Smertefuld familiekrønike

Med ’Lavlandet’ tegner Jhumpa Lahiri et stærkt og usentimentalt portræt af bristet kærlighed og kulturkløfter mellem Indien og USA
6. februar 2016

Jeg faldt over Jhumpa Lahiri nærmest ved et tilfælde. Det var i New York for snart femten år siden, da der endnu var tradition for at købe bøger i en boghandel, og Lahiri netop havde fået Pulitzerprisen for debuten Interpreter of Maladies (2000). Anmelderne sammenlignede hende med både Carver, Hemingway og Proust, kunne jeg læse på omslaget, og det er jo svært at stå for, så efter at have betalt ved kassen satte jeg mig ud på Union Square og læste næsten hele novellesamlingen i ét hug.

Noget større internationalt gennembrud er det endnu ikke blevet til for den 48-årige Lahiri, hvis forfatterskab kredser om indiske immigranter og deres børn. Men i USA sætter de stor pris på hende, og det samme har jeg gjort lige siden den solrige formiddag på Manhattan. Udover debuten, der på dansk fik titlen Tolken, har vi herhjemme også fået Lahiris forrige roman, Navnefællen (2004), der, som jeg skrev i min anmeldelse her i avisen, »finder sit drive i hovedpersonens splittelse mellem den gamle verden, som hans forældre forlod, og den nye verden, hvor han er født og opvokset i«.

Revolution i Indien

I Jhumpa Lahiris nye roman Lavlandet er rollerne nærmest byttet om, men atter har vi at gøre med familiekonflikter og kulturkløfter spændt ud over flere generationer og to kontinenter. Udayan og Subhash vokser op i den muslimske landsby Tollygunge ved Calcutta i 1960’erne. De to uadskillelige brødre er født med femten måneders mellemrum, svarer for hinanden i skolen, og når de »sad ved skakbrættet var de hinandens spejlbillede«.

Af temperament er de imidlertid ikke ens. Udayan, den yngste af brødrene, »var ude af stand til at se, hvornår han burde holde sig tilbage, ligesom et dyr, der ikke er i stand til at opfatte bestemte farver. Mens Subhash bestræbte sig på at gøre sig usynlig, på samme måde som et dyr går i ét med bark eller græs«.

Gradvist skilles de, da Udayan bliver tiltrukket af den marxistiske naxalit-bevægelse, der i 1967 opfordrer til revolution i Indien. »Det er ikke op til mig at protestere,« indvender Subhash over for sin bror, og i stedet begraver han sig i studierne, der fører ham til USA.

Da lillebroren bliver dræbt, vender Subhash imidlertid hjem til Tollygunge. Det røber jeg kun, fordi det står på bagsiden af bogen, hvor man også kan læse, at Subhash beslutter sig for at tage sig af sin brors smukke kone, Gauri. Netop dette skrøbelige forhold – og ikke det uopklarede drab på broren – er romanens brændstof, og det bliver naturligvis yderligere sat på prøve, da parret flytter til USA og gifter sig.

Langsomt forsøger Subhash at nærme sig Gauri, der på sin side har svært ved at acceptere hans venlighed og føler sig fremmedgjort og ensom i sit nye land. Og endnu tydeligere bliver skellet mellem dem, da hun føder Udayans datter, der vokser op hos Subhash, men arver sin fars sociale engagement.

Sprækker i teksten

Gennem flere årtier, fra skiftende synsvinkler og via flashbacks følger Lahiri sine hovedpersoner i deres søgen efter kærlighed, uafhængighed og identitet. Undervejs afsløres hemmeligheder og løgne, og hele tiden dirrer spørgsmålet – hos læseren og hos personerne – om de tre kan acceptere fortiden, tilgive hinanden og finde sig selv.

Lavlandet er en smuk og smertefuld episk fortælling renset for melodrama og patos og båret af en på én gang lyrisk og nøje afmålt sprogtone. Som i Lahiris noveller er det også hér op til læseren selv at fortolke antydninger og udfylde tekstens sprækker – men altså over små fem hundrede sider, hvilket kræver mod fra forfatterens side. Det mod har Jhumpa Lahiri tydeligvis, og takket være oversætter Kirsten A. Nielsen demonstrerer den 48-årige forfatter atter engang, hvorfor hun betragtes som en af USA’s mest ansete litterære stemmer – også i Danmark.