Den bedste Rocky siden ’Rocky’

’Creed’ rammer plet med sin hyldest til originalen og en aldrende Sylvester Stallone i topform
4. december 2015

Rocky Balboa er for fans. Hvad enten modstanderen har heddet Mr. T eller Sovjetunionen, så har de fleste film i serien om den undertippede bokser fra Philadelphia sjældent begejstret ret mange andre end yngre bokse-aficionados og lidt ældre Sylvester Stallone-tilhængere.

Så forudsigelige og hæsblæsende har manuskripterne indimellem været, at vi næsten har glemt, at den originale Rocky (1976) ikke blot fik en Oscarnominering for Sylvester Stallones manuskript – men såmænd også modtog en Oscar for Bedste Film foran blandt andet Taxi Driver og Alle præsidentens mænd. Et overraskende valg, vil nogen måske mene i dag, men saft, kraft og stemning er der trods alt i originalen, der af Det Amerikanske Filminstitut oven i købet er blevet kåret som verdens næstbedste sportsdrama efter Raging Bull (1980).

Det forklarer sikkert, hvorfor Sylvester Stallone altid har insisteret på selv at skrive de stadig ringere manuskripter til seriens fem efterfølgere. Rocky er hans barn, og børn er som bekendt svære at give slip på, ikke mindst når de begynder at skeje ud.

Først efter seneste tåbelige opus, Rocky Balboa (2006), hvori den 60-årige hovedperson ender i ringen mod verdensmesteren i sværvægtsboksning, synes Stallone at have indset, at det var på tide at overlade manuskriptpligterne til en anden. Med Creed har han bogstavelig talt lagt handskerne på hylden og i stedet ladet den unge Ryan Coogler både skrive og instruere. Resultatet er den bedste Rocky-film siden originalen.

Creed handler om den unge Adonis Johnson (Michael B. Jordan), søn af Apollo Creed, der døde i ringen i Rocky IV. Efter en hård barndom hos plejeforældre og i ungdomsfængsel vokser Adonis op hos sin stedmor (Phylicia Rashad), Apollos enke, og får et godt job i Los Angeles’ finansverden. Men Adonis er en vred ung mand med boksning i blodet, så han drager til Philadelphia, hvor han opsøger sin fars gamle ven Rocky Balboa, som han vil trænes af. Både Balboa og kærligheden, som Adonis også møder, gør i første omgang modstand, men slutteligt får Adonis naturligvis muligheden for på én og samme tid at skabe et navn for sig selv og leve op til sin fars navn.

Creed, hvis undertitel på amerikansk er The Legacy of Rocky, har masser af referencer til originalen og tager samtidig afsæt i et menneskeligt drama næsten magen til det, der driver det oprindelige Rocky-univers. Akkurat som den unge Rocky – eller Apollo for den sags skyld – kæmper Adonis ikke for berømmelse, penge, hævn eller politik, men for helt elementære værdier som anerkendelse, venskab og kærlighed samt en plads i et barskt USA, hvor hverdagens odds er mindst lige så hårde som bokseringens.

Originalt præg

Alt det anerkender Ryan Coogler, der samtidig har formået at sætte sit originale præg på historien. Det komplicerede forhold, som Adonis har til sin afdøde far, antydes eksempelvis blot i en forrygende scene, hvor sønnen blæser en YouTube-sekvens fra en af farens gamle kampe op på væggen og begynder at bokse, ikke med ham, men mod ham.

Ryan Coogler, der debuterede med den prisvindende independent-film Fruitvale Station (2013), har hele vejen igennem tillid til sit publikum, og hans sikre instruktion har tydeligvis bekommet Sylvester Stallone vel. For jo, Michael B. Jordan er god i både bokseringen og på date med sin udkårne. Men det er atter en gang Rocky Balboa, der render med opmærksomheden, selv om han denne gang helst vil passe sig selv.

Sylvester Stallones småtrætte, stoiske restauratør med strikkede luffer og billige læsebriller er ganske enkelt skuespillerens bedste præstation siden Cop Land (1997) eller, ja, Rocky.

Stallone fik som nævnt ingen Oscar for sit manuskript til originalen – måske det sker for hans birollepræstation i Creed.

’Creed’ – instruktion: Ryan Coogler Amerikansk. (Biografer landet over)