Barenboims kraftanstrengelse

Daniel Barenboim går ind i sit livs efterår og vender sin svækkede dagsform til en udtryksmæssig styrke
25. april 2016

Få klassiske musikere kører sig selv hårdere end pianisten, dirigenten og operachefen Daniel Barenboim. Næste år fylder han 75, og ved et kig på hans kalender virker det ikke, som om han har tænkt sig at drosle ned. I øjeblikket veksler han imellem at dirigere opera og orkesterkoncerter samt at rejse den halve verden rundt og optræde som solist i recitals eller med orkester. Ikke underligt, at man nu bemærker en vis slitage.

I Koncerthuset tirsdag aften transpirerede han så meget under Liszts Mefistovals nr. 1, at han næsten ikke kunne følge med at duppe panden. Hans udlægning af Beethovens 32 variationer over et originaltema og Schuberts Klaversonate nr. 19 i c-mol lød næsten rustik uden det mindste glimt af brillans, og i Chopins Ballade i g-mol nr. 1 lå han i brydekamp med flygelet. Denne klavertekniske modstand øgede den følelse af inerti, som ofte går fløjten ved meget virtuose instrumentalister – musikken skal helst lyde som en hård kamp og ikke bare vimse fjerlet gennem det hele. Med følelsen af modstand trak han strabadserne ud og visse steder næsten stavede sig igennem Chopin, og henimod slutningen udviklede det sig til en hvidskummende vildskab.

I solistisk henseende har Barenboim i de senere år fokuseret meget på Beethovens klaversonater og klaverkoncerter, men med en karriere, der spænder over nærmest seks årtier, er der forsvindende lidt repertoire, han ikke har været igennem.

Det under tiden monstrøst virtuose hos Liszt var en velgørende kontrast til Barenboims matterede bud på wienerklassikere. Uden redningsvest hoppede han i Liszts grænseløst tragiske begravelsesmusik Funérailles, skrevet efter den forgæves ungarske kamp om løsrivelse fra Østrig i 1848, hvor komponisten oplevede personligt tab. Barenboim gav sig fuldt ud, sparede ikke på klaverpedalen og talte med store bogstaver uden at skjule de passager, hvor han virkede en anelse usikker – desto mere intenst blev det for os i salen.

Mefistovals nr. 1 er oprindelig et orkesterværk, hvori Mefistofeles stemmer sin violin i en kro og forhekser tilhørerne med djævelsk dansemusik, mens Faust tager sig en ekstatisk svingom med en landsbytøs. Klaverversionen er også besættende med sine maniske udladninger, som Barenboim fik til at lyne og gnistre. Den aften passede det spektakulære lige i hans kram, selv om det virkelig fik ham på overarbejde.

Ned fra piedestalen

At gøre Beethoven rustik, simpel og afpyntet blev til gengæld lidt tørt i længden. Komponisten blev hevet ned fra piedestalen, men det er åbenbart ikke altid den bedste idé – Barenboims klaverspil begyndte først at lyde tændt langt inde i de 32 variationer. Hør Glenn Goulds fortolkning og oplev et fuldstændigt andet og flammende værk!

Schubertsonaten blev holdt helt enkel med en smuk formning af melodierne uden at læse ret mellem linjerne, meget lidt transcendens, i modsætning til hvad Grigorij Sokolov får ud af samme komponists Impromptus D. 899 på sin seneste cd.

Schuberts c-mol-sonate citerer temaet fra Beethovens førnævnte variationsværk, så de to burde måske være et oplagt match, men for mig havde parringen ikke den store effekt. Så var Barenboims programlægning af det mere nøgterne og strukturelt fokuserede på den ene side og på den anden det ekstravagante en bedre idé. Med to romantiske ekstranumre (Chopin og Schumann) tippede balancen dog, så jeg savnede at komme lidt væk fra skønhedsdyrkelsen og i stedet over i noget mere abstrakt og rent.

Størst var oplevelsen af en stor musiker, der nok peakede år tilbage, men gav alt, hvad han havde.

Daniel Barenboim, Koncerthuset, den 19. april. Ludwig van Beethovens ’32 variationer over et originalt tema’, Franz Schuberts ’Klaversonate i c-mol nr. 19’, Frederic Chopins ’Ballade i g-mol’ og ’Nocturne op. 27/2 i Des-dur’, Franz Liszts ’Funérailles’ og ’Mefistovals nr. 1’, Chopins samt Robert Schumanns ’Traumes Wirren fra Phantasiestücke op. 12’