Læsetid: 4 min.

Ondskaben flød mørkt ned ad væggene

To individer kæmpede febrilsk for at blive hørt, men som om de gjorde det med hånden for munden. De komponiststuderendes PULSAR-festival åbnede med intenst nærvær
Solisterne Toke Møldrup på cello og Bjarke Mogensen på akkordeon var i front, da DR SymfoniOrkestret spillede ’Chromatische Weltmusik’ af Christian Winther Christensen under åbningskoncerten for festivalen Pulsar.

Solisterne Toke Møldrup på cello og Bjarke Mogensen på akkordeon var i front, da DR SymfoniOrkestret spillede ’Chromatische Weltmusik’ af Christian Winther Christensen under åbningskoncerten for festivalen Pulsar.

Martin Rosenauer

18. marts 2016

Horfor beder komponisten to af landets bedste solister om at plante sig foran symfoniorkestret og frembringe få egentlige toner?

De filede og tastede skam på livet løs på celloen og trækharmonikaen, men frugten af den megen baksen var først og fremmest gestus og støjlyde – toner kom der få af i forhold til anstrengelsen.

Christian Winther Christensen er manden bag værket med den gådefulde og selvmodsigende titel Chromatische Weltmusik (ohne fremde Elemente). I Konservatoriets Koncertsal virkede partituret på ingen måde fortænkt, tværtimod kunne enhver komme ind fra gaden og få noget ud af det.

Der sitrede en forventning i orkestret, der nogle gange gik stammende i stå, på et tidspunkt så en violinist nervøst skævende til sin sidemand, virkede i tvivl om, hvor længe de egentlig skulle gentage den her tone.

Solist Toke Møldrups venstre cellohånd havde travlt på gribebrættet, men cellobuen, der jo skal få tonen frem, fik ikke megen vægt på, så det mindede om en form for impotens, som vi kender fra Pelle Gudmundsen-Holmgreens absurde æstetik.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu