Nyttigere end tusind selvhjælpsbøger

Islandske Audur Ava Ólafsdóttir skriver poetisk og klogt, men også befriende ligefremt om kærlighedens alvor og chokket over at blive forladt
Det stærkeste i Audur Ava Ólafsdóttirs ’Svaner bliver ikke skilt’ er dens enkle og indfølende skildring af et kærlighedstab.

Anna Weise

14. maj 2016

Nytårsaften, mens verden er ved at gå under i eksplosioner fra raketter og sole, fortæller Floke, gift med Maria i 11 år og far til deres fælles tvillinger, at han går fra hende. Det er aftenens anden verdensundergang, hundrede gange værre end den første.

Det stærkeste og vigtigste i Audur Ava Ólafsdóttirs roman er dens enkle og indfølende skildring af Marias kærlighedstab, hendes sorgfulde, men på sin egen måde lette, endda ironiske og tit morsomme refleksion over livet med og uden den elskede, som regel fremkaldt af en ting eller et trivielt gøremål, der efter afskeden har fået en ny, men endnu gådefuld betydning. Højtlæsningsbogen, en vissen blomsterbuket på sofabordet, trøjen, han fik til jul af sin mor.

Det er et stilfærdigt granskningsarbejde, selvpinerisk, men også besættende og afhængighedsskabende som narko. Viklet ind i den ene besættelse findes den anden, ideen om, at han nok lige straks ringer og siger, at det hele selvfølgelig var én stor misforståelse, eller at han om et øjeblik træder ind ad døren, parat til at fortsætte, hvor de slap.

Endelig er der det tredje sorgdrug og flagellanteri. Tankespindet om, hvad den elskede laver lige nu, et par gader derfra, men i en anden verden.

En dværg i kælderen

Romanen lægger et lag ovenpå, der sagtmodigt synger med på den samme sang om skæbnens uforudsigelighed og klippespalternes sorte rovdyrmund. Men som også er ret morsomt.

Floke er homoseksuel, er det gået op for ham. Det spiller en vis rolle for Marias sorgarbejde og efterrefleksion (»hvordan kunne jeg dog overse de mange farverige skjorter? Var vores liv bare en sprække i ægtemandens sandere bestemmelse?«). Det giver også den omstændighed, at hans nye kæreste har samme navn som han selv, altså Floke, et sjovt twist. Homoseksualiteten spejler sig i homonymet.

Den idé går igen senere i romanen, muligvis med den pointe, at det uventede, meningsløse, kaotiske følger visse bizarre mønstre og evige love. Måske også med en pointe angående narcissistens tilbagetrækning fra den virkelige verden og dens forpligtelser. I hvert fald føjer den til historien en fornemmelse af kunstighed, noget absurd, præcis som den forladte oplever virkeligheden.

Cirka samme sted i romanens konstruktion møder vi Marias underbo, dværgen Perla. Hun dukker med et urværks præcision op, når der er allermest brug for hende og for hendes løbende – skæve, lettere absurde, men også kloge – kommentarer til dramaet i Marias liv. Perla er halvt et fantasivæsen, halvt en stemme fra et dybere lag af bevidstheden, Marias indre eremit. Hun er også multifunktionel som en schweizisk lommekniv, ekspert både i freudiansk parterapi og ghostwriter til adskillige blodige kriminalromaner. Hun skal vise sig at være ret så afgørende for romanen og dens spejlinger og fordoblinger.

Kærlighedens chokagtige alvor

Bortset fra dem – romankonstruktionens finurligheder og hermeneutiske lege – er der noget befriende ligefremt ved romanen. En fordybelse i kærlighedens, forplantningens, familiens og i samme forbindelse naturens drabelige og chokagtige alvor. Den alvor vover Audur Ava Ólafsdóttir at drive til grænsen af melodramaet i form af en pludseligt opdukkende far, en rejse til verdens ende med en urne i bagagen og til noget, der unægtelig ligner en symbolsk hjemkomst.

Hurra for den, hurra for modet. Det er en dejlig bog, Audur Ava Ólafsdóttir har skrevet, poetisk, vittig, klog som dværgen i Marias kælder, og muligvis nyttigere end tusind selvhjælpsbøger.

Audur Ava Ólafsdóttir: Svaner bliver ikke skilt. Oversat af Erik Skyum-Nielsen. Batzer & co.. 342 sider. 299 kroner

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.