Læsetid: 5 min.

Musikere forstår livet baglæns

Tre nye amerikanske plader bruger henholdsvis barndommens gade og det hjemlige som scene for deres musikalske undersøgelser af livet. De skaber på den måde i momenter et musikalsk og lyrisk spejl, som lytteren kan holde op foran sin egen tilværelse
På den amerikanske musiker og tegneserieforfatter Jeffrey Lewis’ nye album ’Manhattan’ slentrer han rundt i barndommens gade og bruger den som udgangspunkt for en sprudlende og nærmest naivistisk storbyeventyrlig ’hjem ud hjem’-fortælling

Playground Music

6. november 2015

»Jeg er din barndoms gade / jeg er dit væsens rod / Jeg er den bankende rytme / i alt hvad du længes mod.«

I Tove Ditlevsens forfatterskab er barndommens gade både en scene for en opvækst, der satte sig dybe spor i hendes videre liv og et billede på den selvsamme opvækst. Men barndommens gade er måske ikke mindst – i forlængelse heraf – et kunstnerisk prisme, som Tove Ditlevsen så sit liv igennem. Et prisme, som hun brugte til at undersøge sin egen eksistens og blotlægge den for læseren på en sådan måde, at den kan fungere som et spejl, læseren kan holde op foran sit eget liv.

Denne tilgang er central for en række nye plader, hvor også hjemmet – som Tove Ditlevsen ligeledes kredsede om i flere af sine bøger – bliver brugt som scene for at reflektere over tilværelsen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu