Intimkoncerter ud over det sædvanlige

En mystisk maritim dagligstue i Sydhavnen passer perfekt til Katinkas dybt personlige og finurlige dagbogspoesi, mens Nikolaj Nørlund får lov til at stå som den helt store dagligstue-crooner med tilbagestrøget hår i en gigantisk lejlighed på Østerbro
Katinka og hendes band holder intimkoncert for cirka 30 inviterede gæster på en privatejet husbåd i Sydhavnen.

Lærke Posselt

19. februar 2016

Mens den iskolde vind rusker i husbåden Birthe Rønn – der, belyst med blå og violette farvetoner, ligger og vugger i vandet for enden af Enghave Brygge i København – står bådens fem beboere og byder velkommen til hver enkelt koncertgæst. Vi giver hånd og præsenterer os for hinanden ved navn. Og værterne beder os om at tage vores sko og jakker af, inden vi træder fra kajen ind i deres let vuggende dagligstue, aftenens magisk-akvatiske spillested, hvor den unge danske sanger Katinka og hendes band skal give intimkoncert for cirka 30 inviterede gæster.

Der er langt fra denne velkomstscene til den gængse velkomst, man får af dørmænd og billetkontrollører, når man går til koncert på de større, etablerede og til tider nærmest industrialiserede spillesteder. Og der er langt fra de intime rammer, som dette alternative koncertsted udstikker, til de fleste almindelige koncertsteders rammer. Så langt, at jeg lige skal vænne mig til det umulige i at træde ind i rollen som den lykkeligt anonyme koncertgænger. Men også så langt, at der er mulighed for, at oplevelsen virkelig kan skille sig ud som noget helt særligt i den lange række af koncertoplevelser, som jeg har med mig i bagagen.

Det er da også kommet in fashion at lave disse intime koncerter på alternative spillesteder. Den internationale organisation Sofar formidler for eksempel intimkoncerter i private menneskers hjem i 209 byer overalt i verden. Også i Danmark. Og sidste år introducerede Frost Festival i København konceptet Frost Bites, som Katinkas koncert på husbåden Birthe Rønn også er en del af. I år har Frost Bites således lagt fire kunstnere frem, henholdsvis Katinka, Nikolaj Nørlund, Steffen Westmark og Allan Olsen, og så har almindelige borgere kunnet skrive til arrangørerne og tilbyde deres husbåd eller herskabslejlighed til arrangementet.

Og jeg må medgive, at det kan noget, dette koncept. Men det kræver sit af arrangørerne, og det kræver sin kunstner at balancere på intimitetens knivsæg. For det kan nemt blive for meget af det gode. Ved sin koncert tog Katinka os i hånden og hjalp os med at holde balancen på den gyngende husbåd. Nikolaj Nørlund startede til gengæld ud som en lidt tung elefant i rummet ved sin koncert ugen efter, men endte heldigvis med at svæve poetisk på Copenhagen Phil Quartets luftlette strøg.

Som nye elskere

En af de helt store fordele ved at bruge de alternative venues er, at koncertarrangørerne kan designe omgivelserne, sådan at de understøtter lige præcis den stemning, som passer til kunstnerens udtryk. Noget, man normalt mest arbejder med gennem lys og visuelle effekter – med større eller mindre virkning. På husbåden i Københavns Sydhavn er scenen stillet op i et hjørne af stuen foran et stort vinduesparti, som giver udblik over vandet og over de store moderne byggerier på Islands Brygge. Store glødepærer, stillet op til lejligheden, lyser scenen op. Og denne mystisk maritime dagligstue passer perfekt til Katinkas dybt personlige og finurlige dagbogspoesi. Den passer perfekt til hendes vuggende ukulelerytmer, til hendes bands organisk vuggende flow. Og for at det ikke skal være løgn vugger scenen, ja hele koncertsalen, med til hendes sange, når både af en vis størrelse sejler forbi. Blandt andet vugger koncertsalen, som var det planlagt på forhånd, i klimakset til koncertens første nummer.

En sådan koncert er en krævende balanceøvelse. For det kan hurtigt blive for hyggeligt, ja, ligefrem jovialt, hvis de optrædende til en sådan intimkoncert ikke formår at opretholde den fuldstændigt afgørende kontrakt imellem artist og tilskuer, som muliggør kunstens illusionsspil.

Det formår Katinka og hendes band heldigvis. De holder øjenkontakten med publikum på de helt rigtige tidspunkter og kigger væk, når det er det, situationen kræver. De spiller deres sange med et stort overskud, med charmerende kreativitet – selvom jeg dog i enkelte momenter kan savne lidt større sonisk variation end bandets nedbarberede husbådssetup tillader dem at fremmane. Og jeg følte mig berørt ud over det sædvanlige, da jeg sagde farvel til bådens mandskab og trådte tilbage på fast grund.

Herskabelige lejligheder

Det er svært at overgå husbåden som koncertsal, og det er da også en lidt mindre speciel setting, der danner rammen om Nikolaj Nørlunds koncert for Frost Bites. Men vi bliver stadig inviteret ind i private menneskers hjem, og arrangørerne og nogle af værterne giver hånd og præsenterer sig ved navn, da vi bliver budt velkommen til den enorme, toetagers Østerbrolejlighed, der huser kollektivet Placebo.

Koncerten finder sted i et rum helt oppe under loftet, som er hyggeligt, men som til forveksling kunne minde om et almindeligt lille spillested. Glødepærerne og puderne på gulvet er dog tilbage. Og der er en intens forventning i rummet. Jeg vil springe let over koncertens første afdeling, hvor Nikolaj Nørlund er på scenen med pianist Adi Zukanović. For denne del af koncerten fremstod desværre en lille smule ordinær. Nikolaj Nørlund syntes at have lidt svært ved at finde sig til rette i rummet, og han overdøver den intense stilhed, som vibrerer i rummet, med sit lidt tunge guitarspil. Som er han bange for stilheden. Det er i andet sæt, at magien indfinder sig. Da Copenhagen Phil Quartet, som også optræder på Nikolaj Nørlunds nye udgivelse ViLLA, træder ind på scenen. De bløde klange fra strygerne og fløjten fylder rummet med lyd på langt mere elegant, organisk vis end rytmeguitaren. Lægger sig blødt som et dugtæppe over tilhørerne. Som om tonerne fra kvartetten består af en helt anden luftart. Og nu får Nikolaj Nørlund lov til at stå som den store dagligstuecrooner. I sit grå jakkesæt med med tilbagestrøget hår. Let hævet over de forreste tilhørere på puderne. Det er mindre hyggeligt end Katinka-koncerten. Men det kan noget andet. Og også her må jeg sige, at jeg er glad for at opleve koncerten i et venue, som trods alt er lidt ud over det sædvanlige.

Katinka spillede på en husbåd på Enghave Brygge i København den 8. februar. Nikolaj Nørlund og Copenhagen Phil Kvartet spillede i en lejlighed på Østerbro, København, den 15. februar. Frost Festivalen byder på to yderligere Frost Bites-koncerter i år med henholdsvis Steffen Westmark den 21. februar og Allan Olsen den 24. februar. Se frostfestival.dk for yderligere information