Sæsonens bedste krimier

Spændte storbykulisser og kantede mænd med melankolsk musik i blodet er hovedingredienserne i tre af den senere tids bedste kriminalromaner
’Vilde køtere’ har rødder i striden mellem den pæne hovedstad Edinburgh og den rå arbejderby Glasgow.

Stefano Leornadi
2. januar 2016

Hårde negle danser ikke, som Norman Mailer hævdede, men musik kan de lide. Det gælder ikke mindst Los Angeles-strømeren Harry Bosch og kriminalinspektør John Rebus fra Edinburgh. Bosch er til cool klassisk jazz og allerhelst Art Pepper, mens Rebus’ arbejderbaggrund og enspændernatur afspejler sig i hans pladesamling, der består af blandt andet Rolling Stones, Leonard Cohen og Van Morrison. Ingen af dem kan leve uden musik, og amerikanske Michael Connolly har på sin hjemmeside ligefrem lavet en liste over, hvilke numre Harry Bosch hører i de forskellige bøger. På lignende vis har skotske Ian Rankin flere gange givet udtryk for, at både han og læserne som oftest får en klar fornemmelse af, hvem vi har med at gøre – og hvad hovedpersonen har med at gøre – når Rebus skal vælge det nummer, der passer til hans humør.

Af samme grund skal jeg ikke røbe, hvilken cd-boks Bosch får i fødselsdagsgave af sin datter i Snehvide (Klim), eller hvilket album Rebus sætter i bilstereoen til slut i Vilde køtere (Klim). Lad mig blot nøjes med at understrege, at de to titler på alle måder fænger, og sammen med danske Jesper Steins Aisha (Politikens Forlag) tegner billedet af en bogsæson, der hvad kriminalromaner angår, har været domineret af hårde drenge med melankolsk musik i blodet.

Dansker dræbt i L.A.

I Vilde køtere er Rebus egentlig gået på pension. Men da hans gamle nemesis, gangsteren Big Ger Cafferty bliver udsat for et mordforsøg, og kun vil tale med Rebus, bliver han af sin tidligere assistent Siobhan Clarke bedt om at hjælpe til med efterforskningen. Rebus takker ja med det samme, for pensionisttilværelsen »var ved at udvikle sig til et nummer på en cd, hvor afspilleren var sat på repeat, så hver ny dag var som den foregående,« som Rankin udtrykker det.

Efterforskningen, der også involverer drabet på en rigsadvokat, har som i de fleste af de foregående nitten Rebus-romaner, dybe rødder i de sociale og politiske spændinger, der præger Skotland, og i dette tilfælde specielt striden mellem den pæne hovedstad, Edinburgh, og den mere rå arbejderby Glasgow.

Samme afsæt har Michael Connelly, hvis Los Angeles ligeledes er koloreret med stemningsfulde, blå og realistiske penselstrøg. Snehvide, det attende bind om Harry Bosch, starter i foråret 1992, hvor liget af en kvindelig dansk journalist bliver fundet i bydelen South Central, der syder af vrede oven på frifindelsen af betjentene i Rodney King-sagen.

Af samme grund er der på det tidspunkt ikke ressourcer til at efterforske sagen, men tyve år efter kaster Harry sig atter over den med et patronhylster fra en Beretta-pistol som eneste spor. Takket være ny teknologi dukker der dog nyt op, hvorefter Harry atter må begive sig ud i en by, hvor racisme og korruption stadig trives, selv om »drabstallet er faldet drastisk. Ja, kriminaliteten som helhed er faldet, og banderne hersker ikke ustraffet længere. Vi har styr på tingene«, som en betjent udtrykker det om årene, der er gået, siden de såkaldte L.A. Riots i 1992.

Axel på Amager

Jespers Steins Axel Steen hører ikke nær så meget musik som Rebus og Bosch, men grundtonen i Aisha er imidlertid mindst lige så klangfuld, maskulin og sentimental som i Vilde køtere og Snehvide. Også Steins København er plaget af spændinger – mellem kulturer, mellem generationer og ikke mindst mellem politiet og PET – men mest markant er dog Axel Steens indre konflikter. Han er godt nok yngre end både Rebus og Bosch, men som dem bærer han rundt på et utæmmeligt og plaget sind, der sandsynligvis vil blive honoreret med en fyring inden længe, hvis ikke han strammer sig an. Af samme grund har Axel Steen droppet stofferne og alkoholen, og han har såmænd også forladt sit elskede Nørrebro og i stedet flyttet ud på Amager, hvor han hver aften drikker revet ingefær i appelsinjuice og spiller mahjong mod sig selv på sin iPad.

En ny kæreste har Axel Steen også fået, og da en tidligere PET-agent findes bestialsk myrdet i sin lejlighed i 8-tallet på Amager, får han tillige en ny makker. Fyren viser sig at være en arrogant dansk-palæstinensisk PET-ansat, som tilsyneladende modarbejder efterforskningen, der i øvrigt peger mod en fire år gammel PET-terrorsag, som CIA og Axel Steens nye kæreste var involveret i. Som tingene tilspidser sig, begynder Axel Steen derfor ikke overraskende at genfinde sin stædige, skarpe og selvdestruktive form og gå egne veje.

Det er et stærkt portræt af en følsom og voldsom mand, Jesper Stein skriver frem i sine krimier, og dette fjerde bind er det foreløbig bedste i sagaen om Axel Steen.

Som i Connellys Snehvide afvikles dramaet ad to handlingsspor, der har flere år mellem sig, og jo, det kan indimellem bryde dramaets flow. Men det er ofte præmissen i en krimi, hvis intrige har rødder i fortiden.

Kunsten er at få det hele til at hænge sammen ikke blot til slut, men også og mindst lige så vigtigt undervejs med en stærk og spændstig sprogtone. Den kunst mestrer både Snehvide, Aisha og Vilde køtere.

Prøv Information gratis i 1 måned

Bemærk også ...

Grønland

Flere danske krimititler har de seneste år fokuseret på kampen om at blive rig på Grønlands undergrund. Tendensen fortsættes denne sæson med Steffen Jacobsens ’Et bjerg af løgne’ (People’s Press) og Thomas Rathsacks ’Dødemandsbugten’ (Politikens Forlag).

Svenske krimier

Vi elsker stadig svenske krimier, men de fleste er ikke værd at læse. Her er tre af efterårets undtagelser: Kristina Ohlssons ’Lotus Blues’ (Modtryk), Hjort Rosenfeldts ’De uegnede’ (Hr. Ferdinand) og Emelie Schepps ’Hvide spor’ (Politikens Forlag).

New York Times

På næsten alle internationale lister over årets bedste bøger, deriblandt New York Times’ The Top Books of 2015, optræder britiske Paula Hawkins’ ’The Girl on the Train’. Thrilleren udkom på dansk i september under titlen ’Kvinden i toget’ (Gyldendal).

Rosenkilde & Bahnhof

Det lille københavnske forlag har i en årrække satset på genudgivelser af klassiske krimilitteratur af blandt andre Conan Doyle, Dorothy L. Sayers og George Simenon. Forlaget har netop udsendt Nicholas Freelings serie om politiefterforskeren fra Amsterdam, Van der Valk.