Læsetid: 4 min.

Ind igennem klædeskabet, ud i elektronikken

Fra nær og fjern undersøger elektroniske musikere grænseegnene mellem genrer og udtryk. Saxofon! Tværfløjte! Elguitar! Og med vidt forskelligt udkomme. Fra det futuristisk profetiske over industriel ’sturm und drang’ til det arkaisk spirituelle
En nabo gav amerikanske Kaitlyn Aurelia Smith lov til at låne sin samling af Buchla-synthesizere i et år, og det førte til hendes elektroniske åbenbaring.

Aubrey Trinnaman

19. august 2016

Først skal man igennem klædeskabet eller spejlet eller den der farverige vortex i Kubricks Rumrejsen År 2001. Først derefter kan man træde ind i amerikanske Kaitlyn Aurelia Smiths smukke album EARS.

Som om man skal renses i det boblebad af analoge synthesizere, der siksakker om ørerne på en ved indledningen til dette hendes femte album, hvor Kaitlyn Aurelia Smiths stemme synes at komme fra et sted dybt indlejret i softwaren.

Når hun synger, lyser hele spektret op i stemmefordoblinger, pitchskift og sympatiserende synthklange. En form for embedded journalistik fra g-punkter og smertezoner i maskinerne. Besværgende multiplicerede tunger taler om irrationelle tal og dunkle ritualer.

Elektronisk åbenbaring

Kaitlyn Aurelia Smiths elektroniske åbenbaring kom, da hendes nabo præsenterede hende for sin samling af Buchla-synthesizere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu