Læsetid: 4 min.

Drømmen om den gnidningsfri skilsmisse

TV 2-serien ’Bedre skilt end aldrig’ moraliserer kærligt og irriterende over det moderne skilsmisseprojekt – med konen som en lidt vel hys projektleder
Martin vil hellere løbe en tur hen ad villavejene end at have sex med Line. Og nu skal de skilles.

TV 2 DANMARK

1. april 2016

Så er den gal igen: de cirka fyrreårige med børn, parforhold og egne interesser kan ikke finde ud af at omsætte gode intentioner til fornuftige beslutninger.

Det er kilden til komikken i Hella Joofs nye komedieserie Bedre skilt end aldrig, ligesom det var det for DR2’s adventsserie Mens vi presser citronen, der gjorde et nummer ud af selfie-iveren og de kække hashtags som en form for glasur på en anstrengende hverdag.

Bedre skilt end aldrig lægger ud med den sløje nat i ægtesengen, hvor hovedpersonerne Line (Maria Rossing) og Martin (Peter Plaugborg) når frem til erkendelsen af, at de er nødt til at gå fra hinanden.

Eller rettere, Line når frem til den erkendelse efter endnu en seksuel afvisning. Martin trækker på skuldrene, det er fint med ham, og de bliver enige om, at skilsmissen ikke skal udarte sig til en konflikt. De er jo bare to voksne mennesker, der træffer en beslutning, som begge har det godt med.

Ud og vende på kødmarkedet

Desværre kan det ikke svare sig at sælge huset, før markedet har ændret sig, men Line og Martin er fornuftige typer og som sådan i stand til at indgå kompromiser. Deres separation bliver derfor en pakke af kompromiser – på samme måde som deres ægteskab har været det.

De skiftes til at bo i kælderen en uge ad gangen uden ansvar for husholdning og børn. Kældertrappen inde i huset bruger de ikke, man må gå udenom, for det skal føles som at bo hver for sig. Line og Martin går ret op og ned ad hinanden og kan se, om den anden får spændende besøg eller glemmer børnenes gymnastiktøj. Det går dårligt, og det kommer der i første omgang otte 25-minutters afsnit ud af.

Bedre skilt eller aldrig er instrueret af Hella Joof og skrevet af Mette Heeno. De to står også bag biografsuccesen All inclusive, hvor seriens ene hovedrolleindehaver Maria Rossing spillede den stramtandede af to søstre, der på en charterrejse prøver at få deres mor op på den erotiske hest, efter at hun er blevet forladt af deres far.

Bedre skilt eller aldrig fortsætter i samme spor som filmen, det er det samme kærligt hovedrystende blik på karakterernes forskellige (og, desværre, forudsigelige) måder at være fjolser på. Deres dilemmaer er som taget ud af Mads og Monopolet (som Hella Joof i øvrigt medvirker i), ligesom de løsningsforslag, som serien med store selvlysende pile peger på, er det.

Maria Rossings karakter er lige nummeret mindre stramtandet, selvom der stadig er et kontrolbehov, der kan kaste noget komik af sig, især i kombination med den desperate liderlighed, hun skal have afløb for, nu hvor hun ikke længere er forpligtet af forholdet til en mand, der hellere vil løbe en tur hen ad villavejene.

Bedre skilt end aldrig handler også om at komme til at knalde igen. Efter fem afsnit er det ikke til at udelukke, at de to hovedpersoner vender tilbage i armene på hinanden, når de lige har været ude på kødmarkedet og få genopfrisket en sandhed eller to. Der kan i hvert fald ikke koges meget mere suppe på den parodi på en ung digter, Line ser. Både fuldskægget og manererne virker påklistret.

Dumme mænd og kvinder

Seriens fremstilling af persongalleriet er gennemgående forsonlig, om end hist og her lidt ensporet. F.eks. kunne det ikke blive til så mange facetter for Lines storesøster, Maja, der går omkring og er lige ved at gå ud af sit gode skind af enlighed og barnløshed. Det ville være ekstra kedeligt, hvis ikke hun blev spillet af Stine Schrøder Jensen, som har et genialt ansigt at nuancere betuttetheden med.

Seriens præmis er selvfølgelig, at Line og Martins forhold er ude af fokus og druknet i husholdning og fornuft. Det er bare ikke den konflikt, der kommer de sjoveste dialoger ud af. At en opvask kan være lig med et martyrium, og et martyrium kan være lig med en sejr, det kan godt virke som en lidt gammel sketch (fra før opvaskemaskinerne kom ned i et prisleje, hvor de fleste kunne være med).

Faktisk synes jeg, at Bedre skilt end aldrig fænger bedst, når den ikke gør så meget ud af at påpege, hvor de kære dumme mænd og kvinder går galt i byen, men i stedet lader Maria Rossing og Peter Plaugborg spille fnisende, forlegne og ret flinke voksne mennesker i en forvirrende situation.

Når Martin braser ind på kælderværelset og ser hende ligge under dynen med en computer og meget røde kinder i gang med en såkaldt hjemmearbejdsdag. Så bliver der fneset. Det gør de godt.

Dynamikken mellem de to hovedpersoner er virkelig fin, når man får en pause fra den gamle sang om, at konen skal slappe lidt af, og manden skal træde i karakter, og de i stedet spiller nogen, der prøver at stille et eller andet ordentligt op med hinanden.

Så kan man dels se deres anselige charme, dels deres uheldige tilbøjelighed til at være skiftevis opgivende og stædige – og nogle gange endda begge dele på samme tid, når de klamrer sig til skilsmisseplanen, som de før har klamret sig til ægteskabet.

’Bedre skilt end aldrig’ sendes om mandagen kl. 20.50 på TV 2 og kan ses på TV 2 Play

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu