Et liv efter døden

Sorgarbejde og spiritisme er i centrum af franske Olivier Assayas’ nye film, spøgelsesfortællingen ’Personal Shopper’
Kristen Stewart leverer en nuanceret og stærk præstation som Maureen, der sørger over sin tvillingebrors død, i Olivier Assayas’ ’Personal Shopper’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

17. maj 2016

CANNES – Jeg ved ikke, hvad jeg havde forventet mig af franske Olivier Assayas’ nye film, Personal Shopper – jeg havde intet læst om den på forhånd – men jeg havde i hvert fald ikke regnet med, at det ville være en spøgelseshistorie. Heller ikke selv om Assayas er en meget produktiv og alsidig instruktør, der har det med at skifte genre og udtryk fra film til film.

Det er dog ikke desto mindre, hvad Personal Shopper er, en gyserfilm, og oven i købet en temmelig skræmmende en af slagsen. Flere gange fik den hårene på hele min krop til at rejse sig, så effektivt er den skruet sammen. Samtidig er det en film, der rummer en del overraskelser, så jeg vil ikke afsløre alt for meget om den her: Kristen Stewart spiller en ung amerikansk kvinde, Maureen, der bor i Paris og arbejder som personlig shopper for den travle og temperamentsfulde model, Kyra (Nora von Waldstätten). Maureen er dog ikke spor glad for sit arbejde og bruger det meste af sin tid på at sørge over sin nyligt afdøde tvillingebror, Lewis, der ligesom hende var et spiritistisk medium.

Inden han døde af en sjælden hjertesygdom, som hun også har, lovede han hende, at han ville kontakte hende fra det hinsides. Det fører til nogle af de mere uhyggelige og foruroligende scener i Personal Shopper, hvor Maureen i håb om et tegn fra Lewis overnatter alene i det store, tomme og mørklagte hus, hvor han boede.

Esoterisk disciplin

Der er mange forskellige ting på spil i Personal Shopper, men en af kernerne er sorg, og hvordan man lærer at leve med den og komme videre i sit liv. Maureen vil egentlig helst være en anden, end den hun er, fordi hun slet ikke er sikker på, hvem hun er. Som hun selv siger på et tidspunkt i filmen, så gjorde hun stort set alt, hvad broren gjorde, men det kan hun af gode grunde ikke længere, og det kaster hende ud i en identitetskrise.

Kristen Stewart er brillant i rollen som Maureen, der skiftevis er stærk og selvsikker og nervøs og sårbar. Siden sit store gennembrud med Twilight-filmene har den blot 26-årige amerikaner udviklet sig til at være en af sin unge generations mest spændende skuespillere. Personal Shopper er hendes anden film med Olivier Assayas, der om noget giver hende plads til at folde sig ud.

Instruktøren har før leget med det metafysiske, blandt andet i The Clouds of Sils Maria og Sommertid, og i den nye film diskuterer han spiritisme med tydelig fascination og en vis indsigt. Nævnt bliver den svenske maler Hilda af Klimt og forfatteren Victor Hugo, der begge dyrkede denne besnærende og esoteriske disciplin og lod den influere deres kunst. Det er mystificerende, og ligesom Maureen ved man næsten ikke, hvad man skal tro – er det virkelighed eller fantasi? – også fordi det er så drilsk og humoristisk iscenesat af Assayas.

Personal Shopper blev som den første konkurrencefilm på årets filmfestival i Cannes buhet af efter pressevisningen. Jeg forstår ikke hvorfor. Det er en både usædvanlig, følsom og personlig film – og uhyggelig.

Personal Shopper er endnu ikke i dansk biografdistribution

Informations filmredaktør, Christian Monggaard, er i Cannes og skriver både i avisen, på information.dk og Twitter: @monggaard