En vaskeægte superhelt

11-årige Leo er en superhelt som få andre i den charmerende og livsbekræftende animationsfilm, ’Fantomdrengen’
Lille Leo er fløjet en tur op på toppen af Frihedsgudinden i den animerede superheltefilm, ’Fantomdrengen’. Foto: Angel Films

17. april 2016

Er det en fugl? Er det et fly? Nej, det er Fantomdrengen, der svæver rundt blandt New Yorks skyskrabere og hjælper politiet med at holde byen fri for fæle forbrydere. Denne blot 11-årige superhelt er hovedpersonen i  franskmændene Jean-Loup Felicioli og Alain Gagnols charmerende animationsfilm, Fantomdrengen, og han er et både modigt og uselvisk bekendtskab.

Bag masken – som han ikke får i filmen, men der lægges op til en efterfølger – gemmer sig lille Leo, der er syg af kræft og tilbringer sine dage med undersøgelser og behandlinger på et hospital i den amerikanske storby. Sygdommen tapper ham for kræfter, men den har samtidig givet ham – eller nærmere hans ånd – evnen til at forlade sin krop og svæve rundt, som han lyster – højt over byen og gennem vægge og lofter – og det får han god brug for, da en mystisk, vansiret superskurk truer New York med en altødelæggende computervirus.

På hospitalet indlægges også en politimand, kommissær Thomsen, der har brækket sit ben i mødet med superskurken og hans ikke alt for kloge håndlangere, og derfor må slå sig sammen med journalisten Marie og Leo for at stoppe forbrydernes skumle planer.

Superhelten Leo flyver rundt over New York i animationsfilmen ’Fantomdrengen’.

Angel Films

Bevægende øjeblikke

Fantomdrengen er på mange måder en bemærkelsesværdig film, ikke mindst fordi den har held med at blande drama om kræftsyg dreng med elementært spændende og indimellem ret sjov og tempofyldt superheltefilm. Instruktørerne stod også bag den lige så vellykkede En kat i Paris, og man må sige, at de ved, hvordan en god historie skal skæres.

Der er bevægende øjeblikke i selskab med Leo og hans lillesøster og forældrene, der er ved at gå til i sorg, fordi de ikke ved, om drengen overlever sine behandlinger. Der er poetiske stunder, hvor Leo føler sig fri som fuglen, fordi han kan flyve rundt over New York og f.eks. sætte sig på toppen af Frihedsgudinden og nyde synet af den flotte storby. Og så er der action og spænding, når den noget dumdristige Marie bevæger sig ind i løvens gab, tages til fange af skurkene og må hjælpes af Leo, som hun godt nok ikke kan se, men som igennem Thomsen kan kommunikere med journalisten.

Den vansirede superskurk, der afpresser New York i ’Fantomdrengen’.

Angel Films

Skurkene og deres bidske tæppetisser af en hund er væmmelige, men også tumpede og fjollede, og de fuldender det kulørte persongalleri i en film, som vil kunne ses af de fleste, men frarådes børn under syv år – der snakkes dog dansk. Fantomdrengen er en såre livsbekræftende og fantasifuld film om en drengs mod og mandshjerte – det er det, der gør en ægte superhelt, ikke superkræfterne – og den både supplerer og er et godt alternativ til tidens store og larmende superheltefilm, også på grund af sin enkle og alligevel ganske udtryksfulde visuelle stil.

Lad os håbe, at der kommer en to’er.

Fantomdrengen. Instruktion:  Jean-Loup Felicioli og Alain Gagnol. Manuskript: Alain Gagnol. Fransk-belgisk (Biografer landet over)