Læsetid: 2 min.

Gris på gaflen

Hr. Gris er et originalt, righoldigt og i passager guddommeligt morsomt epos udført af en til stadighed underkendt mester
Hr. Gris er et originalt, righoldigt og i passager guddommeligt morsomt epos udført af en til stadighed underkendt mester
6. februar 2016

Peter Kielland er dansk tegneseries måske mest distinkte auteur og med den i efteråret udsendte Hr. Gris signerer han sit måske rigeste, mest raffinerede værk. En samling korte historier, der umærkeligt glider sammen til en episk livsfrise, der klæder livets gåder i urkomiske dyregevandter.

Titlens hovedperson, en meget menneskelig gris, er både kæmpedræbende fantasyhelt og nedslidt everyman, der drænes for blod i sin kontorkubikel, falleret entertainer forrådt af sin syngende hund og en af de stakler, der vælger den forkerte skovsti og forvandles til et knortet træ af en heks.

Kielland har altid forlenet folkloren med såvel bredt skåret humor som kuldslået realistisk kant. Registret er uvægerligt tragikomisk: Hans figurer er fanget i et fatalistisk univers og lider som regel en grum skæbne – latterligt, men også lattervækkende menneskelige. Der er en vis resonans i, at Kielland er fjernt beslægtet med Edvard Munch, for han har i tegneseriens typesprog fundet en særligt fortættet måde at kanalisere den store nordmands ekspressive åre, som samtidig synes vaccineret imod selvhøjtidelighed.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu