at undgå at udstille, hvor lidt nyt der endnu publiceres?

Lever indholdet. så op til indpakningen? Tophistorierne er helt som forventet om terror og flygtninge, krydret med grøn teknologi og liveable cities, men for at overdøve forudsigeligheden er der også blevet plads til en feature om Zlatan. I stedet for det spektakulære, som vi fik det præsenteret i David Lagerkrantz’ biografi, får vi her at vide, hvordan folkhemmet kan fremelske en så unik spiller, og kommer bag mennesket Zlatan i lyset af hans opvækst i en ghetto. Oplagt stof op til landskampen mod Sverige – ikke bare på grund af kampen, men også fordi indvandrerspørgsmålet er blevet det mest presserende politiske spørgsmål netop nu.

Efter nederlaget står historien dog lidt og flagrer, og det tror jeg bliver en af udfordringerne for Føljeton. Hvis man virkelig dyrker mediet, kan det være svært at fastholde brugernes interesse, hvis man i for stort omfang bliver mødt af det samme indhold. Konkurrenter som politiken.dk, information.dk, Facebook og Twitter har hele tiden nyt. Føljeton skal vinde på tilbuddet om fordybelse, frem for de konstante små overspringshandler, som nettet har udviklet sig til.

Føljeton ved godt, at det er gode skribenter, der gør forskellen. Derfor er det en fornøjelse at kunne læse Nagieb Khaja om baggrunden for de problemer, vi ser i Mellemøsten. Vi får bl.a. historien om, hvordan konflikterne har deres udspring i grænsedragningen som fandt sted for ca. 100 år siden af europæiske stater, og som førte til lande, der fra fødslen var fejlslagne. Et synspunkt som IS bruger i deres hvervning og som argument for deres terror mod Europa.

Det er godt at kunne forstå fjendens bevæggrunde, og det hjælper denne artikel os til.

Jeg er mindre begejstret for Tor Nørretranders’ artikel om Vejle som foregangsby, selv om jeg nyder at passere Henning Larsens bølgehuse ved Vejle Fjord. Midt i skriveprocessen må Tor Nørretranders have fundet ud af, at der ikke var noget at komme efter, og derfor handler artiklen om alt muligt andet end lige netop Vejle. Interessant, men også usammenhængende. Redaktionen burde have returneret den.

En enkelt skævert skal dog ikke ændre på, at Føljeton på trods af sin lidenhed sagtens kan gå hen og blive en joker i medielandskabet.

Maj-Britt Kent Hansen

Som jeg læser det, menes med ordet Føljeton (også): Serie. Og det passer i denne forbindelse.