Læsetid 3 min.

Svedige kroppe

Festivalen CPH STAGE byder på dybe tanker om et Europa i opløsning. Men man skal nu ikke kimse ad Shakespeare-løjerne i H.C. Ørstedsparken
10. juni 2016

CPH STAGE er et overflødighedshorn af teaterforestillinger. Samtidig er festivalen ved at udvikle sig til et udstillingsvindue, hvor forestillinger bare præsenteres et par gange – hvorefter de først går på turné om et års tid. Så hvis man gerne vil se teater før de andre, så er det om at opsøge CPH STAGE.

Festivalen lagde i år ud med et seriøst bud på europæisk flygtningeteater, nemlig Exodus af den danske performancekunstner Cecilie Ullerup Schmidt.

Forestillingen viste sig at være en grotesk, personlig beretning om hendes families sommerferie sydpå, hvor flygtninge væltede op på stranden. Formen var en ’middelalderballade’ med Cecilie Ullerup Schmidt og hendes mand Andreas Liebmann klædt ud i junkershorts.

På bagvæggen hang en stor stofrulle, som de to pludderbukseperformere rullede ud, mens de fik publikum til at synge med på omkvædet: »The Tale of the New Europeans«. Alt i alt en tåkrummende selvironisk forestilling om perplekse europæere af intellektuelt tilsnit. Men ikke ligefrem nogen ekvilibristisk aha-oplevelse.

Snestorm i 3D

Æstetikken herskede til gengæld på Takkelloftet, hvor koreografen Tina Tarpgaard bød på sin nye 3D-danseforestilling Stereo. Inde bag tilskuerens 3D-briller så det ud, som om rummet blev opløst som hvide isstykker, der brød sig løs fra et isbjerg og begyndte at flintre frit i luften.

På et tidspunkt var jeg i hvert fald sikker på, at jeg fik et isbjerg i hovedet – og dukkede mig i 3D-rædsel.

Mens forestillingens to dansere stod på et frosset spejl, dalede ’snefnug’ ned som i en opløst verden af hvidhed. De visuelle kunstnere Ole Kristensen og Johan Bichel Lindegaard havde konsekvent udlevet deres computerspilsfantasi, så den gav mindelser om Frost fra 2009 uden dog at nå denne skønhedsforestillings besættende uforudsigelighed.

Den lille franske danser Fanny Barrouquére og den høje svenske danser Jonas Örkner væltede hinanden rundt i organisk tumlen, hvor de skubbede til hinanden, som om uophørlige forflytninger af deres vægt kunne udskyde deres død i denne klimaapokalypse. Og kvinden tog pusten fra alle ved at lade den tunge mand kravle op på sin ryg, så hun sveddryppende kunne slæbe ham gennem den virtuelle frost. Uden udsigt til andet end nedsmeltning.

Replikker og ænder

Løssluppenhed og varme har man til gengæld kunnet møde i H.C. Ørstedsparken, hvor den nye skuespillertrup Shakes lokker med en oplevelse ’frit efter Shakespeare’. Her er Love’s Labour’s Lost (Elskovs Gækkeri) blevet til en henrivende morsom forestilling om forbyttede elskende og fejlslagne forførelser.

Kasper Hoff har nyskrevet teksten til en effektiv parkversion med forbillede i Central Parks lynforestillinger. Og skuespillerne Henrik Birch, Karin Bang Heinemeier, Patricia Schumann og Søren Bang Jensen dukker her op iført lilla parykker og truthornscykler i Julie Forchhammers komiske scenografi, så munterheden slet ikke kan undgå at brede sig på græsset mellem ænderne og udsigten til den idylliske sø.

I denne komedie er alle i deres følelsers vold. Globalpolitik fylder ingenting. Til gengæld vanker der tæsk med fluesmækkeren. For i Petrea Søes iscenesættelse får spillerne lov til at pjanke og improvisere. Akkurat sådan som det skal være i en kærlighedskomedie en lun festivalaften i parken.

Shakespeare in the Park: ’Elskovs Gækkeri’. Tekst: Kasper Hoff. Iscenesættelse: Petrea Søe. Scenografi: Julie Forchhammer. Teatergruppen Shakes i H.C. Ørstedsparken – ud mod H.C. Andersens Boulevard. Sidste dag i dag kl. 18.30. 60 minutter.

’Exodus’. Idé og performance: Andreas Liebmann og Cecilie Ullerup Schmidt. Scenografi: Manuel Gerst. Musik: Matthias Meppelink. Dramaturgi: Tanja Diers. Co-produktion mellem Liebmann-Schmidt og Sort/Hvid. Oplevet hos Sort/Hvid i Kødbyen.

’Stereo’. Koreografi: Tina Tarpgaard. Musik: Deborah Vlaeymans. Softwarekunst: Ole Kristensen og Johan Bichel Lindegaard. Recoil Performance Group på Takkelloftet. Danses til august i Taiwan – og 2017-2018 på Danmarksturné.

CPH STAGE fortsætter frem til søndag den 12. juni. Her kulminerer festivalen med Årets Reumert på Operaen kl. 20 – med transmission i DR K

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu