Gris på gaflen

Hr. Gris er et originalt, righoldigt og i passager guddommeligt morsomt epos udført af en til stadighed underkendt mester
Hr. Gris er et originalt, righoldigt og i passager guddommeligt morsomt epos udført af en til stadighed underkendt mester
6. februar 2016

Peter Kielland er dansk tegneseries måske mest distinkte auteur og med den i efteråret udsendte Hr. Gris signerer han sit måske rigeste, mest raffinerede værk. En samling korte historier, der umærkeligt glider sammen til en episk livsfrise, der klæder livets gåder i urkomiske dyregevandter.

Titlens hovedperson, en meget menneskelig gris, er både kæmpedræbende fantasyhelt og nedslidt everyman, der drænes for blod i sin kontorkubikel, falleret entertainer forrådt af sin syngende hund og en af de stakler, der vælger den forkerte skovsti og forvandles til et knortet træ af en heks.

Kielland har altid forlenet folkloren med såvel bredt skåret humor som kuldslået realistisk kant. Registret er uvægerligt tragikomisk: Hans figurer er fanget i et fatalistisk univers og lider som regel en grum skæbne – latterligt, men også lattervækkende menneskelige. Der er en vis resonans i, at Kielland er fjernt beslægtet med Edvard Munch, for han har i tegneseriens typesprog fundet en særligt fortættet måde at kanalisere den store nordmands ekspressive åre, som samtidig synes vaccineret imod selvhøjtidelighed.

Grovkornet humor

Således fandt han og den nyligt afdøde folkefortæller Rune T. Kidde en grovkornet humoristisk rød tråd gennem alskens folkeeventyr, fra Brdr. Grimm og H.C. Andersen til Molbech og Calvino, i Det fille, det falle (1990). Hans store fantasyfortælling om oplysning og synd, Jernpotte (1996-2006), strakte sig nok længere end den kunne bære, men er blandt de mest ambitiøse danske tegneserier i nyere tid.

Klarest i oeuvret toner imidlertid den væsentligt kortere, ordløse Fisk (1994) – fortællingen om en tobenet fisk (!), der tildeles kundskab af rumvæsner og må gå meget ondt – og hylemorsomt – igennem på sin vej til den yderste dag. En art lavkulturel, kulørt omkalfatring af modernismens stumme, universelt tænkte billedbøger for voksne, især dem, der i tierne og tyverne blev skåret i træ af den belgiske mester Frans Masereel, samt de uafrystelige grafiske serier, hans danske arvtager Palle Nielsens gav os. Hr. Gris indskriver sig i denne tradition og kan betragtes som en videreudvikling af Fisk.

Vores Gris er splittet mellem vores rå storbyvirkelighed og en fantasyverden efter Tolkien-snit, der befinder sig et sted i himlen, hinsides en apokalyptisk ild. Her regerer en enøjet demiurgos iklædt slips og jakkesæt. Han synes at have fastlagt de mange prøvelser Hr. Gris gennemlever på Jorden og nedfældet dem på tegneseriesider, som vor hovedperson indimellem støder på, blandt skraldet i en baggyde eller under aftenlæsningen i lænestolen.

Han søger kærligheden i en samling stivfrosne talebobler med hver deres hjerte, hans barmhjertighed over for en lille fugl rækker ikke til, når den går på rov efter kyllingelår i hans køleskab, og selv en kontrakt med Døden slår ham ikke ihjel. I stedet bliver han slået tilbage til start hver gang.

Dette er ikke en pæn graphic novel, men ambitionsniveauet kan måle sig med de tunge i vægtklassen. I stedet for den litterært-naturalistiske tilgang, der har vundet indpas i tegneserien, søger Kielland med sin kunstforms traditionelt brede penselstrøg at indfange nogle vanskeligt begribelige sandheder om livet. Det er ikke altid lige nemt at følge, hvor han vil hen, og bogens episodiske struktur gør den i passager ujævn, men der er tale om et originalt, righoldigt og i passager guddommeligt morsomt epos, udført af en til stadighed underkendt mester.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ny bog

Hr. Gris

Peter Kielland

Aben maler

128 sider

195 kroner

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu