Læsetid: 3 min.

Smukt sorgdrama

Både Juliette Binoche og Lou de Laâges ansigter fascinerer i Piero Messinas smukke billeddrama ’L’Attesa’ om et tab, der er for stort til at snakke om
20. maj 2016

»Mit hjerte slår på en anderledes måde,« synger det britiske indieband The XX med enkel elegance, når lydsiden til Piero Messinas L’Attesa stemningsfuldt tager os ind i et smukt drama om kærlighed, tab og tro.

Spillefilmdebutanten Messina har været instruktørassistent for Paolo Sorrentino, som for to år siden vandt en Oscar for Den store skønhed. Inspirationen fra læremesteren er til at få øje på, når Messina fra første færd folder en fortælling ud med fokus på billeder og stemninger frem for ord.

I L’Attesas åbningsskud kommer vi helt tæt på en svævende Jesusfigur, og resten af filmen kræser også for kamerakoreografien og det anderledes blik. En klassisk ankomstscene i en lufthavn tager os med ind i røntgenbillederne af, hvad folk egentlig har i bagagen, før vi ser menneskene som sigende silhuetter på de velkendte transportbånd.

Siciliens vulkanske landskaber og en stilfuld villa er flot filmet rammen for historien, som ellers primært fokuserer på to fascinerende ansigter: det på den altid udtryksfulde Juliette Binoche, og det på den unge Lou de Laâge, som efter at have imponeret i Mélanie Laurents Respire nu cementerer, at hun kan stå distancen over for selv ikoniske stjerner. D

e to kvinder har fortællingen i deres hule hånd, selv om replikkerne er få, og Messina hellere vil skabe fængslende billeder end formidle detaljer i fortællingen.

Dramaet i det usagte

Binoche spiller den franske Anna, som bor i en afsides villa på Sicilien. Hendes søn Giuseppe er lige død. Omstændighederne får vi aldrig forklaret, men sorgen er ikke til at tage fejl af. Da Giuseppes franske kæreste Jeanne uventet ringer for som aftalt med sønnen af tilbringe påsken hos ham, fortæller Anna ikke, at Giuseppe er død. Derfor dukker Jeanne op midt i sorgen, og filmens drama vokser ud af den usagte tragedie. For Anna får det stadig ikke sagt. Ifølge hende er sønnen på vej, og Anna og Jeanne venter sammen på ham.

Det enkle setup fører til et overraskende komplekst drama, som naturligt rejser store spørgsmål om kærlighed og sorg, forældre og børn, elskende og adskilte. Med sin symbolske påske-setting vil filmen mere anmassende også gerne sætte tro i spil, og man ved aldrig rigtigt, om sønnen rent faktisk vil genopstå, når den religiøse årstid nu er til det. Giuseppe er som et spøgelse i Annas liv. Han er væk, men samtidig til stede, f.eks. når luft fra hans lunger stadig er i den lyserøde svømmemadras, som blæser omkring på gårdspladsen.

Mobilbekendelser

L’Attesa er inspireret af Pirandellos teaterstykke The Life I Gave You fra 1923 om en mor, som ikke vil acceptere sin søns død. I Messinas hænder er det blevet til stærkt filmisk stof, og sammen med tre medforfattere har han fint opdateret det grundlæggende drama til at have en mobiltelefon som en tredje, central karakter.

I den tro, at Giuseppe er på vej, indtaler Jeanne nemlig løbende beskeder til ham, som Anna aflytter. Ikke mindst det element i historien komplicerer vores opfattelse af Anna, som måske først ikke lige får det svære sagt, men siden kan tillægges en række mere eller mindre bevidste motiver, når hun fortsat fortier sandheden. Hvad venter Anna på?

Visse vil sikkert savne svar, men dramaet bliver i mine øjne smukt forløst til den afsluttende påskeceremoni med hætteklædte, ansigtsløse mænd i landsbygaderne. Et billede af en nakke og en åben dør kan være den helt rigtige slutning.

Selv om enkelte elementer i L’Attesa virker som en debutants forståeligt ambitiøse ønsker om at overvælde, mærker man løbende filmens hjerteslag, og der er mange gode grunde til at glæde sig til flere film fra Messina i fremtiden.

’L’Attesa’ – Instruktion: Piero Messina. Manuskript: Giacomo Bendotti, Ilaria Macchia, Andrea Paolo Massara samt Messina baseret på teaterstykke af Luigi Pirandello (Dagmar i København samt ti andre biografer landet over)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu