Læsetid 3 min.

Tredimensionel billedrejse til havets dyb

Tag 3D brillen på og svøm med ind i en ordløs billedfortælling af detaljemættede tegninger med dybde og kobberstikslook
Med 3D brillen fremtræder de blå og røde streger forskudt fra originaltegningen eller konturen. Illustration fra bogen

5. december 2015

Hov, er det ikke en muræne, der titter frem? Jeg bliver næsten rundtosset af fiskestimen, der cirkler rundt, og jeg har lyst til at røre ved rokken, der farer fordi. Med 3D brillen på kommer der dybde i den ellers helt flade side og zebrafisk, klovnefisk, vandmænd og koraler væver sig ind i hinanden og ud i hovedet på læseren. Jim Curious. Rejser til havets dyb af franske Matthias Picard er umiddelbart en enkel og klassisk opbygget børnebog. En mand i dykkerudstyr, Jim den nysgerrige, forlader sit lille hus for at dykke. Under havoverfladen møder han en verden af planter og fisk, en haj, et skibsvrag, en kaskelothval og en undersøisk Atlantis-lignende by. Udførelsen derimod er ikke enkel. Slutningen heller ikke. Det vender jeg tilbage til.

Med bogen følger to par 3D-briller: Det venstre glas er rødt, det højre blå-grønt. Når man nærstuderer tegningerne opdager man en masse røde og blå streger, der optræder rundt omkring på den ellers sort/hvide billedflade. De blå og røde streger fremtræder forskudt fra originaltegningen eller konturen. Når man tager brillen på, skaber hjernen et samlet billede med en reliefagtig virkning. Det vil jeg så absolut anbefale, selv om Picards genialitet sikrer, at historien godt kan nydes uden.

Fyldt med havreferencer

Picard har nemlig skabt en fortælling, som også fungerer i kraft af et varieret layout. Almindeligvis anser vi billedbogen for noget helt andet end tegneserien. De formelle forskelle kan nu være svære at få øje på i Jim Curious, da Picard blander helsides illustrationer med et både stramt layout med kvadratiske rammer og et mere varieret. Ligeledes sørger Picard for at aktivere mange forskellige havreferencer. Det være sig alt fra sagn/myter som Atlantis og Neptun til Pixars animationsfilm Find Nemo og klassiske værker som En verdensomsejling under havet af Jules Vernes og Ned i malstrømmen af Edgar A. Poe. Netop malstrømmen eller strømhvirvlen spiller en central rolle i historien. Jim når nemlig havets bund og finder her en luge, som i udseende minder utroligt meget om døren ind til hans lille hus. Med møje og besvær lykkes det ham at åbne den, og pludselig danner al vandet en strømhvirvel og farer gennem lugen. Til sidst er vandet væk (og det samme er 3D effekten) og Jim hopper med ud. I en storartet folde-ud finale ser man nu Jim komme ud af huset og sørme om ikke alle arterne svømmer rundt. Opslaget er som en poetisk plakat fra Tropisk Akvarium, hvor alskens vandige væsener er oplistet. Hvis man vender bogen rundt kan man se en flyvefisk, der springer ned og altså op af vandet!

Viden og skønhed

Hvert opslag er en skønhedsåbenbaring af detaljerigdom og kontraster. Et sted forvandles røgringe til et abstrakt mønster, som minder om et maleri af Kandinsky. Med til at hjælpe magien på vej er Picards brug af sort og hvid. Hvor hele fortællingen har været mørk som havet, er baggrunden hvid, der hvor vandet forsvinder og genopstår. Tegnestilen er meget detaljeret – skildpadden, blæksprutten, krappen etc. er korrekt minutiøst gengivet. Præcisionen og måden Picard skraverer fladerne på minder om kobberstik. Huset har raster som mimer trykning, selv om det hele ’blot’ er tegnet. Det giver en fornemmelse af ældgamle børnebøger. Nogle af de ældre billedbøger forsøgte netop at være både en fortælling og et fascinerende studie i verdens mangfoldighed, her havets flora og fauna. Vi snakker så tit om det narrative begær, at vi læser på grund af plottet, der driver os frem mod slutningen. Men måske er tørsten efter viden og skønhed også en motor.

Matthias Picard: Jim Curious. Rejser til havets dyb. Forlaget God og Ond. 52 sider. 160 kroner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?