Jagten på skønhed

Nicolas Winding Refn leger med både genrerne og sit publikum i den gådefulde og uhørt smukke ’The Neon Demon’
Elle Fanning spiller 16-årige Jesse, der forsøger sig som model i blodsugerbyen Los Angeles i Nicolas Winding Refns gyserfilm, ’The Neon Demon’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

19. maj 2016

CANNES – Skulle man ikke allerede have opdaget det, så har den danske filmskaber Nicolas Winding Refn efterhånden valgt at lægge den mere traditionelle måde at fortælle historier på bag sig. Hvor hans tidligste film bød på en forholdsvis stringent, fremadskridende handling, sætter han sig i sine senere film – Valhalla Rising, Only God Forgives og nu også The Neon Demon – i højere grad for at skabe stemninger, psykologiske landskaber og smukke, smukke billeder ladet med betydning af den mere esoteriske slags.

Det er vel ikke helt forkert at kalde Refn for billedstormer i den bedste betydning af ordet, også selv om hans film – med den mere tilgængelige Drive som en undtagelse – har det med at dele vandene og få nogle til at buhe, mens andre klapper. Selv befinder jeg mig nok et sted midt imellem, hvor jeg beundrer hans konsekvente og egensindige facon og særegne stil, men af og til godt kunne ønske mig noget lidt mere konventionelt, hvad angår selve fortællingen.

Og alt dette skriver jeg blot 40 minutter efter, at jeg har set The Neon Demon til den første pressevisning på filmfestivalen i Cannes, dvs. på et tidspunkt, hvor filmen endnu ikke er fordøjet, og jeg reelt ikke har har haft tid til at danne mig en mening. Men som en berømt forfatter har sagt, vist nok Gore Vidal eller Ernest Hemingway: Jeg tænker, mens jeg skriver.

Moderne vampyrfilm

The Neon Demon handler om 16-årige Jesse (en fremragende Elle Fanning), der er rejst til Los Angeles for at blive model. Vi ved ikke meget om hende – kun at hendes forældre er døde, og at hendes mor engang sagde, at Jesse var farlig. Modelverdenen er et barsk sted, og de andre modeller, der alle er ældre end Jesse, er blevet opereret flere gange og er ved at nå deres absurd tidlige ’udløbsdato’, ser med jalousi på pigens naturlige, ungdommelige skønhed, der selvfølgelig også vækker opsigt blandt fotografer og modeskabere.

Jesse bor på et motel med en mildest talt mærkelig og noget truende natportier (Keanu Reeves), og make up-artisten Ruby (Jena Malone), tager hende under sine beskyttende vinger. I hvert fald til at begynde med. Jeg vil ikke afsløre alt for meget om handlingen i The Neon Demon, både fordi den ret beset ikke er så vigtig, og fordi filmen lever af sine stemninger og sin stiliserede, næsten modeæstetiserede billedside og Cliff Martinez’ allestedsnærværende og helt igennem vidunderlige, elektroniske musik – filmens åndedræt.

Den komercialiserede og desperate jagt på skønhed og ungdom er et af hovedtemaerne i The Neon Demon, der kan beskrives som en moderne vampyrfilm fra den blodsugende by over dem alle: Los Angeles. Nicolas Winding Refn krydrer de kuldslåede løjer med skæv humor og referencer til kulørte gyser- og spændingsfilm, holder sig ikke for god til også at lege med kannibalisme og nekrofili og benytter sig samtidig af allehånde symbolik – den chilenske forfatter, filminstruktør og mystiker Alejandro Jodorowsky er hans kunstneriske guru og spirituelle vejleder.

Det giver The Neon Demon en helt særlig, gådefuld tone, og dramaturgisk og tempomæssigt placerer filmen sig et sted midt imellem Drive og Only God Forgives. Det er med andre ord ikke et værk for alle, og den kræver noget af sit publikum. Men det er også en kvalitet, når så megen anden filmkunst er så umiddelbar og letfordøjelig.

The Neon Demon har dansk premiere den 8. juni

Informations filmredaktør, Christian Monggaard, er i Cannes og skriver både i avisen, på information.dk og Twitter: @monggaard