Madteater med lækker rottemenu

’MADness’ på Katapult i Aarhus om at være madskralder er en interessant hybrid mellem at være teaterforestilling og praktisk manual. Med Olaf Højgaard som altædende rotte
12. februar 2016

Hvordan er det lige at stå på hovedet i en container bag et supermarked – og rode rundt i de kasserede madvarer for at finde noget, der stadig kan spises? Det er det pikante udgangspunkt for teaterforestillingen MADness.

Her står skuespillerne Anne Voigt Christiansen og Olaf Højgaard bogstaveligt talt i udsmidte grøntsager til halsen – når de da ikke danser ’kinddans’, sådan container mod container i Morten Ladefogeds kontante scenografi.

For teaterinstruktøren Hanne Trap Friis har skabt en munter og kløgtig teaterforestilling, der er en hyldest til ’madskralderne’ – altså de mennesker, der tropper op ved containere i ly af mørket med plastikposer og skærpet lugtesans.

MADness er blevet en interessant hybrid mellem en teaterforestilling og en praktisk manual for skraldere. Dramatikeren Kasper Hoff har skrevet en effektiv tekst med en fin hverdagshistorie om en alenemor med en teenagesøn, der tømmer køleskabet hurtigere, end hun har råd til at fylde det igen.

Til sidst vælger Anne Voigt Christiansens sympatiske mor at tage imod råd fra Olaf Højgaards finurlige skralder. For han viser gerne, hvordan man undgår at få dårlig mave: vask madvarer med sæbe eller kog dem – og næsesniffen for resten.

Med lommelygte

Pointen i denne tankevækkende forestilling er, at der kun ligger en tilfældighed mellem den hjemløses skæbne og den traditionelle borgers i det svækkede Velfærdsdanmark. Der skal bare en fyring eller en skilsmisse til at forandre et trygt budgetkontoliv i murstenshuset til et utrygt liv på gaden med lommelygtevisit i containerne.

Det er Teater Freeze Productions, der har produceret MADness sammen med Teater Katapult på Godsbanen i Aarhus. Men det er blevet sværere at være teater med nationale ambitioner i Aarhus, efter de nye togkøreplaner er trådt i kraft.

For tilskueren kan nu ikke nå hjem fra Aarhus efter teatertid – i hvert fald ikke til Nordjylland eller Sydfyn. Jeg gik i hvert fald glip af slutningen, da jeg styrtede mod banegården. Og jeg ærgrede mig, for jeg havde godt nok fået min indre skralder pirret. Disse aftenkøreplaner skal vist laves om, så Aarhus også logistisk kan stråle som europæisk ’kulturhovedstad’ i 2017.

Rotten Olaf

Det stærke ved MADness er dog skuespillernes indædthed. Når Anne Voigt Christiansen finder et æble, hvor skrællen slet ikke er hullet, så lyser hun op, som om hun har fundet en diamant. Og hun får det til at gibbe i publikum, når hun gladeligt forærer et æble videre til en tilskuer og opfordrer til at tage en bid.

Samtidig fortæller Mikkel Stubbe Teglbjærgs herligt kliniske speakerstemme om rotter og om rotteinfektioners udvikling. Her stiger kvalmen.

Så når Olaf Højgaard lige bagefter transformerer sig til et gulerodsgnavende væsen i bunden af en madcontainer med gnavertænder og ædeflipsspyt, så er man lige ved at kaste op.

For nu er Olaf Højgaard ikke længere madskralderen. Han er rotten selv. Rotten, der også venter på lækkert nyt i containeren.

Se, her er MADness forrygende sanseligt madteater.

’MADness’. Tekst: Kasper Hoff. Iscenesættelse: Hanne Trap Friis. Scenografi: Morten Ladefoged og Hanne Trap Friis. Sidste aften i aften kl. 20 på Godsbanen i Aarhus. Spilles også under CPH Stage 8-9. juni samt på turné og 21. januar-4. februar 2017 på Teater Grob i København

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu