Hemmeligheder og løgne

Der diskuteres alt fra 11. september 2001 til tiden før Murens fald i det rumænske familiedrama ’Sieranevada’, der er den første film i konkurrence på filmfestivalen i Cannes
Internettets mange konspirationsteorier omkring 11. september 2001 studeres i Cristi Puius familiedrama, ’Sieranevada’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

12. maj 2016

CANNES – Sieranevada. Titlen giver ikke den store mening – og det skal den ifølge Cristi Puiu, den rumænske instruktør bag, heller ikke. På samme måde kan man lade sig forvirre og forbløffe af selve filmen, ligesom man faktisk kan læse mange forskellige ting ind i den tre timer lange fortælling om familie og venners mindehøjtidelighed for et afdødt familiemedlem.

Emil er død. Han var både husbond, far, onkel, bedstefar og ven, og i filmen samles hans nærmeste for at udføre en katolsk ceremoni for Emil i den lille lejlighed i Bukarest, som hans enke stadig bor i, og hvor hans tre børn er vokset op. I centrum af lejligheden er en korridor og på alle sider er der døre, som folk hele tiden går ind og ud ad, mens de laver mad, ryger cigaretter, drikker vin, taler om den afdøde – og alt muligt andet – og forbereder ceremonien, mens de venter på præsten, der er meget forsinket.

Korridoren og de tilknyttede rum og skiftevis åbne og lukkede døre bliver en slags symboler på både livet og dets mange tilvalg og fravalg, hemmeligheder og løgne og mennesker, der det ene øjeblik er de bedste venner og det næste diskuterer eller skændes på livet løs. Jeg tror aldrig, jeg har set en film, hvor der åbnes og lukkes så mange døre.

Spændende energi

Og der bliver talt om alt fra konspirationsteorier omkring 11. september 2001 til Rumæniens kommunistiske fortid, alt imens der bliver rippet op i familiens interne stridigheder. Det er både hjerteskærende, dramatisk og morsomt, nogle gange endda på samme tid, og filmen igennem er man nysgerrig efter at få mere at vide om de enkelte familiemedlemmer og deres historie.

Fokus flytter sig mellem personerne undervejs i Sieranevada, men det er Emils ældste søn, Lary (Mimi Branescu), der er filmens egentlige hovedperson og hans rejse og forløsning, man følger. Men i det hele taget handler filmen om, hvordan man som menneske kommer videre i livet, enten efter et dødsfald, eller hvis man lever i et totalitært regime, som det kommunistiske Rumænien, og hvor stor en rolle løgn – eller selvbedrag – og forsøget på at afdække løgnen betyder for, at vi indimellem kan holde hinanden og livet ud.

Vi har hver vores måde at finde forløsning på, og det samme har Lary og de øvrige af Emils efterladte, der ikke længere har en patriark at forholde sig til. På samme måde som Rumænien efter Murens fald skal de finde en ny måde at indrette sig på, et nyt hierarki. Sieranevada, der er den første film i hovedkonkurrencen i Cannes, er ikke lige så stringent og konsekvent som Cristi Puius tidligere film, ikke mindst den ubønhørlige, systemkritiske The Death of Mr. Lazarescu. Men den har sin egen spændende energi – især takket være det naturalistiske skuespil og observerende kamera – og det er ikke svært at genkende sig selv i Lary og hans familie.

Sieranevada er endnu ikke i dansk biografdistribution

Informations filmredaktør, Christian Monggaard, er i Cannes og skriver både i avisen, på information.dk og Twitter: @monggaard