Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Fåret på den gode måde

’Om heste og mænd’ vandt forrige år Nordisk Råds filmpris. Nu er der med ’Blandt mænd og får’ en strålende anledning til igen at opsøge islandsk grundfjeldsdrama om mennesker, dyr og landskaber på det store lærreds vidder
Kultur
21. april 2016

»Det bliver et uldent fårår,« står der på filmplakaten for den islandske film Blandt mænd og får, hvor en mand med viltert hår står næse til snude med et flot får og dets dominerende horn.

Plakatens ordspil signalerer fjoget fjol, men i virkeligheden er det meste af humoren i Grímur Hákonarsons film indimellem så underspillet, at man ikke rigtigt ved, om man skal grine eller gyse.

Det er sikkert lettest at sælge filmen som et skævt komediedrama fra de ikoniske sweatres land, selv om historiens grundfjeld er mere melankolsk drama end dril, mens Hákonarson fortæller en i bund og grund tragisk historie om to stædige brødres trængsler som fårefarmere i en lille dal.

Der er bestemt en boblende kilde af humor under den flot filmede overflade, men den ligger finurligt i det usagte og visuelle frem for i fårede replikker.

Blandt mænd og får vandt sidste år hovedprisen i Cannes filmfestivalens Un Certain Regard-konkurrence, som prioriterer film med blik for det originale og anderledes. Her er det unikke i høj grad filmens stilfærdigt tilbageholdne tone, som imidlertid hurtigt får os ind på livet af de to midaldrende brødre Gummi (Sigurdur Sigurjónsson) og Kiddi (Theodór Júlíusson).

De har ikke snakket sammen i 40 år. Hvorfor ved vi ikke, men der er kun kølig luft mellem deres to fårefarme, hvor en hund bringer skrevne beskeder fra den ene til den anden.

Både Gummi og Kiddi bor alene, og al omsorg er helliget deres fåreflokke. Højdepunktet i deres isolerede liv er den årlige konkurrence med præmie til dalens flotteste får.

Her bliver fårene nøje inspiceret, og i kølvandet på konkurrencen indtræffer katastrofen for den lille dal: Et får bliver diagnosticeret med en farlig sygdom, som betyder, at alle dalens får skal aflives.

Dermed mister brødrene ikke blot deres levebrød, men også deres eneste selskab, og det efterfølgende drama handler om, hvordan de to stædige herrer hver især tackler den udfordring frem til en iskold slutning af mytiske dimensioner.

Undervejs får vi et fascinerende portræt af en verden, hvor mennesker er i tæt kontakt med dyr og landskaber, og af de svære spændinger mellem land og by, historien og videnskaben. For har dyrlægen nu også ret? Og hvad skal man stille op, når man bliver bedt om at opgive det, ens familie har fremelsket og arbejdet med gennem generationer?

Medfortællende landskaber

Ifølge Hákonarson brugte han lang tid på at caste fårene i filmen, og de spiller bestemt også deres centrale roller overbevisende. Men Hákonarson har to sande stjerner i Sigurjónsson og Júlíusson, som nøgternt får imponerede meget drama ud gennem de store skæg og sweatre.

Frem for at havne i store konfrontationer forsøger de at tackle hinandens frustrationer med stoisk ro. Drikker brormand sig farligt fuld i sneen, skovler man ham op med traktoren og kører ham til skadestuen. Skyder han med gevær gennem ruden, gemmer man sig i kælderen, reparerer vinduet og sender en faktura over med hunden.

Det er nemmest at undgå interaktion og konflikt, og ikke mindst derfor bliver det så stærkt, når brødrene til sidst tvinges ud af fire årtiers hi.

Som i forrige års islandske vinder af Nordisk Råds filmpris, Om heste og mænd, har Blandt mænd og får ikke kun det tætte forhold mellem mennesker og dyr, men også landskaberne som et helt centralt element. Her fanger fotografen Sturla Brandth Grøvlen de øde vidder i flotte widescreenbilleder, som spejler de ensomme mænds tilstand, mens årstiderne skifter fra lune til kulde.

De seneste måneder har et begejstret BBC Four-publikum fulgt den islandske dramaserie Trapped, hvor vulkanøens landskaber også er en central ingrediens. Forhåbentlig kommer den serie også på dansk tv, men indtil da er der mange gode grunde til at se Blandt mænd og får på det store lærred. Den er der ikke noget uldent ved, og den er kun fåret på den gode måde.

’Blandt mænd og får’. Instruktion og manuskript: Grímur Hákonarson. Island/Danmark. (Dagmar, Empire og Grand i København, Valby Kino, Værløse Bio, Reprise Teatret i Holte, Café Biografen i Odense, Øst for Paradis i Aarhus og Biffen i Aalborg)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her