Læsetid: 3 min.

Ufarlig cirkusrevy

Cirkusrevyens tekster er uskarpe og slaskede i år. Men Lise Baastrups nye sjove pige i teltet får alligevel Bakken til at stråle
27. maj 2016

»Bare gør, hvad I vil!« Sådan lyder afslutningsordene til publikum i dette års Cirkusrevyen. Jo tak. Vi vil gerne gøre, hvad vi vil, men vi ville faktisk allerhelst kunne klappe af en revy med skarpe tekster. Nu sidder vi og føler os underligt snydt. For hvor var den politiske satire? Hvor var brændpunkterne i flygtningestrømmen eller nedskæringsiveren eller bombeflybudgettet?

Jovist, de vante eksplosive emner blev da lige berørt i en enkelt linje eller to. Men farligheden var væk. I stedet var der pinlighedskarneval om alt fra bøsser og muslimer til sosuassistenter.

Selv et nummer om publikumsudvikling blev underligt plat i salen, hvor alle stadig har lys hud og en gennemsnitsalder på 60+. Hvad i alverden er der sket med Cirkusrevyen?

Revyteksterne på Bakken plejer at være blandt landets førende. Men denne gang har revyskribenterne virkelig svigtet. Til gengæld har ensemblet fået nyt frisk blod i form af Lise Baastrup, hvis ukuelige musikalitet og smilende energi skaffede hende premiereaftenens største bifald. Hun er Cirkusrevyens ’ny Ditte Hansen’, men en langt mere jordnær og fysisk performer.

Egentlig blev Lise Baastrups nummer »Single sommermad« af Vase og Fuglsang aftenens sjoveste indslag. For her fik hun skildret desperationen og selvopholdelsesdriften hos nutidens singler i form af tv-kokken, der insisterer på at lave ordentlig grillmad, selv om det bare er til sig selv.

Det går naturligvis grueligt galt, for denne single har også sikret sig en fem-liters papvin under køkkenbordet – og da Lise Baastrup vælter snalret omkuld på gulvet og sutter papvin direkte fra boksen, har hele cirkusteltet overgivet sig. Her er virkelig en revykunstner, der tør give sig selv fuldt ud, uforfængeligt og kynisk.

Men allerede i sit første nummer indleder Lise Baastrup sin uimodståelige publikumsflirt, da hun står i Svarrer og Madsens »Min lille hemmelighed« og betror os det allermest usandsynlige:

»Jeg er vild med Søren Pind!« synger hun – med stjerner i øjnene og de kække kinder klar til narrestreger. Det er skønt.

Hun tør også gå linen ud i Carl-Erik Sørensens satire »Misforstået« om Inger Støjberg. Men teksten er alt for pæn og elegant. Det virkede i hvert fald ikke underligt, at den virkelige Inger Støjberg selv sad på tilskuerrækkerne med tilbageredt strammerhårknude og smilede noget så veltilfreds.

Forvirret Daisy

Men ’Lisbet & Ulf’ er lige så elskelige, som de plejer. Lisbet Dahl fortsætter igen i år fortællingen med sin håndtaskedame, der anklager kapelmesteren for at sætte forkert an til hendes sang.

Carl-Erik Sørensen har skrevet teksten, så den bliver en fræk hyldest til Lisbet Dahls egen 70-årsfødselsdag og hendes famøse forhold til mænd. Det er modigt gjort, og Lisbet Dahl ser godt ud i en ny og slankere udgave af sig selv. Senere byder hun også på sin bredskuldrede Lars Løkke Rasmussen, så man stivner helt i nakken, men heller ikke her er replikkerne gode nok.

Ulf Pilgaard skaber tilsvarende endnu et afsnit i sin Dronning Margrethe-føljeton. Her er majestæten i gang med en forvirret nytårstale, og det flotte er, hvordan Ulf Pilgaard kan ramme dronningens selvbevidste drag over munden og hendes forelskede øjne så fuldkomment – uanset hvad han siger af ord. Derfor er det også så skuffende, at teksten holder krampagtigt fast i et gammeldags ’talekortene er blevet blandet med indkøbslisten’-greb.

Henrik Lykkegaard og Niels Ellegaard er Cirkusrevyens faste væbnere. Men ingen af dem har numre, der kan matche tidligere års sejre. Selv ikke nummeret om to paniske mænd på 50+.

Hipt med hiphop

Teksterne bliver heller ikke ligefrem reddet af kapelmester James Price, der i år har komponeret musik, der alt sammen lyder ens. Men scenografien glitrer. Niels Secher har opfundet et veloplagt flisemønster til sin videoscenografi, der får cirkusteltet til at forvandle sig fra fitnesscenter til astronauthimmel – lækkert og humoristisk.

Henrik Børgesens kostumer sidder også akkurat, som de skal. Men koreografien til dansenumrene virker sært mekanisk i år. Til trods for at danseren Nicco Olaybal får sparket nogle skønne, akrobatiske hiphopmoves ind i den glatte showdans.

Nuvel, Dirch Passer får passende hyldest i et herligt fødselsdagsnummer med highlights. Men samleteksten virker halvhjertet.

Så jo. Bare gør, hvad I vil, alle I skønne kunstnere i Cirkusrevyen! Men vælg dog nogle tekster, der har noget på hjerte.

’Cirkusrevyen’. Tekster: Adam Price, Carl-Erik Sørensen, Jan Svarrer og Søren Anker Madsen, Vase og Fuglsang, Henrik Lykkegaard, Martin Jantzen og Lasse Aagaard. Instruktion: Lisbet Dahl. Scenografi: Niels Secher. Kostumer: Henrik Børgesen. Koreografi: René Vinther. Kapelmester: James Price. Cirkusrevyen på Bakken til 27. august samt Aalborg Kultur og Kongres Center 31. august-4. september 2016

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu