Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Æg i øjet

’Øjet’ med det nye avantgardeensemble Logen emmer af sanser og voldelige sexlege. Men forestillingen er alt for lang og kedsommelig
Kultur
13. maj 2016

Det er altid pirrende, når nye teatergrupper dukker op. Lige nu er der stor opmærksomhed omkring ensemblet Logen, der er skabt af fem unge kunstnere ved Uteater i Odense – ud fra deres fælles fascination af sexperversionerne i Historien om øjet fra 1928 af den franske forfatter Georges Bataille.

Instruktøren er den tyske Anja Behrens, der imponerede med sin flygtningeforestilling Rose på Team Teatret, og scenografen er Nathalie Mellbye, der bl.a har skabt psykiatrihospitalsscenografien til Byen Bag Skoven for Odsherred Teater. Forventningerne var i hvert fald høje til denne fortælling om et par, der inddrager en nysgerrig pige i deres dødssøgende sexkamp.

Mælk med kønshår

Øjet er da også en sjældent sansemættet forestilling. Mørket lægger sig i det lille rum, hvor tilskuerne sidder rundt om en cirkelformet scene af plastik, der røber, at gulvet kommer til at blive mere end almindeligt beskidt.

Efter næsten fire timers voldelige sexudskejelser er der smadret hundredvis af æg, der får rummet til at stinke kvalmt. En dyb murren lægger bunden i SØS Gunver Rybergs forvrængningskompositioner fra dj-pulten.

Og i loftet blinker neonrør, der forvandler sig til en korsfæstelsesbelysning over en skål mælk med kønshår. Velkommen til de grænsesøgende – og til alle, der gerne vil male på røvbalder!

Onani i havregrød

Performerne går planken ud. De er på scenen alle fem. Skuespilleren Patrick Baurichter – som i den forløbne sæson har spillet Jonatan Løvehjerte på Odense Teater, og som skal spille Hamlet på Aalborg Teater – stiller her op som ene mand iført kniplingsbodystocking og nylonstrømper.

I hvert fald indtil han smider det hele, så han kan udforske onanimulighederne i en kogende skål havregrød … Dedikeret og med lysende øjne – og med uforfængeligt røvhul som skydeskive for kasteæg.

Den svenske danser Sofia Karlsson tripper rundt om ham med sin skønhedskrop og sine hidsige sexhofter, som hamrer i gulvet eller banker ind over hans krop, så de glider sammen i æg og spyt i en uendelighedssymbiose af de smukke.

Ynkelig oplæsning

Desværre går der selvhøjtidelighed i den interaktive forestilling. Det bliver kedeligt. Tilskueren bliver sanseimmune. Alle scener er tre-fire gange for lange; selv den løse strømpeholderkoreografi til en ærgerligt molestreret version af Ravels Bolero. Desuden bliver performernes oplæsning fra Batailles bog pinagtig. Ingen af dem mestrer teksten, og deres diktion er ynkelig.

Spændingen mister gradvist sit tag i tilskueren. Da instruktøren i rollen som ypperstepræst delte nadver ud med både blod og kød, blev det bare for meget. I hvert fald for min krop. Flere tilskuere spiste faktisk lystigt af hendes medisterpølsepik, men jeg takkede nej og koncentrerede mig om ikke at kaste op over stanken.

Ydmygelsesforestillingerne og nøgenforestillingerne dyrkes særligt i disse år, ikke mindst af kunstnerkollektivet Signa og koreografen Kasper Ravnhøj. Logen har nu også præsenteret sit bud med Øjet.

Men nej: Æg i røvhullet ægger ikke alle øjne.

’Øjet’. Frit efter romanen ’Historien om øjet’ fra 1928 af Georges Bataille.
Iscenesættelse: Anja Behrens. Scenografi: Nathalie Mellbye. Lydkunst: SØS Gunver Ryberg.
Dramaturgi: Mathias Rosenkrands Bech. Ensemblet Logen i co-produktion med Uteater ved Odense Teater.
Spiller på Husets Teater på Halmtorvet til 14. maj samt Nordkraft i Aalborg 18.-21. maj og Republique under Cph Stage 9. juni

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her