Skuldertrækkende lykkeridder

Historien om en ung dansk kvaksalvers kvaler i Benin stivner i forblommede selvrefleksioner og et lettere ensformigt sprog
9. januar 2016

Det er ellers ikke, fordi det skorter på dramatiske begivenheder i Joachim Lykkes debutroman, Om min søster. En praktikant på den danske ambassade i Benin forsømmer sine arbejdsopgaver, tilfredsstiller sin chefs seksuelle behov og tænker på sin brydsomme fynske barndom. Han falder for en ung amerikansk engelsklærer, hun bliver myrdet, og han bliver fængslet. Og så skulle man ellers tro, at lavinen rullede. Men det er, som om al den dramatik, der er på handlingsplanet, stagnerer i romanens ret ensformige sprog. De korte hovedsætninger i nutid og punktummerne før ledsætningerne skal vel give en lakonisk tone og indikere et distanceret blik på Afrika, som jegfortælleren afskyr. Men selv i et monotont udtryk har man brug for variationer, og lakonisk stemmeføring kræver en præcision, som ikke helt indfinder sig i Om min søster.

Mindelser om barndommen

Om min søster er til trods for titlen først og fremmest et portræt af et fremmedgjort menneske, der har fundet et nogenlunde bæredygtigt blandingsforhold mellem kynisme og apati. Alligevel er der et sært misforhold mellem hovedpersonens klare vilje og hans skuldertrækkende måde at møde modgang på.

Det virker aldrig rigtig afgørende for ham, hvad der sker. Han ryger i fængsel og indretter sig der. Bliver sur over at blive snydt, men lever med det. Åbner af uklare årsager en interimistisk lægeklinik med stjålne redskaber og lægemidler og et medicinsk opslagsværk at støtte sig til. Nogle af patienterne dør, men det går nok alligevel, så længe han selv er i live og i stand til at dvæle ved sin egen fortid. Vestafrikas barske realiteter minder hele tiden hovedpersonen om hans barndom, om Bilka-besøg og om, hvor sur han er på sin mor.

Og så er der søsteren

Joachim Lykkes skrift fungerer efter min mening bedst, når sproget bare bruges til at beskrive et sted, og hvordan man er der. Konkrete elementer og iagttagelser samler sig til tydelige miljøskildringer, der desværre for tit bliver overskygget af hovedpersonens selvrefleksioner. Det behøver ikke være gådefuldt og kryptisk for at være spændende og tankevækkende – i dette tilfælde snarere tværtimod. Om min søster er bedst, når hovedpersonen vender sit blik udad.

Romanen igennem fortæller hovedpersonen om sin svært psykisk syge søster og deres fælles opvækst, direkte henvendt til hende, som han sørger over og savner. Her er ingen blaserthed, bare omsorg, afmagt og den ene mere triste episode efter den anden. Udgangspunktet for Om min søster har muligvis været at portrættere en ung mands sorgfulde forhold til sin syge søster, men det er, som om teksten er stukket af fra titlen, og den unge mand selv har taget fokus. Hendes historie fungerer som et bagtæppe for resten af romanen, men det er ikke klart, hvad livet som sjuft i Afrika og søsterens ulykke har at sige hinanden.

Prøv Information gratis i 1 måned

Ny bog

Om min søster