Læsetid: 4 min.

Gør en forskel i andre menneskers liv

En midaldrende gymnasielærer, der er ved at miste synet, kæmper for sit liv og sit arbejde i det livsbekræftende polske drama ’Professor Bieliks hemmelighed’
Kacper Bieliks uhøjtidelige og kreative facon gør, at han er noget særligt for sine elever. Især knytter han bånd til den forsømte og rebelske Klara.

Reel Pictures

1. april 2016

Kacper Bielik (Andrzej Chyra) er en god lærer. Han holder af sit arbejde på gymnasiet i den store, polske provinsby Lublin. Man kan vel sige, at det er hans kald og det meste af den ugifte, midaldrende mands liv.

Og Bieliks uhøjtidelige og kreative facon betyder, at eleverne – lige med undtagelse af flabede Madejski (Tomasz Zietek) – gerne hører efter, hvad han siger og samtidig føler, at de kan tale med ham.

Især knytter læreren et bånd til den forsømte og rebelske Klara (Eliza Rycembel), der har det med at rage uklar med gymnasiets strikse, kvindelige rektor (Dorota Kolak) – som i øvrigt ikke er så slem, som hun umiddelbart virker.

Men Bielik har også en hemmelighed – deraf den danske titel på Jacek Lusinskis film, Professor Bieliks hemmelighed (originaltitlen er Carte Blanche) – og hans historie er inspireret af virkelige begivenheder. Bielik er nemlig ved at blive blind. Han har fået en uhelbredelig øjensygdom, som langsomt lukker lyset ude og truer med at ødelægge hans muligheder for at undervise.

Hvorfor tage chancen?

Efter et mislykket og tragikomisk selvmordsforsøg – han prøver at hænge sig i en ledning i en lampekrog i loftet, men telefonen ringer, og ledningen knækker – beslutter Bielik sig i stedet for at lære at klare sig og fortsætte med at undervise.

Han fortæller kun sin bedste ven, Wiktor (Arkadiusz Jakubik), om sin sygdom, og så går Bielik ellers i gang med at tælle skridt fra lærerværelset til klasseværelset, øver sig i at finde nøglen til klasseværelset, køber stærke lyspærer og forstørrelsesglas, og hvad han ellers kan finde af hjælpemidler, så han kan fortsætte, som om intet er hændt.

Det lykkes så godt, at Bielik endda bliver udnævnt til en 3.g-klasses studievejleder, hvilket er lidt af et æreshverv, forstår man. Egentlig er det utroligt, at det lykkes ham at slippe af sted med sit ’bedrag’, men de færreste lægger mærke til noget, og en af pointerne i Professor Bieliks hemmelighed er vel også, at vil man, så kan man – i hvert fald et langt stykke ad vejen.

Selv ikke kollegaen Ewa (Urszula Grabowska), som Bielik falder for, og som falder for ham, opdager noget, og han kan stadig ikke få sig selv til at sige det til hende. For endelig har han, der en stor del af sit liv har boet sammen med sin mor, en mulighed for at leve et normalt liv, så hvorfor tage chancen og måske ødelægge det igen?

Sjælden sanselighed

Der er en sjælden sanselighed i Professor Bieliks hemmelighed, som er en af grundene til, at den fungerer så godt og rammer så rent, som den gør. I takt med at Bielik mister sit syn, skærpes hans øvrige sanser, og filmen er fuld af impressionistiske scener, hvor man kommer ind i hovedet på hovedpersonen.

Som f.eks. når Bielik i klassen nok ikke længere kan se, om eleverne snyder til en prøve, men han kan høre dem hviske sammen eller bladre i bøger, man ikke må bladre i.

Instruktøren har placeret et kamera på taget af en af Lublins mange sporvogne, og de forskellige akter i Professor Bieliks hemmelighed skilles af sekvenser, hvor man sammen med sporvogn og kamera kører gennem byen og oplever den i både dagslys og om natten.

Det er smukt og samtidig ganske poetisk, ikke mindst fordi det akkompagneres af Pawel Lucewicz’ melankolske musik, og sekvenserne er samtidig med til at fremhæve tidens gang og årstidernes skift.

Helt almindeligt menneske

Alle skuespillerne er gode, men i rollen som Kacper Bielik bærer Andrzej Chyra det meste på sine skuldre. Kacper har ikke store armbevægelser, men udstråler i klasseværelset en indre styrke, ro og sikkerhed, som hans elever kan mærke – og som han ikke på samme måde har ude i verden. Han har også de mest fantastiske blå øjne, hvilket kun understreger det tragiske i, at han er ved at miste synet.

Professor Bieliks hemmelighed er en stille film, men også en livsbekræftende og ikke uhumoristisk film om at (turde) finde en ny vej i livet, når skæbnen vil noget andet, end man selv vil, om at kunne acceptere sin situation uden at gå i stå eller give op.

Det er en film om, at hvis man har gjort en forskel i andre menneskers liv, så vil de også gøre en forskel i ens eget, hvis man altså åbner sig for dem. Det kan også være svært, men det er det værd.

Professor Bieliks hemmelighed er tillige en klassisk feelgood-film, som dog har sine modhager, og som ved ikke at overdrive eller være alt for sentimental også bliver en film om et helt almindeligt menneske i en ualmindelig situation.

Og den synes at hviske til os, at hvis professor Bielik kan, så kan vi også.

’Professor Bieliks hemmelighed’. Instruktion og manuskript: Jacek Lusinski.
Polsk (Empire Bio og Vester Vov Vov i København, Nicolai Bio i Kolding, Øst For Paradis i Aarhus og Biffen i Aalborg)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu