På café med punk-poeten

Patti Smiths lille charmerende bind af erindringer handler ikke om ingenting, men er trods alt mest for fans og flanører
Patti Smith på Roskilde Festival i 2010.

Cochello Tomas

5. december 2015

Ifølge Patti Smith er det »ikke så let at skrive om ingenting«. Men det er nu alligevel det indtryk, jeg sidder tilbage med efter at have læst den amerikanske punkmusiker og poets nye bog M Train. Eller rettere: Selv om M Train ikke har samme underholdende og episke anslag som Just Kids – Smiths National Book Award-vinder fra 2010, der snildt kan læses som et tidsbillede af kunstscenen i New York gennem tre årtier – handler den ikke om ingenting.

I et fragmentarisk, lyrisk anslag tager Smith os med på en rejse, der springer i tid og sted og væver drømme og virkelighed sammen i en stærkt personlig fortælling, hvis gådefulde, cool, nærmest elegiske grundtone forstærkes af bogens ofte uskarpe, sært distancerede polaroidbilleder taget af Smith selv. Undervejs kommer vi til såvel Berlin, Mexico, Tokyo, London og Tanger, men udgangspunktet er Café ’Ino i Greenwich Village, hvor Smiths stambord »der står mellem kaffemaskinen og et vindue, giver en følelse af privatliv. Her kan jeg trække mig ind i min egen atmosfære.«

Sam Shepard som cowboy

Det er den atmosfære, M Train handler om: Patti Smith drikker kaffe, tager notater, betragter tilværelsen, passer sine katte, besøger Sylvia Plaths og Akira Kurosawas gravsten, reflekterer over tabet af sin mand, mindes barndommen i Michigan, læser Murakami, Genet og Bolaño, ser The Killing på tv og taler med en usynlig cowboy, som kunne være hendes tidligere kæreste, Sam Shepard.

Det er ham, cowboy’en, der advarer Smith om, hvor svært det er at skrive om ingenting. Men Patti Smith er som bekendt sin egen stædige dame, og som resultat heraf er M Train endt som en fin lille bog om, hvordan en original kunstner finder inspiration i hverdagen og rutinerne, hvordan hun lever med at miste og blive ældre.

Storbyflanører og fans af Patti Smith (født 1946), hvis hovedværk, albummet Horses i øvrigt fylder fyrre i år, vil ikke blive skuffet. Men fint, historien ikke fylder mere: M Train kan akkurat stikkes i lommen på vej ned til den lokale café, som bogen i høj grad er en hyldest til.

Patti Smith: M Train. Oversat af Charlotte Kornerup. Klim. 300 sider. 269 kroner