Drevet af kærlighed

Daniel Clowes’ første utilsløret romantiske værk er en kærlighedshistorie forklædt som socialrealistisk tidsrejse-science fiction og i det hele taget noget af en begivenhed
Illustration: Daniel Clowes/Patience

Illustration: Daniel Clowes/Patience

5. marts 2016

Daniel Clowes er en af tidens store amerikanske forfattere. Han skriver ikke romaner, men laver tegneserier. Han seneste, og hidtil største bog, Patience, fik for nylig verdenspremiere på dansk. Det er en kærlighedshistorie forklædt som socialrealistisk tidsrejse-science fiction og Clowes’ første utilsløret romantiske værk.

Hovedpersonen, den selvbestaltede taber Jack Barlow, venter barn med sin elskede kone Patience, men en dag kommer han hjem og finder hende myrdet på stuegulvet. Han tilbringer de næste sytten år på monomant – og forgæves – at finde morderen, indtil han pludselig får muligheden for at rejse tilbage i tiden, forsøge at redde Patience og sørge for at deres barn bliver født.

Det går ikke helt som planlagt. Jack er en anelse for spontan og tilmed i besiddelse af et iltert temperament, der mere en én gang bringer situationen ud af kontrol og sender ham på afveje, på kryds og tværs af tidslinjen. Det er stærkt underholdende – som vi også så det i Clowes’ forrige bog, det hylemorsomme karakterstudie Wilson (2010, Aben maler), excellerer forfatteren udi egenrådige ulykkesfugle.

For nedrullede gardiner

Jack er på mange måder en videreudvikling af den kværulerende, selvforblændede Wilson, der også søgte at klinke sine familieskår. Til trods for sine talrige fejl var han svær ikke at holde af, og det gælder dobbelt for Jack, selvom han er væsentligt længere ude på overdrevet. Hvor Wilson studerede regndråber, sidder Jack for nedrullede gardiner og stirrer ind i væggen. Hvad enten vi taler 2013 eller 1985, er sidstnævnte i øvrigt fuld af huller – et resultat af off screen-raserianfald, fornemmer man.

Jacks tankemønstre, logiske slutninger og til tider handlinger tangerer det decideret sociopatiske, og i det ihukommer han først og fremmest Clowes’ måske uhyggeligste karakter, den tvivlsomme superhelt Andy fra mesterværket The Death Ray (2004, ikke tilgængelig på dansk), der umærkeligt gled ind i rollen som dommer over andres liv og død.

Alligevel holder vi af Jack, for han er helt utvetydigt drevet af kærligheden, og den transcenderer her bogstaveligt talt tid og sted. Hans tidsrejser fremhæver dens ødipale karakter, ikke mindst da han pludselig står foran døren til sit faderløse barndomshjem. Sfinksens gåde er her et mordmysterium, hvis løsning afhænger af, om Jack endegyldigt er underlagt det samme knusende forsyn som Kong Ødipus. Kan fremtiden ændres? Clowes spejler denne strid mod determinismen i Patiences forsøg på at bryde med den sociale arv, hun er påført som barn af et brudt underklassehjem i Midtvesten. En stor del af handlingen foregår i hendes flække af en hjemby, før hun mødte Jack. Patience agerer til tider førstehåndsfortæller, og det er i skildringen af hende, at fortællingens hjerte findes. Hun er det hele menneske, Jack gerne vil være.

I disse passager viser Clowes sig endnu engang som den suggestive skildrer af kvælende sociale omstændigheder, vi kender fra tidligere hovedværker som ensemblestykket Ice Haven (2001, ikke tilgængelig på dansk), som ligeledes fandt sted i en anonym lilleby, og kammerspillet Ghost World (1997, Aben maler 2006), der helt basalt handlede om at transcendere det forventede.

Smukt overrumplende

Clowes’ velkendte misantropi er her på bemærkelsesværdig vis nedtonet; selv hans ofte nærmest von Trierske ironi er drevet i baggrunden. Kun i den noget uopfindsomme skildring af Jacks fremtid i 2029 kommer hans prunkløse streg til kort og forfalder til camp.

Tegningerne er generelt mere skødesløst afleveret, end det er normen, men det fremstår helt intentionelt, i ærlig pagt med materialet. Og selvom han ikke besidder sit forbillede, Spider-Mans medskaber Steve Ditkos stramme sans for uvirkeligt design, fungerer de surreelle interludier, i hvilke han påkalder sig dennes mest syrede excesser fra tressernes Doctor Strange-serier præcist kalibrerede og smukt overrumplende i en fortælling, der søger tilværelsens grund.

Clowes’ amerikanske forlægger har, for at højne det internationale salg, valgt at lade bogen udgive internationalt, før den udkommer på hjemmemarkedet senere i år. Oversætteren kæmper noget med det amerikanske talesprog, men fremstillingen er stadig livlig, og bogen er overordnet fornemt tilrettelagt efter Clowes’ eget design. Udgivelsen er i det hele taget noget af en begivenhed og et perfekt sted at tage hul på et righoldigt forfatterskab.

Daniel Clowes: Patience. Oversat af Steffen Rayburn-Maarup. Aben maler. 184 sider. 290 kroner