Med titlen Your Danish is Good får den aktuelle udstilling om migrantoplevelser på udstillingsstedet SixtyEight i indre København på effektiv vis slået temaet an.
Hvilke underliggende krav, forestillinger og fordomme møder vi migranter med i vores dagligdag? Og hvordan kan migranters flerkulturelle tilhørsforhold omvendt skabe en interessant prisme at se den vesteuropæiske kultur igennem?
Det er aktuelle spørgsmål i en tid, hvor den offentlige debat om integration og flygtninge synes at køre i hak, og hvor medierne skildrer migranterne som enten ofre for ulykkelige omstændigheder eller som et samfundsproblem, og hvor billederne vænner os til at se migrationen som en skæbnesvanger flugt i overfyldte både eller en uvelkommen folkestrøm på de danske landeveje.
I modsætning til dette står Your Danish is Good. Værkerne på udstillingen beskæftiger sig hverken med migranter i store æstetiske armbevægelser eller generaliserende termer, men bruger det personlige og konkrete som afsæt for en kritisk undersøgelse af migrationens udfordringer og muligheder. Der er altså tale om hverdagstableauer fra livet efter selve migrationen.
Flygtningevenner
En samling af af værkerne på den 35 kvadratmeter store udstilling – værkserien YOUR DANISH IS GOOD – der også har givet navn til udstillingen, behandler på kompleks og følsom vis et tilfældigt møde mellem den bosniskfødte kunstner Amel Ibrahimovic og finskfødte Olavi.
De flygtede begge til samme egn af Danmark, blot 40 år forskudt af hinanden – Olavi som finnebarn i 1942, Ibrahimovic som flygtning fra krigen i Bosnien-Hercegovina i 1992.
En grafisk novelle, der udgør tyngdepunktet i værkserien, skildrer indgående de to migranters skæbne- og sprogfællesskab som flygtningebørn i Danmark, men også den splittelse, der kan opstå i samtalen om kulturelt og nationalt tilhørsforhold.
Et sted siger Olavi eksempelvis til Amel: »Looking at you there’s not a lot of difference between you and a Dane.«
Dialogen modsvares gennem hele værket af Ibrahimovics poetiske streg, der med stor omhu fanger samtalens følelser og frustrationer.
Flere steder gentages et tænksomt blik eller en hånd hvilende på et armlæn, andre steder dvæles der ved et par buskede øjenbryn eller en bar murstensvæg.
Stregtegningernes enkle, næsten stillestående skildringer betoner migrantens diskrete forhandlinger af kulturelt tilhørsforhold og personlig erindring – ikke som dramatisk begivenhed, men som hverdagserfaring.
Denne uspektakulære strategi er en kærkommen modvægt til mediernes og politikernes sensationsprægede overskrifter og simplificerede forklaringsmodeller, fordi den hiver tematikken ind i en hverdagskontekst, hvor stereotyperne må vige pladsen for et langt mere foranderligt og sammensat billede.
Karnevaleske børn
Gennem både foto, installation og lysbilledprojektion udfolder og uddyber de øvrige værker på Your Danish is Good migranttemaet med samme type uspektakulære, intime greb.
Vladimir Tomics fotografiske værk Nowhere Kingdom tager ligesom Ibrahimovic udgangspunkt i de tidlige 1990’eres flygtningestrøm til Danmark under krigen i Eksjugoslavien.
Værket består af en ophængning af arkivfotos med flygtningebørn fra en midlertidig Røde Kors-lejr på Fyn fra 1992, hvor børnene er klædt ud og sminket som konger, dronninger, stuepiger og tinsoldater i farverige teaterkostumer.
Fotografiernes særegne blanding af karnevaleske børn og trøstesløs flygtningelejr skaber en desorienterende æstetisk effekt.
Børneansigterne fremstår både barnligt naive og akavet voksne i deres tunge teatersminke, mens de farverige, skinnende teaterkostumer danner en på samme tid opløftende og næsten grotesk kontrast til den flade græsmark og de militærgrønne telte, der udgør lejrens fysiske infrastruktur.
Grænserne mellem det fremmede og det velkendte, det stedsspecifikke og stedløse smelter på effektfuld vis sammen i fotografiernes bittersøde dokumentationer.
I udstillingsstedets bagerste rum finder man en installation af Ana Pavlovic og en lysbilledprojektion af Alice Peragine.
Ana Pavlovics installation projekterer et ovalt lysbillede på gallerivæggen, der som et inspicerende forstørrelsesglas zoomer ind på detaljer og fragmenter af forskellige (migrant)kvindekroppe, mens man gennem et lydspor hører mere eller mindre intimiderende spørgsmål rettet mod disse kvinder.
Værket skaber en ubehagelig oplevelse af den forudindtagethed omkring identitet og kønsroller, som ikkevestlige kvinder ofte mødes af i Danmark og Vesteuropa – her særligt betonet gennem sprogets evne til at kategorisere og fremmedgøre.
Geopolitik og tilhørsforhold
I Alice Peragines lysbilledprojektion Feld kaster en kvinde hvide papirservietter efter sig, mens hun trasker over en græsmark som en mere overordnet poetisk og performativ refleksion over fortidens spor i nutiden.
Værket adskiller sig markant fra udstillingens øvrige værker i sin langt mere konceptuelle tilgang, men skaber en fin perspektivering med sin refleksion over spørgsmål om geopolitik, erindring og tilhørsforhold.
Tilsammen udgør den lille samling af værker en meget anbefalelsesværdig udstilling, der på intelligent vis formår at balancere mellem individuel fortælling og overordnet samfundsperspektiv.
Udstillingen taler aldrig om ‘migranten’ reduceret til en abstrakt og entydig størrelse, men viser et reservoir af hverdagserfaringer og mangfoldige migrantfortællinger, der fastholder kompleksiteten, mulighederne og nuancerne.
På den anden side peger værkerne, særligt Ibrahimovics, på migration som en historisk gentagende begivenhed, vi derfor kan bruge aktivt til at perspektivere og udvide vores samtidspolitiske perspektiv på migrationen med.
Alice Peragine, Amel Ibrahimovic, Ana Pavlovic og Vladimir Tomic. Your Danish is Good. SixtyEight Art Institute. Valkendorfsgade 11, 1151 København. Indtil den 20. august