Læsetid: 3 min.

Svedige kroppe

Festivalen CPH STAGE byder på dybe tanker om et Europa i opløsning. Men man skal nu ikke kimse ad Shakespeare-løjerne i H.C. Ørstedsparken
10. juni 2016

CPH STAGE er et overflødighedshorn af teaterforestillinger. Samtidig er festivalen ved at udvikle sig til et udstillingsvindue, hvor forestillinger bare præsenteres et par gange – hvorefter de først går på turné om et års tid. Så hvis man gerne vil se teater før de andre, så er det om at opsøge CPH STAGE.

Festivalen lagde i år ud med et seriøst bud på europæisk flygtningeteater, nemlig Exodus af den danske performancekunstner Cecilie Ullerup Schmidt.

Forestillingen viste sig at være en grotesk, personlig beretning om hendes families sommerferie sydpå, hvor flygtninge væltede op på stranden. Formen var en ’middelalderballade’ med Cecilie Ullerup Schmidt og hendes mand Andreas Liebmann klædt ud i junkershorts.

På bagvæggen hang en stor stofrulle, som de to pludderbukseperformere rullede ud, mens de fik publikum til at synge med på omkvædet: »The Tale of the New Europeans«. Alt i alt en tåkrummende selvironisk forestilling om perplekse europæere af intellektuelt tilsnit. Men ikke ligefrem nogen ekvilibristisk aha-oplevelse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu