Læsetid: 3 min.

Scener fra et usundt ægteskab

Det er både rørende, råt og rodet, når Maïwenn skildrer ti års par-turbulens med Emmanuelle Bercot og Vincent Cassel som de kærlighedskæmpende
’Mon Roi’ skildrer et pars rejse fra den fantastiske forelskelse til det problematiske ægteskab, men den bliver desværre aldrig rigtigt rå og rørende.
13. maj 2016

Så er det den tid på året igen. Denne uge åbnede filmfestivalen i Cannes, og dermed er det ikke blot tid til det årlige VM i film, men også til den efterhånden obligatoriske årlige status på den internationale kønsfront gennem optællingen af kvindelige og mandlige instruktører blandt festivalens konkurrencefilm.

Cannes er ikke kendt som damernes ven, men fra i dag kan vi herhjemme se en film af en af de franske, kvindelige instruktører, som de seneste år har fundet plads i programmet hele to gange.

Instruktøren og skuespilleren Maïwenn vandt i 2011 juryprisen for det samfundsrevsende drama Polisse om en fotograf, som begynder at arbejde for politiets afdeling for beskyttelse af mindreårige.

Sidste år var hun så tilbage med sin fjerde spillefilm, det romantiske drama Mon roi, som sikrede hovedrolleindehaveren, Emmanuelle Bercot, festivalens pris for bedste kvindelige hovedrolle. Utroligt nok havde samme Bercot samme år skrevet og instrueret dramaet Standing Tall, der blev vist som åbningsgalla, så både Maïwenn og Bercot har efterhånden gjort sig mere end almindeligt bemærket foran såvel som bagved kameraet i Cannes-regi.

Den skurkagtige charmør

Mon roi ligger i stil og indhold langt fra Polisse. Frem for at skildre et stærkt ensemble i socialrealistisk politi-regi vil Maïwenn sammen med manuskriptforfatteren Etienne Comar denne gang få os ind på livet af et parforhold, der fører fra en fantastisk forelskelse til et problematisk ægteskab.

Vi oplever den følelsesrejse sammen med Bercots advokat Tony, fra hun en tilfældig aften i byen indleder et forhold til Vincent Cassels charmerende Georgio.

Siden sit gennembrud i Hadet fra 1995 har Cassel foldet sig ud som både skurk og charmør i et hav af franske og internationale film, men i Mon roi har man følelsen af at få et nyt blik på hans udtryksfulde ansigt og fysiske spillestil i rollen som mere eller mindre bevidst skurkagtig charmør.

Måske fordi Maïwenn arbejder meget med nærbilleder og tør lade kameraet dvæle, så vi sammen med Tony kan udforske, hvorfor Georgio er fascinerende at se på. Han er filmens konge, selv om hans trone gradvis desintegrerer, mens vi ligesom Tony ser bag den umiddelbare facade.

Tæt på og langt fra

Det er svært at skildre lykke på film, men første del af Mon roi fanger inkluderende oplevelsen af den pludselige, overvældende forelskelse, som måske, måske ikke er for god til at være sand.

Et scoop for filmen er castingen af Louis Garrel som Tonys bror, der fra starten er skeptisk over for Georgios smittende personlighed. Efter en del roller i den tungere ende af skalaen er det en fornøjelse at se se ham være lidt sjov sammen med sin filmkæreste (Maïwenns søster Isild Le Besco), før han i højere grad skal folde de formanende og bekymrede miner ud.

Der er flere stærke øjeblikke undervejs, men Mon roi kan ikke bære over to timers spilletid, og filmens struktur med at lade Tony tænke tilbage på ti års parturbulens under et genoptræningsforløb har for lidt drama i nutidsrammen.

Der er nogle gode scener, når hun får nye venskaber med en flok unge fyre på genoptræningscentret, men historien roder, mens den ikke kan bestemme sig for, om vi for alvor skal opleve konsekvenserne af den destruktive romance – for Tony såvel som for deres fælles barn – eller om vi snarere skal forsikres om, at det trods alt går at komme videre i livet.

Skuespillerne og Claire Mathons billeder tager os tæt på, men manuskriptet støder os væk. Derfor bliver Mon roi aldrig rigtigt så rå og rørende, som den ellers lægger op til at kunne blive ved det første blik.

’Mon roi’. Instruktion: Maïwenn. Manuskript: Etienne Comar og Maïwenn. Frankrig. (Premiere i Dagmar, Empire Bio, Gloria og Vester Vov Vov i København, Øst for Paradis i Aarhus samt andre biografer i landet)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu