Læsetid: 3 min.

Blandt lam og samosaer

Yared Zelekes etiopiske opvækstdrama ’Lammet’ fortæller om et stort drama for en lille dreng i en fascinerende, fremmed hverdag
Filmmediet har evnen til på få øjeblikke at tage os med ind i umiddelbart fremmede verdener, som her det etiopiske opvækstdrama ’Lammet’ . Foto: Øst for Paradis

Filmmediet har evnen til på få øjeblikke at tage os med ind i umiddelbart fremmede verdener, som her det etiopiske opvækstdrama ’Lammet’ . Foto: Øst for Paradis

4. marts 2016

Filmmediet har evnen til på få øjeblikke at tage os med ind i umiddelbart fremmede verdener. Vi kan møde mennesker og historier, vi ellers aldrig ville være stødt på, men vi kan også bare lade blikket vandre i billederne og fokusere på de detaljer, som fra vores perspektiv er mest interessante i en given scene.

Det kan være en anderledes skål under et madlavningsprojekt eller en kulørt stand i baggrunden på et marked, som ellers ikke har særlig betydning for fortællingen. Billederne kan ikke undgå at rumme elementer, som vi selv kan skrue op eller ned for, og når den skildrede verden er så anderledes og for de fleste hidtil uset som i Yared Zelekes opvækstdrama Lammet, er den del af billedsiden en væsentlig del af oplevelsen.

Der er en hovedperson og et drama med noget på spil, men der er frem for alt meget andet end handlingen at tage med sig videre, mens man afsøger og sanser. Også selv om man ikke kan dufte krydderierne over ilden eller smage støvet i luften.

Kampen om maden

Lammet er den første etiopiske film, som er blevet udtaget til hovedkonkurrencen ved filmfestivalen i Cannes, og den var Etiopiens bud på en Oscar i år. Filmen fortæller om drengen Ephraim, der bliver sat i pleje hos slægtninge i den nordlige del af landets fascinerende landskaber. Ephraims mor er død, og da tørken truer hans hjemegn, søger far mod byen efter arbejde. Imens må Ephraim og hans lam bo hos tante Emama, som ikke kan sige nej til familie, selv om der ikke er begejstring over at få endnu en mund at mætte.

Emamas søn Solomon håber, at Ephraim kan gøre nytte i markerne, men det viser sig hurtigt, at Ephraims interesser og talent ligger et andet sted. Han er god til at lave mad, og hans plan om at tjene penge til en busbillet ender med at bygge på lækre linsesamosaer. Samtidig må han kreativt udtænke en plan for at parkere sit lam fjernt fra huset, hvor en trussel om at slagte det til en kommende højtid bliver en tikkende bombe for historien, der ellers tager sig god tid på vej mod sin meget åbne slutning.

Opgør i familien

Amatørskuespillerne i Lammet fungerer godt, ikke mindst Rediat Amare som Ephraim, der er filmens absolutte centrum. Fortællemæssigt savner man indimellem fokus og fremdrift, men i stedet udforsker blikket så bjergene og hytterne, markederne og markerne.

Samtidig er der rutiner, ritualer og familiemønstre at tage ind. Zeleke bruger forfriskende familiens tre generationer af kvinder til at afsøge traditionerne og de opgør, som især pigen Tsion repræsenterer med sit ønske om at læse og engagere sig politisk frem for at følge den slagne vej med ægteskab og børn.

Historien sætter også tilstedeværelsen af flere forskellige religioner i spil, men alt foregår omkring Ephraims oplevelser frem for at blive en større, samfundsmæssig diskussion. Ikke mindst derfor kan filmen fint ses med børn, som har mod på at møde andre verdener på det store lærred og kan engagere sig i en dreng og hans lille lams udfordringer langt væk fra danske skolereformer og fritidsaktiviteter.

Lammet. Instruktion: Yared Zeleke. Manuskript: Yared Zeleke og Géraldine Bajard. Etiopisk-fransk-tysk-norsk (Gloria og Empire i København, Ishøj Bio, Valby Kino, Reprise Teatret i Holte, Øst for Paradis i Aarhus og Biffen i Aalborg)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu