’Ingen brite er mere end 55 kilometer fra operahuset’

Det britiske Royal Opera House (ROH) investerer mere end de fleste i at nå ud til dele af samfundet, der ikke normalt har mulighed for at opleve dets forestillinger. Nu kan også Danmark og andre dele af verden se med i operahusets biografvisninger
Teater til folket. Sidste år deltog 730.000 i biografvisninger, mens 47.900 deltog i gratis udendørs-visninger af Royal Opera Houses forestillinger. Her er det en scene fra balletten ’Giselle’.

Tristram Kenton

30. marts 2016

Den argentinske stjernedanser Marianela Nunez’ ansigt forvrides i chok. Øjnene får et udtryk på grænsen til vanvid, da hendes karakter i aftenens forestilling, Giselle, forstår bedragets omfang. Den mand, hun har givet sit hjerte, er allerede lovet væk.

Kort forinden udstrålede de samme øjne dybfølt kærlighed – lykke – da hun dansede en sensuel pas de deux med ’Albricht’, hvis karakter i dag fortolkes af russiskfødte Vadim Muntagirov.

Begge dansere er blandt de største stjerner i det britiske Royal Opera Houses balletkorps, og aftenens forestilling bekræfter hvorfor. Sikre, stærke og yndefulde i deres dans; troværdige i deres fortolkning af ballettens skiftende følelser fra forelskelse og lykke over bedrag, vanvid og sorg til tilgivelsen og en højere kærlighed.

I dag udspiller dramaet sig på scenen i Londons Covent Garden for 2.256 publikummer. Men fra næste uge vil millioner af biografgængere i flere end 400 biografer i Storbritannien og omkring 1.000 biografer internationalt – heriblandt i Ballerup og Birkerød i Danmark – kunne opleve præcis det samme drama og præcis de samme dansere, når forestillingen vises rundt om i verden som en del af ROH’s outreach-program.

»Du har brug for store kræfter for at formidle livets store følelser – død, kærlighed, håb, bedrag, fortvivlelse, passion – og opera og ballet med deres dansere og sangere, orkestret, korsangerne, hele scenekunsten, gør dette fantastisk godt,« siger ROH-direktør Alex Beard i et interview med Information om outreach-arbejdet; herunder biografvisningerne, der i år udvides med yderligere 8-10 procent i det britiske.

»Dansen, hvor det går op for Giselle, at hun er blevet bedraget af sin elskede, er ganske enkelt storslået, og at kunne bringe den oplevelse ud til så bredt et publikum som muligt er af fundamental vigtighed. Vi er til for at berige folks liv gennem opera og ballet, og det er vores pligt at sikre, at så mange mennesker som overhovedet muligt får muligheden for at opleve disse vidunderlige kunstarter,« tilføjer han fra sit kontor i Covent Garden.

Hjælp til selvhjælp

At ROH har et uddannelses- og outreach-program, er ikke nyt – det har eksisteret siden 1970’erne med en række projekter såsom A Chance To Dance, der introducerer børn i fattigere bydele som Lambert og Southwark i London til ballet. Men det er først inden for de seneste fem år, at det for alvor er gået stærkt med at åbne huset op for omverdenen og række ud til det øvrige Storbritannien.

Det, som for alvor har gjort en forskel, er netop live-visninger – og gentagelser – af forestillinger fra scenen i Covent Garden i biografer overalt i landet såvel som på storskærme i parker om sommeren.

Sidste år deltog på den måde 730.000 i mindst en biografvisning, mens 47.900 deltog i gratis udendørsvisninger. Yderligere 50.000 britiske børn og unge deltog i operahusets uddannelsesaktiviteter gennem deres skoler eller husets familiesøndage, hvor der bl.a. tilbydes danselektioner med professionelle balletdansere, mulighed for udklædning i overdådige (kasserede) kostumer, en smagsprøve på opera og backstage-rundvisninger, hvor de unge kan se de enorme kulisser og teknologien bag dem og høre om ROH’s lærlingeprogrammer inden for scenekunst.

Selv om den grundlæggende drivkraft bag husets uddannelsesprogrammer ifølge Beard er, at »sikre at den næste generation har muligheden for at opleve opera og ballet i verdensklasse og blive oprigtigt inspireret af det«, så er der også en mere selvisk bagtanke.

