Læsetid: 4 min.

Grinebiderens sortsyn

Mikkel Bruun Zangenberg ved en masse om Beckett, men har ikke i sin indføring fundet balancen mellem formidling og forskning
Samuel Beckett (1906-1989) ved Soho Square i London.

Jack Nisberg

5. december 2015

Irsk-franske Samuel Beckett (1906-89) står som dramatiker og prosaist blandt det forgangne århundredes største, og man kan kun give Mikkel Bruun Zangenberg ret, når han i sin nye, indsigtsfulde bog anbringer den sortseende grinebider i vægtklasse med Joyce, Proust, Kafka, Musil, Woolf, Pessoa og Borges. Men da de flestes kendskab til Beckett indskrænker sig til de to mest berømte dramaer og et par af de kendte og anerkendte romaner fra 1950’erne, har Zangenberg sat sig for at udmønte sin indgående fortrolighed med forfatterskabet i en monografi, der også forsøger at komme ud i krogene.

Samtidig bevares imidlertid det sikre totaloverblik, så læseren forstår, hvordan den tidlige Becketts leg med sprog adskiller sig fra den mellemste fases destruktion af selve genrernes grundbetingelser, og hvordan så den sene Beckett nysgerrigt eksperimenterende laver sine egne nye former og udforsker andre domæner og teknologier, herunder radio, film og tv.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu