Åh, Instagram!

Hvis Facebook er som skabt til kattevideoer, er Instagram selve selfiens arnested. Mads Eslund har begået en konceptuel hyldest til og afklædning af dette medie, som reflekterer over dets slægtskab med digtet
Mads Eslunds bog er et konceptuelt cirkusnummer baseret på Instagrams Udforsk-funktion (modelfoto)

Mark Henley
2. januar 2016

Instagram er måske det medie, man oftest ser nedsablet i den kulturradikale opbyggeligheds tjeneste. Spækket som tjenesten er med selfies, glittede madfotografier, kitschede solnedgange og DIY-nail-art-videoer, inkarnerer den alt, hvad der angiveligt er galt med vores overfladiske tidsalder.

Fordi den er et næsten rent billedmedie, baseret på det løsrevne øjeblik og bygget op om forskønnende farvefiltre, er det her de andres liv og krop tager sig mest forjættende, iscenesat og perfekt ud, og her kontrasten til den grå leverpostejshverdag står stærkest.

’Jeg – er – her – nu’. Sådan mente Poul Borum efter sigende at indholdssiden i et godt digt kunne opsummeres. Det er det oplagte sammenfald mellem denne lyriske grundsituation og et opslag på Instagram, som Mads Eslund fornemt udnytter i imnothererepresentinghardbodies, digternes første bog i 10 år. Og konceptets udførelse afføder nye refleksioner over vilkårene for både poesiens og nettets virkelighedsfremstilling.

Bogen er et virtuost, konceptuelt cirkusnummer baseret på Instagrams Udforsk-funktion. I sin debutsamling, Stærkt røde sokker til slidte blå jeans (2005), excellerede Eslund bl.a. i ekfrasen (den verbale gengivelse af et billede, typisk et maleri), og den nye bog består af 621 mikroekfraser, hver på en linje.

Alle bogens 34 tekstblokke udgøres af beskrivelser af samtlige billeder i Eslunds Udforsk-feed, på et præcist angivet tidspunkt mellem 2013 og 2014. At der er forskel i antallet af linjer pr. blok afspejler Instagrams strukturelle justeringer af funktionen. Der kompenseres grafisk for denne forskel, så hvert ’digt’ optager lige megen plads på siden, ligesom hver billedbeskrivelse fylder nøjagtig én linje, uanset hvor kompliceret eller banalt det enkelte billede er. Således skaber Eslund elegant en litterær ækvivalent til de formatstandardiseringer, Instagram er baseret på: alt indhold tilpasses brugerfladens faste kasseformat.

Et øjebliks flygtige væren

Et digt kan, ifølge Borums opskrift, iscenesætte et jeg, som hengiver sig til sit unikke perspektiv på verden og forsøger at fastholde et øjebliks flygtige væren. Det samme kan en Instagrampost. Det er svært at vælge eksempler ud fra bogen, for næsten alle linjer er gode, men her er et par stykker:

»Hvid fyr med bar overkrop, schnurrbart, undercut, ear stretcher spiser nutella på toast«, »Eiffeltårnet set fra et højt punkt, solen er lige gået ned bag skyskraberne i La Défense«, »Et lyshåret utilfreds barn rynker på næsen, ligner et barndomsbillede af Boris Jeltsin«, »Hun læser ikke bogen. Det skal se ud, som om hun læser. Hagen på venstre håndryg.«

Bogens ordbilleder beskriver med andre ord alt muligt, men specifikt for Udforsk-funktionen er det, at den ikke indeholder brugerens egne opslag og ej heller opslag fra de brugere, han aktivt følger. Således placerer brugeren med denne funktion sig faktisk stik modsat Borums diktum, som første del af Eslunds titel også peger på: I’m not here. I stedet for at undersøge sin afsenders selvfremstilling, bliver bogen altså en udforskning af den ikke-væren-her, som er den digitale kommunikationssituations udgangspunkt.

Her har vi adgang til alt muligt, vi ikke er fysisk tæt på, men kun via synssansen, vi forholdes adgang til alle øvrige stoflige aspekter af de repræsenterede kroppe (jf. titlens anden del, representing hard bodies). Det tankevækkende ved Eslunds koncept er, at et lignende fravær er indskrevet i skriftens grundsituation. Nærværet er netop altid en illusion, fordi digtet henvender sig til den pr. definition fraværende læser. Begge medier rummer således også en uundgåelig poseren for omverdenens blik – ligesom begge gennemsyres af andre strukturer end den individuelle subjektivitet, der står som deres afsender.

Filter

Ideen ligger i en slags posthumanistisk forlængelse af Eslunds tidligere poesi, som anlagde en observatørapproach, hvor digterens specifikke filter på verden aftegnes via omhyggeligt gengivne observationer, sanseindtryk og erfaringer. I armene på Instagram er det lyriske jeg så at sige blevet oversvømmet af algoritmiske processer, og bogens sætninger er således genereret i et faktisk samspil mellem menneske og maskine.

Enhver Instagram-profils specifikke feed er unikt, og baseret på brugerens bevægelser udsat for algoritmer, som forventes at generere merværdi i form af øget aktivitet fra brugeren. Samtidig er hvert billede i feed’en i sig selv affektivt materiale, som afspejler en anden brugers verden og den måde vedkommende sætter den i scene på.

Udforsk-funktionen kaster et billede tilbage til brugeren, af den omverden, der ifølge beregninger baseret på hans egen selvfremstilling er relevant for netop ham. Den sproglige gengivelse af denne funktion, udgør således et digt, der fra det ikke-sted, som Mads Eslunds Instagram-profil er, skuer ud i en gennemglobaliseret, virtuel verden. Man kan indvende, at det er en ganske forløjet eller fiktiv verden, der skues ud over, men det gør den ikke mindre interessant at betragte.

Det siger ganske meget om en verden, hvordan dens mennesker ter sig, når de, som på Instagram, vil fremstå bedst muligt og i remedieringen introduceres en afstand, som gør sådanne strukturer tydeligere. Konceptet er enkelt, men fascinerende perspektivrigt og beviser igen, at den litterære virkelighedsfremstilling kan og skal tænkes på ny, når nye erfaringer banker på.

Men, enough said, for imnothererepresentinghardbodies er nemlig også bare en masse skønne sætninger, som giver mig hele den brogede digitale verdens besynderlighed i en række små, skarpe smæld. Og hver sætning er formet med så stor en omhyggelighed og så finurlig en iagttagelsesevne, at det simpelthen bare er stærkt fornøjelig læsning. Mads Eslund har meget at byde på sprogligt såvel som konceptuelt. Jeg kan kun føje til, at jeg ikke håber, at der skal gå endnu ti år, før hans næste bog kommer.

Mads Eslund: imnotherrepresenting-hardbodies. Antipyrine. 48 sider. 160 kroner

Prøv Information gratis i 1 måned

Forsiden lige nu