»Vi ved, at kulturelle forbrugsmønstre starter tidligt, så hvis vi kan inspirere folkeskolebørn til at engagere sig i ballet og dramatisk sang og opmuntre ældre børn til at arbejde med teaterdesign, så er talentmassen, som vi vil kunne arbejde med, stærkere; fremtidens publikum vil blive stærkere,« siger han.

Udlandet

Som statsstøttet national kulturinstitution har ROH naturligvis også en pligt til at række ud til grupper, der ikke normalt ville have adgang til dets forestillinger på grund af afstand eller pris. Derimod kan det være sværere at forstå, hvad ROH får ud af at screene forestillinger i udlandet. Det er næppe fordi, der er brug for at lokke publikum til. Husets forestillinger bliver som regel udsolgt på kort tid.

Beard forklarer imidlertid, at ROH som et internationalt operahus med mange optrædende kunstnere fra overalt i verden i høj grad også føler, at det har et ansvar over for det globale publikum.

»Det er vigtigt for os fordi, a) teknologien er der, så vi kan, b) publikum er derude og er lidenskabeligt interesserede i at se deres (nationale) kunstnere optræde,« siger han og tilføjer, at der som med det hjemlige outreach-program også i det internationale arbejde er en bonus ved at indprente sig på nethinderne på opera- og balletelskere rundt om i verden.

»Hvis vi udvikler et forhold til publikum i fjerne hjørner af verden; hvis den næste generation kunstnere tænker: ’Jeg ville elske at optræde på scenen i Covent Garden’, og hvis det bliver en drøm, som de arbejder hen imod, så er det fantastisk for os, fordi hvis vi skal trives, skal vi tiltrække det bedste af det bedste talent i verden,« tilføjer Beard, der kom til ROH i 2013.

På trods af de seneste års succes med særligt biografvisningerne vil han dog ikke pådutte andre og mindre teater- og operahuse – som de danske – ROH-modellen.

Men han fortæller gerne om de generelle fordele, han selv har oplevet ved visningerne.

»At være i stand til at udvikle et forhold til publikum på tværs af landet – for det rette projekt og særligt inden for ens eget land – og inspirere mange, mange flere mennesker, end du ellers ville kunne, er fantastisk. At få breve fra folk i Inverness, fra det yderste punkt i Cornwall og East Anglia inden for samme uge, der alle fortæller om, hvor vidunderligt det var at havde været i Covent Garden, er fantastisk. Og for os at være i stand til at sige, at lige gyldig hvor du er i Storbritannien, er du aldrig mere end 55 km fra Royal Opera House, det er virkelig vigtigt.«

I de seneste år er der i det britiske opstået en række sommeropera-traditioner med oprejsende opera-tropper, hvilket vidner om, at der er en »seriøs entusiasme og appetit derude«.

Men Beard mener, det er for tidligt at sige, om denne udvikling kan tilskrives ROH’s arbejde, eller i det hele taget hvorvidt husets arbejde har båret frugt.

»Vi tænker på morgendagens publikum, morgendagens kunstnere, og hvordan vi kan arbejde på en bæredygtig måde med skoler og colleges, så vi gør en forskel over tid. Kom igen om 5-10 år – så kan vi se, hvad der har virket,« siger han.

En række danske biografer viser i de kommende måneder Royal Opera House-balletterne ’Giselle’ og ’Frankenstein’ samt operaerne ’Boris Godunov’, ’Lucia de Lammermoor’ og ’Werther’

NF Bio har i flere år vist opera fra udlandet, bl.a The Metropolitan i New York og også forestillinger herhjemme fra. CinemaxX har siden efteråret 2014 vist teater, både live broadcast og Encore fra især NT Live, Royal Shakespeare Company og Kenneth Branagh Theatre Company. Så det er slet ikke noget nyt at der er masser af gode forestillinger tilgængeligt til os dødelige.

Det dejlige er dog, at også små biografer nu kommer med og jeg hilser det SÅ velkomment, for selvom det måske ikke er "lige så fint" som at sidde i teatret eller i et operahus og se forestillingen, så er det altså en virkelig fantastisk oplevelse. Har selv set Hamlet på The Barbican I London i 2015 og også set den i CinemaxX (flere gange og skal se den igen her i april), oplevelsen var lidt anderledes i biografmørket, men absolut ikke ringere og det var stadig teater... og det var stadig sindssygt godt. Og jeg har labbet andre især Shakespeare forestillinger i mig i biografmørket, forestillinger jeg ellers aldrig ville have haft en chance for at se.

Så bring it on, lad os da endelig også få flere danske forestillinger ud til folket på den måde. :)