En amerikansk odyssé

Andrea Arnolds ’American Honey’ er en besættende roadmovie og dannelsesfortælling om en ung piges rejse rundt i USA sammen med en flok jævnaldrende, rodløse magasinsælgere
Sasha Lane som Star i Andrea Arnolds besættende ’American Honey’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

15. maj 2016

Det sitrer af nærvær og ungdommeligt overmod i britiske Andrea Arnolds mageløst smukke American Honey, der er lige dele dannelsesfortælling og amerikansk odyssé. Filmen begynder i Oklahoma, hvor 18-årige Star (Sasha Lane) møder en flok utilpassede unge mennesker, der lever af at køre rundt i Midtvesten og sælge magasinabonnementer, mens de fester og dyrker livet og hinanden.

De unge mennesker kommer fra hele USA, og som Star har de tilsyneladende alle haft en alt andet end lykkelig opvækst. Star er alene med sine to mindre søskende og en alkoholiseret og lidt for nærgående far – hendes mor er død af en overdosis – og hun beslutter sig for at slutte sig til sælgerne og tage med til Kansas City, ikke mindst fordi hun falder for deres ’leder’, supersælgeren Jake (Shia LaBeouf).

Det udvikler sig til en både hedonistisk, dramatisk og lærerig rejse for Star, der må kæmpe om Jake med Krystal (Riley Keough), sælgernes egentlige chef, som styrer gruppen med hård hånd. De drikker, ryger hash, danser, synger, dyrker sex og oplever et Amerika præget af store kontraster mellem rig og fattig. På et tidspunkt forsøger Star at sælge magasiner til en familie, der til forveksling minder om hendes egen: Tre beskidte børn, der må klare sig selv, fordi deres mor er skæv og faren fraværende. Hun ender med at købe ind til dem i stedet for.

Skønhed i detaljen

Andrea Arnold og hendes fotograf, Robbie Ryan, har en fantastisk evne til at lade billederne med stemning og skønhed, hvad enten det så drejer sig om en olieboring, en kornmark eller en trailerpark. Arnold og det håndholdte kamera dyrker detaljerne – en edderkop, der kravler på væggen, en hveps i et glas, solens stråler gennem træerne, en hus i supermandskostume – og det giver sammen med et brillant lydspor American Honey en sjælden poesi og intensitet.

I store dele af filmen er man på farten med de unge sælgere i deres minibus, og man både føler sig i live i deres energiske selskab – høj musik skal der ofte til – og mærker deres fortvivlende rastløshed og formålsløshed. De er hinandens surrogatfamilie og har måske nogle uartikulerede drømme om, hvad fremtiden vil bringe, men ikke meget andet. På den måde bliver American Honey tillige et indfølt generationsportræt og en hudfletning af et på mange måder falleret USA, hvor børn og unge lades i stikken af uansvarlige voksne og vel også et system, der ikke kan eller ved, hvordan det skal hjælpe.

De unge skuespillere, de fleste af dem ikke-professionelle, er gode, men især debutanten Sasha Lane er en åbenbaring og leverer i rollen som Star en nuanceret og troværdig præstation. Arnold har i tidligere film, ikke mindst Fish Tank, vist, at hun evner at skildre unge menneskers følelses- og tankeliv på en levende og nærværende facon, og denne gang er det resulteret i en på én gang melankolsk og opløftende roadmovie, der sætter sig i krop og sind.

Hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes er med American Honey kun blevet endnu mere spændende.

American Honey er endnu ikke i dansk biografdistribution

Informations filmredaktør, Christian Monggaard, er i Cannes og skriver både i avisen, på information.dk og Twitter: @monggaard