Læsetid: 3 min.

En dommer søger svar

En tvær Fabrice Luchini og en franskcharmerende Sidse Babett Knudsen får sammen liv i Christian Vincents ellers vægelsindede antidrama ’Hermelinen’
4. august 2016

Skuespilleren Fabrice Luchini har et af fransk films mest alsidige ansigter.

De sidste år har vi herhjemme kunnet se ham i en række vidt forskellige film, hvor man aldrig helt ved, hvad der gemmer sig bag hans varierede udtryk.

Fra forført gymnasielærer i François Ozons drilske thriller Selv i de bedste hjem over en pompøs Julius Cæsar i Asterix-eventyrene til gnaven skuespillermisantrop i Cykeltur med Moliere. Luchini er altid seværdig og favner forbløffende bredt.

Det nyder Christian Vincents retssalsromance Hermelinen godt af. Den har brug for en hovedrolleindehaver, som kan holde os fanget, ikke mindst fordi historien flakser.

Samtidig har Vincent som et scoop castet en storcharmerende Sidse Babett Knudsen i sin første fransktalende rolle.

Sammen får Luchini og Knudsen liv i en melankolsk fortælling, der lægger ud som et retssalsdrama, men efterhånden mister interessen for sagen for i stedet at lade sine skuespillere folde en kompliceret relation ud.

Længslen efter noget andet

Filmens titel refererer til den kåbe, som Luchinis dommer Michel Racine ifører sig, når han holder orden og uddeler straffe i en nordfransk retssal.

Racines kolleger beskriver ham som en iskold vind, og socialt giver han bestemt heller ikke ved dørene. Han er kendt for at uddele lange straffe og har fokus på sine sager frem for smalltalk.

Da han ved filmens start oven i sin bryske personlighed slås med influenza, er han mildest talt ikke en humørbombe ved indledningen af en tragisk sag om en ung far (Victor Pontecorvo), som måske/måske ikke har slået sit spædbarn ihjel.

Hermelinen åbner med en interessant indføring i sagen og procedurerne, når en jury af helt almindelige borgere skal fælde en dom over et andet menneske.

Sagen er alvorlig, og historien lægger først op til at ville udforske det franske retssystem og de mange etiske problemstillinger, når man – som Racine forklarer juryens medlemmer – ikke nødvendigvis kan finde ind til sandheden.

Efterhånden ændrer filmens fokus sig imidlertid i en grad, så vi nærmest ikke får en afgørelse på den introducerede retssag.

Et af juryens medlemmer er nemlig lægen Ditte (Sidse Babett Knudsen), som Racine seks år tidligere blev fascineret af.

Nu er han midt i en skilsmisse og bliver overvældet af følelser om, at det måske kunne have været dem i stedet. Dermed indledes en række møder og samtaler bag retsscenen om længslen efter noget andet og de valg eller veje, man ikke har afsøgt i livet.

Engagerende spil

Christian Vincents forrige film var den kulinariske komedie Bon appétit, hr. Præsident, men han har tidligere foldet farligt parforholdsdrama ud i Adskillelsen med Isabelle Huppert og Daniel Auteuil.

Mens de film stod rent inden for deres genrer, fremstår Hermelinen som en vægelsindet cocktail, der på den ene side vil være alvorligt drama om sandhed, skyld og straf, men på den anden side nok hellere vil være et melankolsk drama om en mulig midaldrende romance.

Det er svært at forstå, at filmen vandt prisen for bedste manuskript ved sidste års filmfestival i Venedig.

Til gengæld er det helt forståeligt, at Luchini vandt festivalens pris for bedste mandlige hovedrolle, mens Sidste Babett Knudsen på fornem vis senere sikrede sig en fransk César for bedste kvindelige birolle.

Hvis man vælger bare at nyde deres strålende spil, er man i dejligt selskab, og så må man helt enkelt acceptere, at man ellers ikke får mange svar eller sandheder med sig ud af mørket.

L’hermine/Hermelinen. Instruktion og manuskript: Christian Vincent. Frankrig. Dagmar og Grand i København, Øst for Paradis og Trøjborg i Aarhus, Cafebiografen i Odense og flere andre biografer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu